Govor

Željko Cigler

Spoštovane, spoštovani, predstavniki Vlade. Pred vami je smo danes, danes smo skupaj na sklicani nujni seji Odbora za pravosodje, katere predlog za sklic je dala opozicija in želel bi razložiti razlog za to nujno sejo, in sicer Državni zbor bo naslednji teden obravnaval vladni predlog interventnih ukrepov za omilitev posledic drugega vala epidemije covid, ki ga je Vlada v Državni zbor posredovala 12. 11. tega leta in namesto, da vi Vlada Janeza Janše s PKP 6 zagotovila ene premišljene, usmerjene ukrepe, ki bi pač v največji ožji meri omejili negativne socialne, zdravstvene, gospodarske posledice v Sloveniji zaradi covida 19 praktično s tem zakonom nedopustno posega na področje pravic tako brezposelnih oseb, izobraževanja in kaznovanja, ki z obvladovanjem širjenja novo corona virusa praktično nimajo nobene zveze oziroma povezave.

In več kot očitno je, da Vlada izrablja epidemijo, ponovno, za doseganje svojih političnih pa lobističnih ciljev. Ker se zakon sprejema po nujnem postopku je to zelo pomembno, je onemogočena javna razprava in posledice njegovega sprejetja, sprejetja tega zakona bomo lahko občutili še mnogo dlje kakor pa bo trajalo obdobje epidemije. V šesti proti coronski paket so se prikradli tudi novi prekrški in povišanje glob za prekrške povezane s kršitvijo vladnih odlokov za omejevanje epidemije covid 19.

Namreč precej je očitno, da gre predvsem za poskus kriminalizacije vsakršnega protesta proti avtoritativnim nastopom in posegom vlade, obstoječe vlade Janeza Janše. Dodaja se namreč nov prekršek, ki naj bi ga storil vsakdo, ki bi javno pozival h kršitvam predpisov ali odredb, s katerimi je pristojni organ zaradi omejevanja širjenja bolezni te nalezljive bolezni prepovedal oziroma omejil zbiranje ljudi na javnih krajih. Obenem pa se tudi, kar je zelo pomembno dragonsko praktično povečujejo kazni za dejanja, za katere tako visoke kazni niso običajne in nimajo niti primerne omejitve. In glede na to, da se prekršek, ki je določen z zakonom navezuje na odločitve vlade, ki ni zakonodajni organ, je po našem takšno povišanje še toliko bolj nesprejemljivo. Pri tem lahko pride tudi do zlorabe situacije s strani vlade, ki lahko svojim konkretnim omejevanem oziroma prepovedjo zbiranja prepove tudi legitimne proteste proti svojim odločitvam oziroma izraženjem mnenj proti tem in s tem obstoječa vlada Janeza Janše dejansko kriminalizira vsakršne proteste.

Menimo, v opoziciji menimo in Levica to meni, da dodatna inkriminacija ni potrebna, saj so prekrški za kršitve vladnih odlokov o omejevanju epidemije določenih že v sedaj veljavnem Zakonu o nalezljivih boleznih. In nov prekršek, ki se definira kot javno pozivanje h kršitvi predpisov pa deluje predvsem v smeri omejevanja svobode govora. Že zaradi enega zapisa na facebooku, ki ga bi nekdo zapisal bi po predlogu zakona lahko dobil najmanj 1500 eurov oziroma celo 15.000 eurov kazni. Poleg tega tudi to kršitev že pokriva obstoječi prekrški, saj javno pozivanje lahko obravnavamo kot napeljevanje k storitvi prekrška, kar se pri pregonu prekrška obravnava smiselno z določbami napeljevanja v kazenskem zakoniku.

Obenem se določa prekršek za dejanje, ki morda sploh nima škodljivih posledic, saj sam poziv še ne pomeni povzročanja škode. Škodo lahko potencialna nastane ne škoda nastane šele s prepovedanim zbiranjem na javnem prostoru in takšen nov prekršek je neprimeren, nepotreben in nesorazmeren glede na že obstoječo ureditev. Višina razpona glob pa je seveda nesorazmerna z globami pri podobnih prekrških. Razumemo ga predvsem kot zlorabo prekrškovnih predpisov za preganjanje političnih nasprotnikov oziroma tistih, ki se ne strinja argumentirano ne strinjajo z ukrepi obstoječe vlade oziroma z načinom kako jih ta uveljavlja. Rad bi še to izpostavil, da Zakonodajno-pravna služba Državnega zbora je prav tako izpostavila, da ni možno javno pozivanje označiti kot prekršek in po mnenju Zakonodajno-pravne službe ne gre proti pravno dejanje. To bi namreč hkrati pomenilo tudi omejitev svobode izražanja. Gre za nezadostno določenost prepovedanega ravnanja in ob, saj se ob nejasnih določenih znakih prekrška sankcioniranje tudi postane s tem arbitrarno.

Jaz moram reči, da smo pripravili dva amandmaja, ki ste jih že verjetno dobili na klop, s katerimi se črtata tako 59. kot tudi 60. člen predloga zakona. Namreč poseg v Zakon o nalezljivih bolezni z 59. členom je nepotreben, nesorazmeren pa neprimeren in z brisanjem 59. člena postane nepotreben tudi 60. člen, ki spreminja Zakon o prekrških. Ta sprememba je namreč namenjena samo dodatni izjemi za določitev višjih glob kazni kot so predlagane v 59. členu. In ta izjema dovoljuje določitev globe v višini, kot sem že prej povedal 15.000 eurov, kar je trikrat višje od običajne najvišje globe. Dobili pa ste na mizo tudi amandmaje v katerih predlagamo, kot sem že prej povedal, črtanje 59. in 60. člena. In to so naši amandmaji, kot da jih sprejmemo kot zainteresiran odbor in jih posredujemo matičnemu delovnemu telesu, Torej komisiji za nadzor javnih financ. Hvala lepa.