Govor

Simona Kustec

Hvala lepa.

Spoštovana predsednica, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, spoštovani vsi vabljeni, spoštovane kolegice in kolegi iz Vlade!

Dovolite mi, da nekako se odzovem na vsebino predlaganih sklepov, za katero tudi ocenjujem, da je nekako vsebinsko odziv na celotni sklic današnje nujne seje vašega Odbora za izobraževanje. Tisto, kar bi želela povedati je naslednje. Že kar nekaj časa pravzaprav obstaja in je v javnosti znan načrt prednostnega vračanja otrok nazaj v šole. Ta načrt je bil pripravljen v sodelovanju tako s strokovnim delom na pedagoškem kot na zdravstvenem in pa epidemiološkem delu kot seveda v sodelovanju s konstantno komunikacijo in odzivi, ki jih prejemamo v našem odnosu do ravnateljic in ravnateljev, ki so pač sedaj tisti ključni organizatorji tudi samega izobraževanja na daljavo. Kot temeljni kriterij za to, da smo lahko naredili takšen načrt je bila zaveza po tem, da se v šole vračamo takrat, ko bodo izpolnjeni pogoji za to, da je ta vrnitev varna in da bo ta vrnitev trajna. To pomeni, da se v šole ne bomo vračali samo začasno za nekaj dni, ampak takrat, ko bodo okoliščine in razmere takšne, da se tudi pričakuje, da bo vrnitev v šole, potem tudi pomenila trajno, dokončno, ponovno vrnitev v šole. Prvi pogoj za to, da je to možno izpeljati je to, da se zagotovi na vseh nivojih zdravo, varno učno okolje. To pomeni, da moramo pri tem svojem delovanju zagotoviti vse za to, da se bodo tako zaposleni kot otroci torej učenke in učenci v šole lahko vrnili na način, da bodo tam delovali in ostali zdravi. Epidemiološka slika kakršno smo imeli in jo imamo še vedno ta trenutek v tej državi je prav iz tega vidika temeljnega pogoje zelo zahtevna in zato, da bomo lahko kljub temu odpirali vrata šol moramo vsi, ki smo v te procese vključeni od ministrstva pa ne samo ministrstva, ampak predvsem tudi šol, ravnateljev, zaposlenih do staršev, ki bodo v šole seveda pripeljali svoje otroke moramo zagotoviti vse, da se v šole vrnemo zdravi, da pri vračanju v šole in v samih šolah dosledno upoštevamo vse epidemiološke varnostne zaščitne ukrepe, ki jih je predpisal NIJZ in o katerih verjamem, ker vidim, da je z nami tudi predstavnica NIJZ bomo ponovno še enkrat na tej današnji seji odbora opozorili in če je potrebno ponovno pojasnili zakaj so potrebni ti ukrepi, ker če bomo dvomili v to ali je v šolah potrebno nositi zaščitne maske, ali je v šolah potrebno razkuževati, prezračevati in tako dalje, potem smo že padli na začetnem izpitnem vprašanju. Če bomo dvomili v to, potem je to že razlog zakaj žal ne bomo mogli še odprti naših vrat šole.

Naslednje zadeva. V tem vmesnem času smo uspeli zagotoviti možnosti hitrega testiranja. Hitro testiranje je nekaj, kar lahko imenujemo kot preventivna, ampak z vidika zaupanja in zagotavlja varnosti ter pa informacije, da smo prišli zdravi v šole pomembna vstopnica, zato da lahko tako sebi kot svojim kolegicam in kolegom in otrokom oziroma njihovim staršem zagotovimo, da smo v šolskih prostorih prišli zdravi. To ne pomeni, da je to sedaj kar avtomatsko in samoumevno, ampak da smo prišli z negativnim testom in da bomo tudi ob upoštevanju vseh epidemioloških kriterijev in pa pogojev takšno stanje tudi ohranjali naprej.

Tretja zadeva. V šolske prostore se lahko vračamo pod pogojem, da obstaja strinjanje in soglasje med vsemi nami, da si to v resnici želimo in da si to želimo in smo zmožni izpeljati na podlagi teh predpogojev. Če obstaja dvom v potrebnost, v smiselnost kateregakoli od teh omenjenih predpogojev, potem očitno še nismo zreli za to, da bomo šolska vrata odprli. Zakaj je potrebno izpeljati testiranje bo verjamem, da tukaj tudi predstavnica Ministrstva za zdravje, državna sekretarka natančno obrazložila hkrati s tem tudi obrazložila kako poteka sam protokol samega testiranja kako bo to izgledalo. Nekaj dilem se je odpiralo v zvezi s tem kdo naj se testira kdo naj se ne testira. Naj že tukaj povem, da ko smo pridobivali odzive s strani šol fakultativno prejšnji teden je več kot polovica zaposlenih sporočila, da so se pripravljeni hitro testirati tako, da ta dvom ali da ali ne ali želimo ali ne želimo je s te strani več ali manj pravzaprav odpravljen, kar me izjemno izjemno veseli in mi vliva eno veliko upanje, da bomo to lahko odpeljali tako kot je potrebno.

Naslednje vprašanje: Ali se morajo testirati otroci? To je bilo tudi nekako malo preveč posplošeno v teh zadnjih dneh interpretirano. Seveda otroci se ne rabijo obvezno testirati. Če pa se želijo oziroma če to želijo njihovi starši bomo pa to seveda zagotovili in to je tudi eno še pojasnilo sedaj že kar vmes na eno od bolj aktualnih vprašanj, ki se pojavljajo sedaj v zadnjem obdobju. Koliko smo pa soglasno pripravljeni in pa tudi zavezani, da se želimo vsi res vračati v šole pa verjamem, da bomo tudi vsi razpravljavci vsak iz svojega vzornega kota danes zelo jasno tudi sporočili tudi na kakšen način smo se pripravljeni vračati ali s konfliktom ali pa na eden tak strpen, razumevajoč in podporen način.

