Govor

Pričenjam 13. sejo Odbora za obrambo, ki je bila sklicana na podlagi 47. člena Poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije.

Pozdravljam vse prisotne, posebej ministre za notranje zadeve Aleša Hojsa, državnega sekretarja na Ministrstvu za obrambo Uroša Lampreta, državnega sekretarja v kabinetu predsednika vlade magistra Bojana Pograjca, ki se je kasneje sicer opravičil, načelnika generalštaba Slovenske vojske, brigadirja Roberta Glavaša, predstavnika urada predsednika Republike Slovenije gospoda Boštjana Šefica in ostale vabljene.

S pooblastili na seji sodelujejo namesto poslanca Mihe Kordiša, poslanec Primož Siter, namesto poslanke Mateje Udovč, poslanka Mojca Žnidarič in namesto poslanca Marjana Šarca poslanec Rudi Medved. Drugih opravičenih ni.

Prehajamo na določitev dnevnega reda. S sklicem seje ste prejeli naslednji dnevni red. Predlog sklepa o izvajanju izjemnih pooblastil Slovenske vojske pri širšem varovanju državne meje. In 2. točka Vprašanja in pobude članic in članov odbora. Ker v poslovniško določenem roku nisem prejel predlogov za razširitev oziroma za umik posamezne točke, je določen dnevni red seje kot ste ga prejeli s sklicem.

Predno gremo na 1. točko pa bi rad prebral še, da imam še eno pooblastilo, da poslanca Boštjana Koražijo na današnji seji nadomešča poslanka Nataša Sukič.

Prehajamo torej na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – PREDLOG SKLEPA O IZVAJANJU IZJEMNIH POOBLASTIL SLOVENSKE VOJSKE PRI ŠIRŠEM VAROVANJU DRŽAVNE MEJE, ki ga je državnemu zboru v obravnavo predložila vlada in je objavljen na spletnih straneh Državnega zbora.

Kot gradivo objavljeno na spletnih straneh Državnega zbora, ste prejeli tudi mnenje Zakonodajno-pravne službe z dne, 12. novembra 2020 in mnenje Komisije Državnega sveta za državno ureditev z dne, 24. novembra 2020.

K točki so bili vabljeni magister Matej Tonin minister za obrambo, Aleš Hojs minister za notranje zadeve, brigadir Robert Glavaš namestnik načelnika generalštaba Slovenske vojske, Andrej Jurič vršilec dolžnosti generalnega direktorja policije, magister Lado Bradač generalni direktor direktorata za policijo in druge varnostne naloge, Zakonodajno-pravna služba, Urad predsednika republike in kabinet predsednika vlade. / oglašanje iz dvorane/ Načelnik, ja. Oprostite sem imel en star opomnik, tako da se načelniku generalštaba Slovenske vojske opravičujem.

Prehajamo na obravnavo predloga sklepa. Še prej pa naj povem, da v poslovniškem roku amandmaji niso bili vloženi. Pričenjam obravnavo predloga sklepa. Odboru predlagam, da se razprava o vseh točkah predloga sklepa združi, v skladu s prvim odstavkom 128. člena Poslovnika. Po opravljeni razpravi bi glasovali o vseh točkah predloga sklepa skupaj. Ali kdo temu predlogu nasprotuje? Ugotavljam, da nihče. Želi predstavnik predlagatelja predloga sklepa podati dopolnilno obrazložitev k točkam predloženega sklepa?

Minister za notranje zadeve, gospod Aleš Hojs, izvolite.

ALEŠ HOJS: Hvala lepa spoštovani predsednik. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci!

Torej jaz bi samo v tem kratkem uvodu povzel tisto, kar smo pravzaprav predstavljali že v naši prvi pobudi, to je bilo v mesecu marcu, torej po tej aktivaciji. Ravno, kot se je to zgodilo meseca marca, ko sem na mizo dobil predlog Policije za aktivacijo tega člena, sem tudi tokrat dobil predlog s strani Policije, torej s strani organa v sestavi po potrebi ali pa z željo, da se aktivira 37.a člen. Tako kot je bilo običajno, sem s tem predlogom šel na naše strokovne službe. Pripravljen je sklep oziroma predlog, ki ga imate pred sabo. Sem pa tako, kot v prvem krogu, torej v mesecu marcu nekako posredoval vsem tistim, za katere sem ocenil, da bi lahko tak predlog podprli. Prošnjo za sestanek oziroma za ponovno obrazložitev tega sklepa in za prošnjo k podpori za ta sklep.

