Govor

Cveto Uršič

Dobro jutro vsem skupaj. Spoštovana predsednica, spoštovane članice in člani odbora, spoštovani drugi vabljeni!

Najprej opravičilo. Minister Janez Cigler Kralj je želel biti z vami, ampak je zbolel, tako da ga tudi v službi ni, ampak je doma. Prosil me je, če namesto njega opravim to uvodno predstavitev in potem tudi sodelujem naprej v razpravi.

Hitro in učinkovito odzivanje na posledice in njihovo obvladovanje je osrednja prioriteta Vlade in našega ministrstva. Covid-19 pušča posledice na vseh področjih, zato je pomembno, da te posledice identificiramo hitro ter se nanje odzovemo pravočasno in učinkovito. Potreb, stisk in klicev na pomoč je veliko.

Predlog PKP6 predstavlja paket pomoči delodajalcem in s tem tudi zaposlenim z vidika zaščite delovnih mest. Zajema pa tudi druge ukrepe, ki vam jih želim danes predstaviti.

Na resorju, ki ga vodi minister, smo pri pripravi ukrepov ponovno izhajali iz treh prioritet, ki jih je minister predstavil že na začetku svojega mandata; to je odziven trg dela, skrb za starejše ter pregleden in uporabniku prijazen socialni sistem.

Dovolite, da našo predstavitev pričnem z ukrepi na trgu dela, ki so predvideni v predlogu PKP6. Prvi ukrep je tak. Poenostavlja se postopke prijave dela na domu. Delo na domu je v letu 2020 dobilo nove razsežnosti. Že v času prvega vala epidemije kot sedaj, se je delo na domu izkazalo za enega izmed ključnih ukrepov za omejevanje širjenja korona virusa znotraj delovnih okolij, ki pa hkrati ohranja delovne procese tam, kjer je to seveda možno. To potrjujejo tudi podatki Inšpektorata za delo, ki izhajajo iz prijav delodajalcev. Samo med 19. oktobrom in 10. novembrom je delo na domu inšpektorat obvestilo 3.991 delodajalcev, pri čemer je bilo v enem obvestilu v večini zajetih večje število zaposlenih. Za primerjavo z lanskim letom v istem obdobju je bilo teh prijav le 126.

Veseli smo tudi, da smo uspeli odgovoriti na pozive delodajalcev po poenostavitvi postopkov prijav zaposlenih v okviru obveščanja o nameravanem organiziranja dela na domu. Ta proces smo poenostavili na način, da bodo delodajalci po novem zahtevano vsebino vnesli v obrazec in ga vložili elektronsko preko informacijskega sistema s podporo poslovnim subjektom, tako imenovan SPOT, ki ga opravlja Ministrstvo za javno upravo. Obrazec bo Inšpektorat objavil na spletni strani.

Drugi ukrep je; podaljšuje se subvencioniranje skrajšanega delovnega časa. Z vidika zaščite delovnih mest in podpore gospodarstvu predlog PKP6 uvaja pomembno nadgradnjo, in sicer se podaljšuje subvencioniranje skrajšanega delovnega časa do konca junija 2021. Z vidika nomotehnike gre za manjšo spremembo, z vidika vsebine pa veliko, saj ta sprememba zagotavlja varnostno mrežo za delodajalce in zaposlene, poudarjam, in zaposlene za negotove mesece, ki sledijo. Vsaj za nekoliko to negotovo prihodnost omejujemo. Peti PKP je namreč določal veljavnost ukrepa delnega subvencioniranja skrajšanega polnega delovnega časa do decembra 2020 z možnostjo podaljšanja. To sedaj spreminjamo in zagotavljamo subvencioniranje skrajšanega delovnega časa za naslednjih osem mesecev. Vključen je seveda tudi aktualni mesec november.

Naslednji ukrep, ki ga želim izpostaviti, je; zvišuje se povračilo nadomestila plače za čas čakanja na delo doma. Spremembe smo predvideli tudi pri ukrepu povračila nadomestila za čas čakanja na delo doma. Predlog PKP6 zvišuje višino povračila nadomestila, in sicer za vloge od meseca novembra dalje. Ukrep žal lahko velja le zgolj od novembra dalje zaradi tega, ker je Zavod za zaposlovanje o številnih vlogah, ki so bile vložene za oktober že odločil, o novembrskih pa še ne. Sedaj je nadomestilo navzgor omejeno z najvišjim zneskom nadomestila za brezposelnost, ki znaša 890 evrov bruto. Od novembra dalje pa bo nadomestilo omejeno z zneskom povprečne plače, kar je približno 1.800 evrov bruto. Ukrep s tako visokim nadomestilom iz približno 890 evrov na približno 1.800 evrov se podaljšuje za en mesec do 31. januarja 2021. Možnost podaljšanja ukrepa s sklepom Vlade do 30. junija 2021, kot je bilo predvideno v PKP5 pa predlog PKP6 ukinja.

Če omenim še druge spremembe za delodajalce. Predlog PKP6 predvideva, da bodo do ukrepa opravičeni tudi tisti delodajalci, ki so bili registrirani najkasneje na dan 1. september 2020. Za delodajalce, ki so bili registrirani pred 12. marcem 2020 pa sprememb ni. S tem se za zaposlene pri delodajalcih uvede primerljiv sistem kot skladno s PKP5 že velja za samozaposlene. To je do mesečnega temeljnega dohodka je po PKP5 opravičen samozaposlen, ki je registriran najmanj od 1. septembra 2020. Takšna določba pomeni, da bodo do povračila nadomestila plač delavcev za čakanje na domu upravičeni tudi delodajalci registrirani v obdobju od 13. marca do 1. septembra 2020. Vlogo za uveljavljanje povračila nadomestila za čakanje na delo od doma bodo delodajalci lahko oddali do 15. januarja 2021.

