Govor

Vladimir Ilić

hvala lepa spoštovani predsednik. Spoštovane poslanke, poslanci, spoštovani ostali vabljeni. Predstavljen sem bil. Prihajam iz sektorja, ki se na Generalni policijski upravi ukvarja s policijskimi pooblastili. In seveda smo v okviru tega zelo aktivno sodelovali tudi pri pripravi operativno taktičnega načrta pri usposabljanju pripadnikov Slovenske vojske za opravljanje nalog, tako v okviru 37. kot tudi v primeru aktivacije 37.a člena Zakona o obrambi. Morda uvodoma dejansko samo na kratko se dotaknem teh štirih izjemnih pooblastil, ki so določeni v 37.a členu Zakona o obrambi, potem pa v nadaljevanju, če bodo kakšne bolj, če bodo konkretna vprašanja, če bo treba kaj pojasniti. Gre v bistvu za to, da kot rečeno s trenutnim sodelovanjem med policijo in Slovensko vojsko moram reči, da smo zelo zadovoljni. Vendar, ko spremljamo naraščanje te problematike ugotavljamo, da bi z aktivacijo tega člena in torej s pridobitvijo teh štirih izjemnih pooblastil, da bi dejansko potem nekako to vlogo Slovenske vojske, to skupaj ugotavljamo s kolegi iz Slovenske vojske, da bi nekako bolj osmislili. Zagotovo bi prišlo do večjega sinergijskega delovanja med policijo in Slovensko vojsko. Na primer v 37.a členu vemo, določena so štiri izjemna pooblastila pripadnikom Slovenske vojske. Torej opozarjanje na potovanje, začasna omejitev gibanja in pa sodelovanje pri obvladovanju skupin in množic. Gre za to, da v nekaterih primerih, da pripadniki Slovenske vojske ne bi zgolj, da rečem sodelovali z opazovanjem pri postopkih s temi ilegalnimi migranti, ampak bi imeli možnost bolj aktivno, bolj dejavno se vključiti v sam postopek. Na primer, če grem na najmilejšega z opozarjanjem bi lahko v veliki meri delovali preventivno proaktivno. Torej, kadar bi šlo za neke okoliščine, neka dejanja, ki ogroža ali bi lahko ogrožala osebno varnost, življenje, javni red v državi, premoženje, bi lahko bolj dejavno nastopili v smislu opozarjanja in s tem v neki meri poskušali preprečiti ta nezakonita dejanja. Potem z napotovanjem – pri tem moram povedati, da v bistvu že v osnovi, kot ugotavlja tudi Ustavno sodišče v svoji odločbi, da so ta izjemna pooblastila glede na policijska pooblastila, ki s primerljiva, da rečem zelo zožena, zožena so v tej meri, da se izvajajo samo toliko, da se doseže glavni namen podelitve teh izjemnih pooblastil, to je pa sodelovanje in nudenje pomoči policiji. In tako je tudi napotovanje mišljeno samo v tem smislu ukaza, da bi imeli možnost pripadniki Slovenske vojske napotovati z obveznimi zavezujočimi navodili osebe, kam se naj napotijo, v katero smer naj gredo, naj stopijo nazaj, torej v okviru tega bi jim lahko dali zavezujoča napotila, navodila, kar sedaj ne smejo. Pri tretjem pooblastilu začasna omejitev gibanja, tudi to pooblastilo je zelo zoženo glede na pooblastilo začasna omejitev gibanja iz 56. člena Zakona o nalogah in pooblastilih policije. Gre v bistvu za začasno omejitev v ožjem smislu pooblastila, torej po prvem odstavku, ko je dejansko tej osebi, ki je v postopku začasno omejeno gibanje, ker se ne more sama svobodno gibati. To pomeni, da bi imeli možnost izdati prvo obvezno napotitev in če osebe v postopku tega ne bi upoštevale, da bi imele možnost jim začasno omejiti gibanje v tistem ožjem smislu besede, torej da se ne morejo svobodno gibati in nadaljevati z nezakonitim vstopom na območje Republike Slovenije, na primer do prihoda policije na kraj. Nikakor niso mišljenje druge oblike začasne omejitve gibanja v smislu, ne vem, privedbe, prepovedi približevanje določeni osebi in tako dalje. Torej zelo omejeno, samo toliko, da se doseže namen, to pa je pomoč policiji, ki je primarno zadolžena za nadzor državne meje. No pri četrtem je pa podana možnost, da v primeru takšnih situacij, kot smo jih imeli v preteklosti, ko gre za množične skupine, veliko število posameznikov, da pripadniki vojske aktivno sodelujejo pri obvladovanju teh skupin in množic. Sodelujejo pa kako, na kakšen način? Torej tako, da s taktično postavitvijo moštva v formacije, v kordone, s taktično postavitvijo vozil, ovir, ograj, enostavno bolj dejavno nudijo pomoč policiji pri obvladovanju teh skupin in množic. Seveda kakršnakoli uporaba sile, kot izhaja iz vseh dokumentov, ki so pripravljeni in tudi iz odločb Ustavnega sodišča, bi se uporabljala izključno v skrajnem primeru in v okviru silobrana.

