Govor

Jože Podgoršek

Predsedujoči, spoštovane poslanke in poslanci, spoštovani direktor in kolega državni sekretar, vsi ostali prisotni. Osebno sem se odločil, da danes ne želim še enkrat ponavljati, kar je bilo povedano, kar je direktor že predstavil, same številke, želim pa v uvodu morda vendarle prikazati, kaj smo tudi v tem kratkem mojem mandatu in kaj nameravamo še postoriti, zato, da bi odgovorili na nekatere izzive, ki se na nek način v zadnje obdobju družbe držijo. Predvsem glede ustvarjanja napačne slike o tem, kaj se v družbi dogaja, brali smo tudi v medijih o nekih nepravilnostih, odlivih milijonov in tako naprej. Zdaj, vsi vemo, mislim, da vsi vemo, da je v družbi že Računsko sodišče. Zdaj, dokler Računsko sodišče svojega ne oddela, mislim, da je škoda karkoli o tem razglabljati, ker Računsko sodišče si bo vzelo svoj čas, zato, da bo pregledalo delovanje družbe tudi na podlagi sklepa tega odbora in menim, da je prav, da počakamo do tega rezultata pregleda. Druga zadeva. Na mojem zaslišanju se spomnite verjetno, saj je bilo nekaj tednov nazaj, pred imenovanjem za ministra, sem na nek način obljubil, da bomo v čim krajšem času naročili oziroma predlagali nadzornemu svetu, da izvede postopke, zato da se začne forenzični pregled v družbi. No in naj omenim, da si je nadzorni svet na podlagi moje pobude na 19. redni seji nadzornega sveta 5. novembra letošnjega leta seveda sprejel sklep, s katerim poslovodstvu SiDG nalaga, da pripravi in izvede javno naročilo forenzičnega pregleda družbe SiDG. Naštejem samo kratka izhodišča, kaj je tisto, kaj naj, kar bo družba sedaj na podlagi tega sklepa morala narediti. Torej pregled finančnega poslovanja, pregled vseh pogodb, vezanih na sečnjo, spravilo lesa, gojitvena dela, prevoz gozdno lesnih sortimentov, pregled postopkov javnega naročanja, pregled sklenjenih pogodb, pregled organizacije izvajanja odločb o sečnji in spravilu gozdno lesnih sortimentov ter izvajanja gozdno gojitvenih del ter celovit pregled izvajanja investicij v družbi od 1. 7. 2016, torej od ustanovitve dalje, do 30. 9. 2020, torej do pred mesecem in pol. ter na podlagi javnega naročila, zaključenega javnega naročila, torej družba, poslovodstvo sklene pogodbo o forenzičnem pregledu. Torej ta naloga je sedaj že bila in imam tudi pred sabo sklep nadzornega sveta, s katerim to nalaga poslovodstvu. Naprej. V letošnjem letu je družba zelo resno pristopila k pregledu sečnje brez odobritve. In naj omenim, da večina ugotovljenih sečenj brez odobritve torej Zavoda za gozdove tudi prijavila policiji. Naj omenim, da je družba v ta namen uparila, primerjala podatke svoje in pa Zavoda za gozdove in za letošnje leto do 30. 9. ugotovila skoraj 3 tisoč m3 lesa posekanega brez odobritev, največ na območju Novega mesta in Maribora in ker je tudi to predala policiji v tem trenutku še težko komentiramo, kaj je iz vsega tega bilo. V nekih manjših zadevah vendarle prihaja do nekih razumskih odstopanj in verjetno ne bo nobenega primera, bilo pa je tudi nekaj primerov, kjer je bilo razlika tudi po sto m3 in več na neko sečnjo. Torej v teh primerih pa je nek sum nekih nepravilnosti. V letošnjem letu, s poudarkom na letošnjem letu in tudi v lanskem letu je družba že tudi izvajala nekatere aktivnosti za nadzor. In sicer opravili so 232 terenskih kontrol sečišč, torej izvajanje sečnje in spravila, kvaliteto opravljenih storitev, urejenost sečišč in pa nadzor nad dejanskim posekanim drevjem in iz tega lahko ugotovimo, da pri teh lastnih kontrolah ni ugotovilo nekih večji nepravilnosti znotraj nekih bomo rekli temu običajnih toleranc, ki se pri takih sečnjah lahko odkrije. Naprej, naredila je 1.180 nadzorov merjenja in razvrščanja gozdno