Torej naslovil sem to na vse poslanske skupine, razen na Poslansko skupino Levica in pa na Poslansko skupino Socialnih demokratov, ki so ravno v tistem času javno povedali, da tega predloga ne bodo podprli, zato sem nekako ocenil, da nima smisla tratiti časa, če so to javno povedali, da tega ne bodo podprli, zato se k tem dvema skupinama nisem najavil. Torej v času te najave sem dobil pozitivne odgovore bodisi za predstavitev, bodisi za načelno podporo k temu, torej od opozicijskih strank je podporo na podlagi razgovora z njimi to podporo že izrazila Slovenska nacionalna stranka, po predstavitvah oziroma usklajevanjih pa so seveda to podporo nakazale tudi vse koalicijske stranke. Od opozicijskih strank, katere sem povabil, sem dobil odgovor s strani Stranke Alenke Bratušek, kjer so mi napisali, da glede na to, da pravzaprav gre za podobne ali pa zelo primerljive razloge, ki sem jih enkrat v njihovi poslanski skupini, torej spomladi že predstavljal, v tem trenutku te predstavitve dodatne ne potrebujejo. Dopisali pa so glede na nezaupanje, ki vlada med Vlado in opozicijo, pa predlagajo, da opoziciji tak predlog predstavi predsednik Vlade.

Torej s predsednikom Vlade sva se pogovorila, povedal je, da imam vsa pooblastila, da to opravim sam, kar pa seveda opravljam danes. S strani Poslanske skupine LMŠ pa smo dobili odgovor ravno tako na moje povabilo, kjer so povedali, da v sled covid situacije ni potrebna predstavitev v živo, da pa imajo 1, 2, 3, 4, 5, 6, mislim da 9 dodatnih vprašanj. Na vsa ta dodatna vprašanja smo dobili, smo posredovali odgovor. Kasneje se s Poslansko skupino LMŠ-ja nismo sestali. Smo pa po moji oceni obrazložili to, kar je potrebno obrazložiti.

Torej vezano na sam predlog, ki smo ga podali, je potrebno povedati še to, da je o predlogu razpravljal tudi Državni svet, torej Komisija Državnega sveta za mislim da se imenuje za državno ureditev, ja. Tako je, Komisija za državno ureditev. To sejo smo opravili po videokonferenci in ta Komisija za državno ureditev je tudi podprla aktivacijo tega člena. Torej v kratkem povem to, da smo z novim predlogom sledili temu, kar je bilo v tisti prvi razpravi večkrat opozorjeno, da niso dovolj jasno opredeljena območja, kjer naj bi se ta aktivacija izvajala. Res je, da v samem členu ne piše območje, ne vem PP Policijska postaja ta pa ta, PP ta pa ta, ampak smo napisali bolj splošen člen, ki govori o tem, da se zadeve izvajajo v obmejnem pasu. V prilogi tega oziroma v obrazložitvi tega sklepa oziroma sami prilogi pa smo tokrat definirali in točno označili posamezne policijske postaje, kjer naj bi se ta 37.a člen izvajal. Torej jasno vidi, da je to policijska postaja, na pamet rečem, Črnomelj, policijska postaja, ne vem, Ilirska Bistrica in tako naprej. Stvari so povsem jasno definirane.

