Govor

Uroš Lampret

Najlepša hvala, predsednik. Spoštovane poslanke in poslanci, spoštovani minister.

Dovolite tudi meni, da predstavim na začetku načelno stališče Ministrstva za obrambo. Republika Slovenija se v letošnjem letu sooča z najzahtevnejšimi varnostnimi razmerami v času naše samostojnosti, ki jih na eni strani označuje epidemija koronavirusa covid-19, ter na drugi strani množične nezakonite migracije. Te razmere zahtevajo angažiranje vseh elementov sistema nacionalne varnosti in sicer sistema varstva pred naravnimi družnimi nesrečami, civilne zaščite, varnostnega sistema in tudi obrambnega sistema. pri tem pa je treba zmogljivosti, ki jih imamo kot država na razpolago, izkoriščati kar se da racionalno in učinkovito, da bo zagotovljena njihova vzdržnost v daljšem časovnem obdobju in pa seveda njihova optimalna uporaba. Predlog za podelitev izjemnih pooblastil vojski pri širšem varovanju državne meje na podlagi 37.a člena Zakona o obrambi je nedvomno, po naši oceni, eden od ukrepov v tej smeri.

Slovenska vojska že od oktobra 2015, 2015, neprekinjeno sodeluje s policijo pri reševanju migrantske krize, pri čemer naloge pri varovanju državne meje izvaja na podlagi 37. člena Zakona o obrambi, torej brez pooblastil. Pooblastila na podlagi 37.a člena Zakona o obrambi je slovenska vojska imela le od februarja do maja 2016 na podlagi sklepa Državnega zbora. Trenutno pri varovanju državne meje sodeluje dnevno, vsak dan, 139 pripadnic in pripadnikov slovenske vojske. Naloge, ki jih trenutno izvaja slovenska vojska na podlagi 37. člena so predvsem naslednje, in tudi kolegi iz policije so jih tudi že omenili. Opazovanje, postavitev, vzdrževanje, odstranjevanje, označevanje ter deponiranje materialnih sredstev, podpora policiji pri varovanju začasnih tehničnih ovir, zagotavljanje radio / nerazumljivo/, zagotovitev zvez Tetra, inženirsko urejanje cestišč, cestišč in poti ob državni meji in pa logistična podpora policiji. Glede na trenutne razmere je več kot upravičeno, da se s podelitvijo pooblastil slovenski vojski na podlagi 37.a člena poveča učinkovitost delovanja pripadnikov slovenske vojske pri varovanju državne meje skupaj s policijo in s tem racionalno izkoriščanje kadrovskih virov, ki so omejeni tako pri policiji kot tudi pri slovenski vojski. S podelitvijo pooblastil bi slovenska vojska lahko bolj aktivno in bolj učinkovito, vendar še vedno po načrtih policije in pod njenim vodstvom ter usmeritvah in nadzorom, opravljala določene naloge v okviru podpore pri varovanju meje.

V obrazložitvi gradiva so posamezna pooblastila, ki se bodo izvajala, podrobno pojasnjena, pri čemer se v celoti sledi odločbi Ustavnega sodišča iz leta 2016. Za izvedbo sklepa bo vlada v petih dneh po njeni uveljavitvi sprejela pravila delovanja slovenske vojske pri izvajanju 37.a člena, v katerih bodo tako kot v letu 2016, tako kot v letu 2016, natančno določeni postopki pri izvajanju posameznih pooblastil. Ob tem je treba izpostaviti vsaj dve bistveni izhodišči, ki jih je v svoji odločbi izpostavilo tudi Ustavno sodišče. In sicer, da pripadniki slovenske vojske pooblastila izvajajo skupaj s policijo v skladu z operativno, taktičnimi načrti policije ter, da pripadniki slovenske vojske silo lahko uporabijo samo v primeru skrajne sile in silobrana v skladu s Kazenskim zakonikom. Torej ne more uporabiti sile, ki jo sicer lahko uporabijo, ko opravljajo vojaške naloge. Pripadniki slovenske vojske bodo za izvajanje pooblastil ustrezno usposobljeni. Trenutno slovenska vojska razpolaga s 700 pripadnicami in pripadniki, ki so že bili usposobljeni, in te iste pripadnike bi dodatno do-usposobili.

V preteklosti je bilo tudi večkrat izpostavljeno, in to smo slišali od policije pred kratkim, vprašanje urejenosti pritožbenega postopka v primeru kršitve pooblastil s strani pripadnikov slovenske vojske. Ustrezno izvrševanje pooblastil s strani pripadnikov se zagotavlja z jasno linijo vodenja in poveljevanja oziroma s poveljniško odgovornostjo, v okviru katere je zagotovljen stalen, stalen nadzor nad zakonitim in pravilnim izvajanjem pooblastil v skladu s pravili službe v slovenski vojski. Pripadniki slovenske vojske za nezakonito ali nepravilno delo odgovarjajo kazensko, disciplinsko in odškodninsko v skladu z Zakonom o obrambi in prej omenjenimi pravili. Vse morebitne kršitve pri izvajanju pooblastil pa bodo preiskala skupna telesa strokovnjakov, tudi to smo že slišali s strani Ministrstva za notranje zadeve in Ministrstva za obrambo.

Spoštovani, predsedujoči, najlepša hvala.