Kako bo sam načrt vračanja izgledal? Tako kot je bilo napovedano že nekje v začetku meseca decembra prioritetno se vračajo vsi učenci in pa gojenci zavodov in osnovnih šol s posebnimi potrebami, potem takoj za njimi se vračajo učenke in učenci prve triade, nato bo sledila druga triada in potem preostala osnovna šola, zaključni letniki srednjih šol in potem upam, da čim preje še tudi vsi ostali. Sedaj samo vračanje je pravzaprav narejeno po modelih in pa po temeljnih smernicah, ki smo jih že preskusili in skupaj izvedli v tistem sklopu vračanja po spomladanskem prvem valu in so jasno zapisani v tej publikaciji torej ni nikakršnega dvoma, da odkrivamo kakršnokoli toplo vodo ali pa kakršnekoli novosti. Tukaj notri so navedene vse temeljne smernice tako v smislu organizacijskega kot v smislu temeljnega strokovnega načina vračanja. Ja, prihajamo nazaj iz modela ta trenutek D v idealno si želimo model B in upam, da nam bo to v resnici tudi uspelo. Nekaj zadev seveda se je vmes tudi dodatno pojavilo kot problematično predvsem, zaradi tega drugega vala se je pokazalo, da so obstajali kar v številnih šolah kadrovske pomanjkljivosti, ker je toliko zaposlenih oziroma učiteljic in učiteljev zbolelo na ta račun smo, potem tudi od prejšnjih PKP torej protikoronskih paketov zakonodajnih poiskali alternativno dodatno pomoč za takšne primere, to bomo tudi, če bo potreba ponovno spomnili v nadaljevanju naše razprave kakšna vse je ta lahko dodatna pomoč in v kakšni obliki se lahko to kadrovsko popolni. Kar se tiče strokovnega dela so tukaj z nami strokovnjaki direktor Zavoda za šolstvo, nisem videla ali je tukaj predsednik Strokovnega sveta za splošno izobraževanje z nami, ki nam bosta ponovno opisala vse strokovne smernice in pa aktivnosti, ki so in se ves čas v tem smislu odvijajo bodisi z vidika izobraževanja v osnovnih šolah bodisi in še prav posebej z vidika poteka izobraževanja in pa tudi vračanja v šolah za učence s posebnimi potrebami. Kar se iz organizacijskega dela tiče. Številne okrožnice so posredovane, so tudi že pripravljene za to, da se posredujejo, ko jih bomo še dopolnili s posebnimi protokoli Ministrstva za zdravje, šolam samim, če bo potreba po tem, da se tudi o tem v zvezi s tem kakorkoli še dodatno pojasni. Verjamem, da nam bosta lahko pojasnila direktor Direktorata za predšolsko vzgojo pa osnovno šolo ali oziroma državni sekretar.

Tisto, kar bi želela mogoče za začetek sam današnje razprave povedati pa je sledeče. Če se želimo v resnici v šolski prostor zanesljivo in pa varno vrniti, potem se moramo zavedati, da to lahko naredimo samo skupaj in da to lahko naredimo samo v medsebojnem sodelovanju in pa na eden strpen način. Namreč, to je predpogoj za to, da bomo tako zaposlenim kot otrokom in njihovim staršem vlili tisto prepotrebno zaupanje, da se je varno in modro v teh trenutkih vrniti nazaj v šolske prostore, da bomo to naredili profesionalno in na eden tak miren, umirjen način in da bomo pri vsem tem dosledno spoštovali ukrepe, priporočila, smernice za varno izvajanje vzgojno-izobraževalnega procesa v tem aktualnem času, ki je z vidika epidemioloških razmer in pa stanja še vedno zelo zelo zahteven. Skratka tisto, kar je pomembno, da se ta trenutek vsi skupaj zavedamo ne glede na to na kateri strani smo in pa kakšne interese pravzaprav v prvi vrsti zagovarjamo je, da moramo narediti vse za to, da našim otrokom zagotovimo v teh zelo neoptimalnih razmerah najbolj optimalen način vzgojno-izobraževalnega procesa, da smo tukaj vsi skupaj na isti barki to je barka njihovega znanja in da imamo vsi skupaj pred seboj eno zelo zelo zahtevno skupno domačo nalogo. Toliko mogoče kot eno uvodno bom rekla uvodna ocena in pa pogled s strani pristojnega ministrstva. Verjamem, da bomo tekom razprave kot rečeno predvsem si tudi želim vsebinsko številno in pa raznoliko lahko razpravljali pojasnjevali svoje poglede in pa argumente in potem prišli do ene skupne zaveze za eno varno in pa trajno vrnitev nazaj v šolske prostore.

Dovolite mi samo še to, da si nekako želim, da bi ta naša današnja razprava potekala ob zavedanju samega dejstva, da je virus še kako močno prisoten med nami in da moramo v tem danem trenutku poiskati tiste najboljše možne varne načine, zato da bomo lahko sobivali z njim. Tisto, kar je ocena kot rečeno ta trenutek na strani ministrstva in pa tudi Vlade je, da pod pogoji, ki sem ji opisala na začetku lahko to sobivanje z njim v šolskem prostoru pomeni ponovno vrnitev v šole pod danimi pogoji.

Hvala lepa.