Govor

Boštjan Koritnik

Najlepša hvala, predsedujoči.

Spoštovane članice in člani cenjenega odbora!

Predlog ZFRO, torej Zakona o finančni razbremenitvi občin, je rezultat večmesečnega skupnega in poglobljenega dela Vlade in reprezentativnih združenj občin, z namenom, da se zmanjša stroške občin. Izhodišče, da država sprejme sistemski zakon, ki bo zmanjšal stroške občin, je bilo oblikovano novembra 2018 ob podpisu dogovora o višini povprečnine za leto 2019 s predstavniki reprezentativnih združenj. Ta dogovor je določil, da se oblikuje posebno delovno telo, ki naj bi v 6 mesecih proučilo možne spremembe zakonodaje, da se zmanjšajo stroški občin, torej tisti, ki izhajajo iz njihovih zakonsko določenih nalog, pa tudi da se doseže neke administrativne razbremenitve. Delovna skupina je bila imenovana, v njej so sodelovali vsi deležniki, predstavniki združenj občin in uradniki resornih ministrstev, delo pa je koordiniralo Ministrstvo za javno upravo. Izhodišče za pripravo konkretnih rešitev – to je treba poudariti – so bili predlogi reprezentativnih združenj občin, ki so predlagali pregled kar 61 predpisov, v ožjem izboru tistih, ki sta jih obe strani dogovorili, pa jih je ostalo 25. Prvotni načrt je bil sicer, da se to pregleda, torej spremembe zakonodaje pregleda in pripravi v 6 mesecih, to se je podaljšalo še za četrtletje, saj je bilo gradivo zelo obsežno. Preveriti je bilo treba vse predlagane rešitve in se dogovoriti, torej, so se dogovorili, da so sprememb deležne tiste rešitve, ki jih skupno podpirata tako vladna kot občinska stran. Ta formulacija vladna in občinska stran se je, kot kaže tudi današnji predlog, izkazala kot ista stran, oboji smo bili zainteresirani za rešitve, ki so smiselne, če hočete, pravične in naslavljajo težave, ki so občine, lokalno samoupravo pestile več let. V procesu te priprave zakonodajnih rešitev se je oblikoval namreč poseben medinstitucionalen intenziven dialog, ni bilo prepovedanih vprašanj, ni bilo niti nesprejemljivih odgovorov. Vlada in predstavniki občin so dokazali, da je možno poiskati rešitve tudi v primerih, ko so stališča sicer nasprotna. Prevladal je skupni interes po kakovostnih rešitvah, ki bi zadovoljile obe strani in bile dobre za prebivalce. Ta predlog, ki je danes pred vami, vključno z amandmaji, je posledica tega.

Osnovni cilj zakona je bil, lokalne skupnosti čim bolj razbremeniti, ne le z vidika stroškov, temveč tudi z vidika administrativnih bremen. Sodelovalo je več vladnih resorjev, proces je bil zahteven in dolgotrajen. Naporno je bilo usklajevanje in iskanje rešitev, gre pa za zakon, ki posega v devet drugih zakonov, s končnim ciljem, da občine izvajajo naloge, ki se nanašajo na občane in so lokalnega pomena. Gre za neke vrste omnibus zakon, ki je torej zelo specifičen, posega, kot rečeno, v devet, s predlaganimi amandmaji dvanajst zakonov, in ključno je, da so tudi ti amandmaji – vse koalicijske amandmaje Vlada podpira – usklajeni z vsemi deležniki. Torej, ključni deležniki so bili tisti, ki so predloge podali, s katerimi iskali skupne rešitve in do zelo ustreznih rešitev – verjamem, da boste to pripoznali danes tudi spoštovane poslanke in poslanci – prišli.

Ta zakon torej na eni strani zmanjšuje stroške občin za izvajanje v zakonu določenih nalog, zmanjšuje administrativne postopke in povečuje nekatere prihodke občin. Konkretno ZFRO posega v osnovno besedilo devetih področnih zakonov in prinaša naslednje spremembe: plačilo zdravstvenega zavarovanja brezposelnim prevzame državni proračun, ker po odhodkih iz leta 2019 ocenjujemo zmanjšanje stroškov občin za 19 milijonov 485 tisoč evrov; financiranje družinskega pomočnika prevzame država, tu ocenjujemo zmanjšanje stroškov občin za 7,9 milijona evrov; financiranje mrliško-ogledne službe se prenese z občin na državo, občinam se bo zmanjšalo stroške z 3 milijone evrov; izdelava potrdil o namenski rabi zemljišč bo tudi za notarje plačljiva, prihodki občin bodo višji za četrt milijona evrov; določi se tudi taksa za potrdilo o pogojih za spreminjanje meje parcele in zviša se upravna taksa za lokacijsko informacijo, prihodki občin bodo okvirno višji za milijon evrov; občina bo pa lahko, kar je administrativna razbremenitev, sprejela večletni program izobraževanja odraslih.

Poslanke in poslanci koalicije so, kot sem že omenil, v sodelovanju z našim ministrstvom in deležniki, županjami in župani oziroma reprezentativnimi združenji občin, sprejeli še odločitev o vložitvi dodatnih rešitev v osnovni že predstavljeni predlog zakona. Tako so bili oblikovani amandmaji, ki urejajo naslednja vprašanja: sofinanciranje občin z romskimi naselji predstavlja ukrep v vrednosti 4,7 milijona evrov, postopoma v štirih letih; določanje občinskih taks, kadar to določa zakon; poenostavitev kratkoročnega zadolževanja občin z vključitvijo v enotni zakladniški račun; določitev sredstev – to je zelo pomembno – za uravnoteženje razvitosti občin v višini 6 % primerne porabe, ki bodo nadomestila sedanje sofinanciranje občinskih investicij, to je poseg v 21. oziroma 23. člen Zakona o financiranju občin; sredstva za subvencioniranje neprofitnih najemnin prosilcem zagotavlja neposredno država in občine ne zalagajo več sredstev in jih potem refundirajo od Ministrstva za okolje; poenostavitev postopka sofinanciranja skupnih občinskih uprav; obveznost plačila nezgodnega zavarovanja, zavarovanja odgovornosti in pravne zaščite za gasilske službe pa prevzame država. Pričakujemo, da bodo skupni finančni učinki ZFRO in amandmajev blizu 70 milijonov evrov.

Cenjene poslanke in poslanci! Letošnje v vseh pogledih drugačno, nenavadno in izzivov polno leto si bomo zapomnili ne samo po izjemnih zdravstvenih izzivih, temveč tudi po za občine in njihovo prebivalstvo pomembnih spremembah, s katerimi kot država lahko dokažemo, da razumemo in spodbujamo pomen lokalne samouprave. Tako smo s podpisom Dogovora o povprečnini za leti 2021 in 2022, s katerimi smo za obe leti povprečnino določili v višini 628,2 evra, in je bil v zadnjih petnajstih letih dosežen le štirikrat, kot Vlada dokazali, da nam je več kot le mar lokalne samouprave, s predlaganim zakonom pa to zgolj potrjujemo. Vesel bom, da boste predlagani predpis, ki prinaša pomemben premik k fiskalni avtonomiji slovenskih občin, podprli tudi v drugi obravnavi.

Hvala.