Delodajalci, ki se z odločitvijo Zavoda za zaposlovanje ne bodo strinjali, bodo namesto pritožbe imeli po novem možnost sprožitve upravnega spora. Dodatno predlog PKP6 opredeljuje tudi sankcijo za delodajalca, ki odpusti delavca v obdobju prejemanja delnega povračila nadomestila plač.

Predlog PKP6 pa uvaja pomembne spremembe z vidika zagotavljanja dodatnega in prepotrebnega kadra tudi iz bazena Zavoda za zaposlovanje. Tako se uvaja mirovanje pravice do denarnega nadomestila. Predlog PKP6 spodbudo za tiste, ki bodo sklenili pogodbo za določen čas zaradi nadomeščanja odsotnih delavcev zaradi izvajanja ukrepov za preprečevanje širjenja okužbe. Gre za spodbudo v obliki mirovanja pravice do denarnega nadomestila za čas, po poteku pogodbe bo oseba nadalje prejemala denarno nadomestilo, ki ga je prejemala pred tem.

Spreminja se pogoje za zavrnitev zaposlitve. S predlogom PKP6 se dodatno odzivamo na potrebe po kadrih v zdravstveni negi, zdravstveni dejavnosti in na področju socialne oskrbe. Kot veste in kot smo že večkrat komunicirali so s četrtim PKP6 zagotovili 26 milijonov za dodatne kadre samo v domovih za starejše. Dodatno kadrovsko okrepitev smo zagotovili tudi z začasno razporeditvijo zaposlenih tam, kjer je povečan obseg dela zaradi Covid-19. Okrepljeno je tudi sodelovanje s študenti zdravstva. Spodbuden je podatek, da se ukrep zagotavljanja dodatnega kadra iz naslova zagotovljenih dodatnih 26 milijonov realizira uspešno. Tako smo vse do sedaj že pri delodajalcih s področja socialnega varstva, predvsem domov za ostarele, zaposlilo več kot 330 brezposelnih oseb. Ravno tako je bilo zaposlenih oziroma je dobilo delo veliko število upokojencev in ravno tako so tudi študentje opravili več kot 39.000 ur. Potreb je še vedno veliko in možnosti, da te potrebe izpolnimo je tudi še nekaj.

Predlog PKP6 spreminja pogoje za zavrnitev zaposlitve. Obveznost sprejema primerne zaposlitve bo nastopila takoj po vpisu v evidenco brezposelnih oseb in ne šele po preteku treh mesecev od vpisa, tako kot je to sedaj. Umika se pogoj, da je zaposlitev opredeljena v zaposlitvenem načrtu. Za obveznost sprejema zaposlitve se umika pogoj, da v evidenci brezposelnih ni oseb, za katere bi bila ta zaposlitev ustrezna. Ostali pogoji kot so na primer oddaljenost delovnega mesta od kraja bivanja pa morajo biti še vedno izpolnjeni. Cilj predlogov sprememb je torej okrepiti obveznost in zavedanje brezposelnih, da se javljajo na napotitve in udeležujejo razgovorov. Potencialne kandidate se bo lahko poslalo na več razgovorov, za več iskanih poklicev, kar jih tudi prej privede do zaposlitve. Ukrep velja do 30. junija 2021.

Če nadaljujem še z domovi za starejše in predloge PKP6. Covid-19 je vstopil v večino domov. Večina vdorov izvira iz asimptomatskih okužb, to je okužb, kjer ni bilo prisotnih znakov. Ne glede na to, da je Covid-19 vstopil skozi številna vrata domov, so pa številni prve okužbe uspešno zajezili. Kot vedno poudarjamo, da so ekipe v domovih in drugih zavodih predane, srčne, požrtvovalne. Zato se ponovno uvaja dodatek za zaposlene, in to za tiste, ki delajo v sivi in rdeči coni, to je 30 % osnovne plače in ta velja tudi v času epidemije. Na ta način se zaposlene dodatno nagradi za delo v rdeči in sivi coni neodvisno od določb kolektivne pogodbe, ki v času epidemije zagotavlja tem osebam dodatek v višini 65 %. Ta dodatka se ne izključujeta.

Naj v zaključku izpostavim še predlog ukrepov PKP6, ki zagotavlja bolj enostavno vlaganje vlog in hitrejše zagotavljanje pravic. Zaradi narave pravic iz javnih sredstev in pravic mora biti v času razglašene epidemije odločanje o le-teh čim hitrejše. Zato je treba omogočiti čimbolj enostavno oddajo vlog. S predlogom PKP6 se predlaga, da se vloge v času razglašene epidemije lahko vložijo tudi po elektronski pošti z ali brez elektronskega podpisa ali s fizičnim podpisom in skeniranjem. Predlaga se tudi, da se pravice iz javnih sredstev po Zakonu o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev, ki se iztečejo v mesecu, ko je razglašena epidemija mesečno podaljšujejo za čas enega meseca dokler traja epidemija.

Spoštovana predsednica, spoštovane članice in člani odbora, to je kratka predstavitev ukrepov iz pristojnosti Ministrstva za delo oziroma pristojnosti vašega odbora. Hvala.