Govor

Damir Orehovec

Hvala lepa za besedo, predsedujoča. Lepo pozdravljeni gostje in seveda vsi poslanci!

Pred vami je sprememba Zakona o vrtcih. Sprememba ureja nekako tri področja. Pa morda malo po teh področjih tudi predstavim spremembe, ki so znotraj te spremembe zakona.

Torej ena je prav gotovo ureditev dejavnosti varstva predšolskih otrok. In sicer tu gre za tisti del predšolskih otrok, ki niso v vrtcih, torej za katere se ne izvaja programa predšolske vzgoje, ampak za tiste, za katere se izvaja samo varstvo in sicer načeloma na domovih oziroma v drugih institucijah. Za njih se ne izvaja takoimenovani program predšolske vzgoje. Povod, da je prišlo do teh sprememb je bila predvsem afera kengurujčki, ki jo verjetno vsi poznate. Takrat je šlo za to, da se je odkrilo veliko nepravilnosti. Predvsem to, da so otroke povijali v planince, nasilno si hranili, dajali so jih v vzmetnice. Da se je pa to dogajalo, je bil predvsem razlog, da je to področje nekoliko zakonsko ne najbolje urejeno. Zato je tudi takrat imel sam inšpektor veliko težav, da je to področje nadziral, saj je na nek način bil, kot bi lahko rekli, brezzobi tiger, ker se ni dalo ukrepati kadar so se torej zgodile oziroma ugotovile kršitve.

To je prvi sklop, ki ga urejamo v tej spremembi in mogoče čisto na kratko povem katere rešitve se prinašajo. Prvič gre za to, da se prepove upravljanje dejavnosti predšolske vzgoje in seveda tudi varstva otrok za vse tiste, ki niso ali vpisani v razvid izvajalcev javnih programov ali pa v register varuhov predšolskih otrok in zato se tudi uvede strožja kazen, in sicer nekako od 5.000 do 10.000 evrov.

Potem druga stvar, ki jo ureja ta novela je predvsem usmerjena v to, da se razmeji med dejavnostjo predšolske vzgoje in dejavnostjo varstva otrok in drugimi storitvami, ki se na nek način dogajajo v prostoru. Gre predvsem tudi za to, da razne te takoimenovane rojstnodnevne animacije. Dogajalo se je namreč tudi celo to, da so nekateri pod to znamko potem varovali otroke. Skratka, to urejajo tudi podzakonski akti, ki so priloženi tudi k zakonu. Torej, to bomo uredili v teh aktih.

Potem druga stvar, so ukrepi, ki na nek način Inšpektoratu Republike Slovenije za šolstvo in šport omogočajo bolj učinkovito delovanje. Gre predvsem za to, da se omogoči inšpektorju, da lahko vstopi tudi v prostore, kjer se to varstvo dogaja. Tega namreč do sedaj ni imel in pa seveda takrat, ko se kršitve ponavljajo se na nek način tudi odvzame za tri leta tudi to, da se opravlja dejavnost. Dodatno se na nek način dogradi inštitut varuha predšolskih otrok na domu. Gre za to, da je treba nekatere stvari ponovno izboljšati. Na predlog, predvsem varuhov, se tukaj ureja nadomeščanje odsotnega varuha za krajšo odsotnost. Torej lahko nekdo, kadar gre za odsotnost, ki je seveda upravičena. Gre pa predvsem pri bolniških in pa letnem dopustu, da lahko v odsotnosti varuha nekdo nadomešča. Tudi to, da mora biti ta certifikat oziroma vpis v register javno nekje izobešen, da lahko to starši vidijo in pa seveda, da se med staršem in varuhom sklene pogodba in seveda tudi mora ta varuh voditi evidenco za otroke, ki jih varuje na domu.

To je en tak malo večji prvi sklop, ki ureja torej to dejavnost. Potem pa je drugi sklop, ki ponovno uvaja brezplačen vrtec za drugega otroka iz iste družine, ki sočasno biva v vrtcu in pa seveda za tretjega in vse nadaljnje tudi brezplačno. Tu pa ni pogoj, da so ostali sorojenci v vrtcu, ampak je že dovolj, da je tretji in četrti ali peti v družini. Skratka, to je nekaj, kar je bilo že nekoč, pa se je z ZUJFOM ukinilo, s tem, da smo sedaj nadgradili s to varianto tretjega, četrtega in tako dalje otroka, ki ni nujno, da je njegov sorojenec v vrtcu.

In pa še tretji sklop, ki na nek način redakcijsko ureja povezavo med Zakonom v vrtcih in pa Zakonom o celostni in zgodnji obravnavi predšolskih otrok s posebnimi potrebami. Vemo, da je bil pred približno tremi leti sprejet ta zakon in se sedaj seveda na nek način tukaj nomotehnično usklajuje ta zgodba.

V celi tej razpravi, ki je bila v Državnem svetu in pa na splošno, se je veliko strani občin izpostavil takoimenovani 34. člen, ki ureja financiranje zasebnih vrtcev. Rad bi povedal, da ta člen v tej zgodbi ni odprt in da smo se nekako na Odboru za samoupravno ureditev dogovorili, da takoj po sprejetju te novele bomo ustavili skupino, kjer bodo seveda vsa združenja oziroma Skupnosti občin in tudi ostalih zainteresiranih deležnikih in da se skupaj to področje uredi.

Mogoče toliko za uvod. Bi pa se potem odzval še v nadaljevanju.

Hvala lepa.