lesnih sortimentov, pripravljenih za odpremo kupcem predvsem, tukaj poudarjam, predvsem v letošnjem letu. In tukaj so v večjem delu ugotovljena manjša odstopanja, v enem primeru pa so ugotovili hujšo kršitev in zato so že začeli z disciplinskimi postopki znotraj družbe. Nadzore opravljajo kot napovedane in nenapovedane na kamionskih cest in tudi v skladiščih pri kupcih. Naj omenim, da je družba v te letu opravljala tudi številne druge nadzore, torej nad opravljenim obsegom, nad kakovostjo gojitvenih in varstvenih del, nad gradnjo gozdne infrastrukture, nadzor nad izvajalci, v tem delu predvsem z vidika tehnoloških in kadrovskih kapacitet, kar so pri izvajalcih del navajali v javnem naročanju, s čimer so potem tudi dobili svoj posel. In tudi pri tem zadnje so bile ugotovljene nekatere nepravilnosti, ki pa so se vse po uvedbi postopkov na družbi SiDG tudi odpravile. Kaj nameravamo narediti še v bodoče? Prvič, najbolj pomembno dejstvo oziroma pomemben korak pri bodočem ravnanju je to, da seveda želimo tudi mi čim prej imenovati vodstvo s polnim mandatom. Sedaj vendarle vodstvo opravlja naloge kot vršilec dolžnosti in leto se je ta sprememba zgodila in po vzoru nekaterih družb je takratni predsednik nadzornega sveta postal poslovodja in gospod Samo Mihelin je danes z nami kot vršilec dolžnosti. Ko bomo imenovali polno, torej vodstvo s polnim mandatom, želim predvsem vzpostaviti sistem in pa procese vodenja v družbi, znotraj družbe, ki bo še, predvsem preventivno delovala, v tem delu, da se morebitne nepravilnosti čim prej odkrijejo, oziroma, da bi delovala dovolj preventivno v tem delu, da do nepravilnosti sploh ne bi prišlo. Ker vemo, da zadnji stavek verjetno ne bo čisto nikoli dosežen, zato si želimo, da bi nepravilnosti družba lahko čim bolj učinkovito odkrivala. V ta namen, se zavedam, in bom tudi samo osebno, če bo potrebno, še govoril, s predsednikom, trenutnim aktualnim predsednikom nadzornega sveta, bo potrebno uvesti informacijsko podporo v celotni družbi. Naj omenim, da obstoječa informacijska podpora je z nekimi manjšimi dopolnitvami še iz časa Snežnika, torej je precej zastarela in ne omogoča vseh kontrol in tudi vseh uparitev teh podatkov. Zato tukaj nameravam še osebno govoriti tudi z nadzornim svetom, da tudi tukaj dajo nalogo poslovodstvu, da izvede vse postopke, ki so za to potrebni, da do te dobre informacijske podpore za vsa dela, ki jih opravljajo podizvajalci v družbi pride čim prej. Želim si tudi, ampak govorim še vedno s to predpostavko, da bomo o tem govorili s poslovodstvom, ki bo imelo polni mandat, da bi šli tudi v spremembo pravilnika o vzpostavitvi sistema potrebne kakovosti, skrbnosti za ravnanje z lesom in gozdno lesnimi sortimenti iz državnih gozdov. S tem menim, da bomo tudi podrobneje opredelili samo dinamiko kontrol, zato da bomo lahko še bolj učinkoviti pri nadzoru. Na nek način menim, da bi bilo dobro, da bi v družbi vzpostavili tudi organizacijsko, notranjo organizacijsko enoto za izvajanje nadzora nad upravljanjem državnih gozdov, predvsem z namenom, da bi lahko s pomočjo te notranje organizacijske enote izvajali tako planirane kot predvsem nenapovedane nadzore, pri katerih, menim, da bi lahko odkrivali nekatere nepravilnosti, predvsem pa menim, da bi takšna enota imela že tudi nek odvračalni učinek, torej da bi do nekih pravilnosti ne prihajalo. Nadgraditi bo treba tudi sistem internih kontrol, ki bo omogoča sistematične in usmerjene aktivnosti upravljanja s tveganji, kot sem že prej omenil, torej da želimo predvsem preprečiti, zaznati in pa odpraviti tveganja. To je v tem delu samih sistemov in procesov znotraj družbe. Naprej. Tudi sam, tudi meni osebno so znani podatki o tem, o cenah