Torej tu ni neke bojazni, da bi šlo za neka, da rečem nesorazmerna pooblastila, za nesorazmerne posege. Dejansko gre samo za štiri izjemna pooblastila, ki predstavljajo nek minimum, da pri do neprimerno večje sinergije med Slovensko vojsko in policijo in do neprimerno večje učinkovitosti. Pomembno je pa to, da so predvidene tudi varovalke, da ne bo sistemsko prihajalo do kakšnih prekoračitev teh pooblastil, to je pa dejstvo da bi v primeru te aktivacije, torej da bi pripadniki Slovenske vojske ta izjemna pooblastila vedno izvajali skupaj s policijo. Se pravi pod usmeritvami policije, navodili, pod nadzorom policije, kar je zelo pomembno, se pravi ta komunikacija med policijo, usmerjanje skutne odprave na delo, to bi se vedno izvajalo skupaj, nikoli samostojno. To je eno.

Drugo. Sam način izvrševanja, to lahko pa pojasnijo pa kolegi iz Ministrstva za obrambo Republike Slovenije. Torej sam način izvrševanja vojaške službe temelji na zelo strogih načelih izvrševanja ukazov vojaških poveljnikov, subordinacije in tako dalje. Torej neposredna prisotnost in poveljevanje vojaškega poveljnika zagotavlja nek permanenten nadzor nad načinom izvajanja teh policijskih pooblastil. Potem naslednja varovalka, ki je tu. Seveda vsaki uporabi izjemnih pooblastil morajo pripadniki Slovenske vojske takoj poročati policiji pisno. Vsako morebitno kršitev pravil delovanja, je pa določeno, da preišče skupno preiskovalno telo, ki je sestavljeno iz strokovnjakov, tako iz Ministrstva za notranje zadeve, kot Ministrstva za obrambo.

Torej pomembno je, če na kratko ostanem, da gre za zelo ozek nabor policijskih pooblastil, ki pa bi lahko dodali neko dodano vrednost. Osmislili bi lahko vlogo Slovenske vojske, prišlo bo neke sinergije, do večjega učinka ob vgrajenih varovalkah, da sistemsko ne pride do zlorabe. To se nam zdi zelo pomembno. Zato smo pa v preteklosti tudi izvedli, torej skupna usposabljanja med policisti in pripadniki Slovenske vojske, kjer smo se usposabljali tako za pomoč policiji v okviru 37., kot 37.aa člena. Torej zelo pomembno se nam to zdi, da so fantje na terenu dobro usposobljeni za izvedbo tega pooblastila, ker to je en predpogoj, da bodo ta pooblastila tudi izvajala zakonito, strokovno in v skladu z načelom sorazmernosti. Zato da dosežejo glavni namen oziroma cilj, to je pa, da rečem tista kvalitetna pomoč policiji pri nadzoru državne meje. Toliko morda za uvod, na kratko, če bi v nadaljevanju bolj podrobno / nerazumljivo/.