Zdaj kar se tiče same aktivacije veste, da gre za aktivacijo, ki jo lahko predlagamo zgolj za časovno omejen čas in da je potrebno seveda potem ponovno zadevo aktivirati. Torej mi predlagamo to za tisti maksimalni čas, ki je mogoč. Morda še beseda, dve o tem kar se bo verjetno izpostavilo tudi v razpravi. Torej glede na same številke migrantov v primerjavi letošnjega leta in lanskega leta so trenutno številke podobne. Mislim, da so za 3 % nižje kot so bile v obdobju 1 do 11 v letu 2019, v letu 2020 naj pa izpostavim, to sem tudi že večkrat povedal, da je potrebno te številke seveda obravnavati z vidika, da so se prehodi v lanskem letu dejansko dogajali skozi vseh 10 oziroma 11 mesecev, v letošnjem letu pa to ni tako. Od teh 11 mesecev je pač potrebno odšteti vsaj 2,5 meseca, to so tisti spomladanski meseci, ko pratkično prilivov ni bilo zaradi covid situacije ne samo pri nas, ampak tudi na Hrvaškem, v Bosni, v Srbiji in ko veste, da so bile pravzaprav vse meje dejansko popolnoma zaprte. Ali je to velika številka ali je majhna po moje ni potrebno razpravljati, dejstvo je, da je to po moji oceni enormna številka. Seveda jaz ne vem, ne morem potrditi, kakšen je število tistih migrantov, ki v teh številkah niso zajeti, to pa so seveda tisti, ki so ušli, torej ki jih slovenska policija ni zajela. Del teh seveda lahko pripišemo ali pa prištejemo tiste, ki nam jih vrne italijanska obmejna policija, torej v letošnjem letu je bila ta številka, če se ne motim, tam nekje okrog 100, torej ne prav veliko. Zdaj vprašanje je ali so to vsi, ki so zbežali čez to zahodno mejo, medtem ko pa vračil iz severa, torej iz avstrijske strani pa praktično ne beležimo, ker, kot veste, je Avstrija izrazito povečala svojo prisotnost na svojih mejah s Slovenijo tudi z vključitvijo avstrijske vojske, torej na avstrijskih mejah je vključena tudi avstrijska vojska.

Jaz bi, če dovolite, gospod predsednik, prosil, če lahko date besedo še obema našima predstavnikoma policije. Torej z mano sta danes gospod Škerbiš Peter, ki prihaja iz sektorja mejne policije in pa gospod Ilić Vlado, ki prihaja iz službe generalnega direktorja policije, ki je zadolžen oziroma ki, bi rekel je odgovoren za izvajanje posebnih policijskih pooblastil. In seveda ni potrebno po moje še enkrat poudarjati, da gre v tem primeru te aktivacije zgolj za zelo omejena pooblastila, ki jih na podlagi 37.a člena vojska ima.

Pa še nekaj. Moram se seveda v tem uvodnem delu zahvaliti tudi slovenski vojski, ki je do sedaj v celotnem delu, torej od marca do danes, v bistvu nudila izrazito pomoč, torej bodisi z prisotnotjo vojakov na podlagi 37. člena s tem, da so v tem času izvedli kar nekaj taktičnih vaj, ki so bile tudi ustrezno medijsko objavljene in so gotovo segle dlje oziroma te medijske objave segle dlje kot zgolj v slovenski prostor, torej tako v Bosni kot v Srbiji in južneje se je vedelo, da slovenska vojska izvaja te vaje, kar je seveda na nek način demonstrativno prikazalo, da je potrebno biti »pazljiv« ilegalnim migrantom, kje bodo hodili. Obenem pa naj povem seveda, da je naša ocena ravno iz tega vidika, ker je to sodelovanje tako dobro in so slovenski vojaki, slovenski fantje že na mejah, že pomagajo, možno na podlagi njihovih taktičnih načrtov to številko kar precej povečati. In se nam zdi naravnost nesprejemljivo ali pa bi rekel žalostno, no, če rečem ne nesprejemljivo, bi rekel škoda se nam zdi bolj po domače, da tam fante imamo, ki pa policiji dejansko ne morejo pomagati v taki meri kot bi jim lahko. Torej mi danes na meji imamo slovenske fante, sam sem jih večkrat obiskal, nazadnje mislim, da pred dobrimi tremi tedni v nočnem času na Obrežju, kjer sem se osebno pogovarjal s fanti, z vojaki, torej ti vojaki so tam zgolj za to, da opazujejo in ko nekoga zagledajo, lahko pokličejo policijo, sami ne morejo narediti nič razen tega, da so na nek način daljnogled in ušesa na naši meji. Toliko v uvodu. Sedaj pa, predsednik, če boste dovolili še kolegom iz Policije. Hvala.