tistih, ki v državnih gozdovih delajo in pri nekaterih ponudba in tudi torej poslih, ki tečejo, so te ponudbene cene tako nizke, da nas, vsaj mene osebno, resno skrbi o vseh pravilnostih potem pri sami izvedbi ali pa tudi pri spoštovanju ostale zakonodaje, delovno pravne in tako naprej. In zato želim, zopet poudarjam, z novim vodstvom, novo, staro, saj ni pomembno, z vodstvom z polnim mandatom odpreti tudi to temo glede javnega naročanja posameznih del. Ker to, da mi delamo za ceno, ki je bistveno nižja od stroškovne cene in je bolj kot ne vsem nam to poznano, torej, nekaj s tem delom ni v redu. Sicer je res, da je družba dobila najcenejšega izvajalca, ampak vprašanje, ali je ta izvajalec na koncu res najcenejši. In tudi tukaj ponovno prosim, naj v nadzornem svetu, kot verjetno veste imajo predstavnike štiri ministrstva, torej, ministrstvo pristojno za gozdarstvo, za gospodarstvo, za okolje in za finance, je okolje, ne, v tem trenutku ravno naše ministrstvo še nima predstavnika, ker je zdajšnji direktor bil naš predstavnik v nadzornem svetu in bomo tako ali tako morali ta nadzorni svet popolniti. Mislim, da ne rabimo posebej poudarjati, da tukaj čakamo vendarle tudi znotraj naše stranke ali pa našega ministrstva tudi na kongres naše stranke in se bomo potem zelo na hitro odločili s kom popolniti to mesto. Ponovno pa prosim aktualno opoziciji, ki tudi še nima zasedenega mesta predstavnika v nadzornem svetu SiDG. In v kolikor je tukaj z naše strani treba še kaj postoriti, bodimo na vezi, mi lahko še enkrat pošljemo izpopolnjene sezname tistih, ki so z našo komisijo bili na nek način uvrščeni na listo predvidenih predstavnikov v nadzornem svetu, te sezname lahko še enkrat pošljemo, ampak ključno je, da opozicija nam pošlje eno ime. Ne vsaka stranka, ampak eno ime, ker jaz ne želim biti arbiter med strankami, kdo bo. Prosim, da tudi to mesto zapolnimo, ker s tem bo v bistvu predstavnik kapitala izpopolnil vsa svoja mesta v nadzornem svetu. Tako opozicija kot štiri ministrstva menim, da je vsakdo od teh predstavnikov izjemno pomemben. Torej ne bi več kratil tega časa, želel sem poudariti samo to, da so tudi v tem delu, zlasti za forenzične preglede, narejeni prvi pomembni koraki, kot sem tudi včeraj ob zaključku, tisti, ki ste bili še z nami, pod točko razno vendarle povedal nekatere aktivnosti, da smo jih že, kljub kratkemu mandatu na tem ministrstvu izvedli, je to zagotovo ena od stvari, ki sem jo obljubil, na zaslišanju, da jo bomo naredili takoj, ko bo mogoče, in v bistvu zadeva je že v fazi realizacije z našega zornega kota in s strani nadzornega sveta je dobilo poslovodstvo mandat, da izvede vse, od javnega naročila, do potem tudi sklepanja pogodbe, da se forenzika prične. Hvala, javno naročilo, mi je rekel direktor, je danes objavljeno, torej zgodbe se tukaj res vrtijo z nekim pospešenim tempom, ker si tudi mi želimo priti čim prej do odgovora, ali je vse to kar smo brali v medijih in še kje res ali ne. In zato, da to počasi umaknemo potem z dnevnega reda, jaz upam, da bo manj res, kot smo brali, ampak ker pa želim tudi sam osebno kot pristojen minister na nek način poleg ministrstva za gospodarstvo oziroma ministrstva, ki je tudi pristojno za lesarstvo, verjetno si vsi skupaj želimo razčistiti, kaj je v družbi bilo in zato je ta aktivnost bila pospešena tudi z moje strani takoj, ko je bilo mogoče. In na prvi seji po mojem mandatu mislim, da je bilo to celo narejeno, na prvi seji nadzornega sveta in kot smo slišali, mi je direktor prišepnil, danes je tudi javno naročilo objavljeno. Toliko na kratko, se pa veselim razprave, nekje do pol šestih bom z vami, potem se mi pa pridruži državni sekretar, če bo seja še trajala.