Najlepša hvala, predsednica. Spoštovani poslanci, uvodoma se zahvaljujem za vabilo na sejo tega odbora. Na žalost za matični Odbor za finance, kjer smo tudi izrazili željo, da bi sodelovali, te možnosti nismo dobili.
Uvodoma v izogib spraševanju temu v kolikšni meri je ta predlog zakona usklajen s sindikati, moram povedati, da je PKP6 prvi interventni zakon, o katerem ni potekal noben socialni dialog in nobeno usklajevanje, tako da te rešitve na žalost s sindikati niso niti predebatirani, niti usklajene.
Kar se tiče Konfederacije sindikatov Slovenije Pergam smo v tem kratkem času, ki je bil na voljo, podali nekaj amandmajev. Na splošno bi želeli vsekakor, da bi interventni zakon prinesel nekaj več socialne pomoči ljudem. Tako kot ste rekli PKP7 upamo, da bo to res naslovil, kajti ta zakon tega v pretežni meri ne ureja.
Jaz se bom tudi v nadaljevanju omejil na tiste amandmaje, ki so v pristojnosti tega odbora, tako da ne bom šel preko tega, čeprav je nekaj amandmajev tudi iz pristojnosti drugih odborov.
Naj povem, da me veseli, da sta bila v koalicijskih amandmajih upoštevana dva naša predloga, ki upam, da bosta tudi sprejeta. Eden se nanaša na nadomestilo v primeru višje sile, v primeru ustavitve javnega prevoza in zaprtja mej. Drugi je umik člena, ki je urejal izenačitev splošne in poklicne mature. Ni pa povsem jasno kaj je z členi, ki urejajo možnost podpisa ali pa obročnega plačevanja ali pa odloga plačila davkov in prispevkov, zlasti na delu, ki se nanaša na prispevke. Namreč amandmaji, ki smo jih pogledali, kažejo na to, da nekje se te prispevki črtajo iz besedila, nekje se dodajajo, tako da ni pravzaprav jasno kakšna je situacija. Po našem prepričanju je namreč to, da bi imela finančna uprava možnost odobriti odlok plačila prispevka ali pa obročno odplačevanje prispevkov v nasprotju z ustavo, kar je Ustavno sodišče že enkrat presojalo in je presodilo, da gre v poseg v lastninsko pravico delavcev in zato takšno rešitev spoznala kot neustavno, zato predlagamo, da se možnost odloga plačila prispevka ali pa obročno plačevanje prispevkov črta, ko gre za plačevanje delodajalca za svoje zaposlene seveda.
Kar se tiče ostalih amandmajev, bi mi vsekakor predlagali, da bi se povzeli nekateri predlogi, ki smo jih predlagali. Eden je, da se višina nadomestila plače v primeru višje sile, tako kot je bilo v PKP1 navzdol, omeji na višino minimalne plače, se pravi, da ne sme biti nižje nadomestilo kot minimalna plača. Te varovalke sedaj notri ni.
Druga zadeva, ki je po našem mnenju problematična, je ta odstop od Zakona o urejanju trga dela, ki ne glede na to ali so v evidenci brezposelnih oseb osebe, ki imajo ustrezno izobrazbo, se že takoj za določeno zaposlitev sili brezposelne osebe, da sprejmejo zaposlitev, za katero se zahteva nižja izobrazba od tiste, ki jo imajo. Taka ureditev danes velja po treh mesecih vpisa v evidenco brezposelnih oseb in po našem prepričanju je to ustrezno, ker vsaj omogoča, da si posameznik skuša najti ustrezno zaposlitev in mislimo, da je tudi dolgoročno za delovno razmerje, ki ga sklene taka oseba, to mnogo ustrezneje. V argumentaciji smo lahko slišali, da se to nanaša predvsem za pokrivanje potreb v zdravstvu in socialnem varstvu. V predlogu se ta člen seveda v ničemer ne povezuje zgolj s tema dvema dejavnostma, ampak je napisan zelo na splošno.
V zakonu je tudi predvidena sprememba Zakona o delovnih razmerjih. Sicer gre bolj za administrativno-tehnično spremembo, pa vendar opozarjam, da smo v sindikatih izjemno občutljivi za spremembe Zakona o delovnih razmerjih. Nikoli v preteklosti, po mojem vedenju, sprememba Zakona o delovnih razmerjih še ni bila sprejeta brez soglasja socialnih partnerjev, tako da se tudi s tem uvaja nek nevaren precedens, ki mu v Pergamu nasprotujemo, čeprav gre morda za čisto dobronamerno spremembo.
Prej je bilo že opozorjeno na problematiko dodatka za delo v nevarnih razmerah in posebnih obremenitvah. Na tem področju ocenjujem, da bo po tej spremembi zakona ena velika zmeda in močno podpiram predlog, ki je bil dan, da bi se ta dodatek moral omogočiti vsem zaposlenim v zdravstvu in socialnem varstvu in v skupnem seštevku ne sme preseči 100 %. To smo tudi že imeli v PKP1. V tem trenutku mislim, da s tako ureditvijo kot je predvidena, bodo verjetno zaposleni v zelo neenakem položaju. Že danes pri dodatku za neposredno delo z kovid pacienti so izključene nekatere skupine zaposlenih, recimo zaposleni v laboratorijih, ki obdelujejo in analizirajo brise, kar se nam zdi absolutno neprimerno in naš predlog je, da se v tem delu tudi zakon dopolni.
In še zadnja zadeva. Če mi dovolite, bi želel opozoriti na to, da se zavedamo, da je kar nekaj pobud prišlo s strani delodajalskih organizacij, zato da se v PKP6 vključi zamrznitev Zakona o minimalni plači. Mene zelo veseli, da do tega trenutka, vsaj med amandmaji, ki so vloženi in objavljeni na spletni strani Državnega zbora, ni amandmaja, ki bi to povzemal. Upam, da ga tudi ne bo. Sindikalne centrale smo enotno tudi naslovile na vas poslance en dopis, en poziv, da se en tak amandma ne vloži in ne podpre. Mi mu izrecno ostro nasprotujemo in bomo storili vse, da se Zakon o minimalni plači takšen kakršen je v veljavi tudi izvaja še naprej.
Najlepša hvala.