Govor

Gašper Dovžan

Najlepša hvala predsedujoči za besedo. Spoštovane poslanke in poslanci. Člani in članice Odbora za zadeve EU. Najprej bi se vam rad zahvalil za dobro sodelovanje in za ta sklic, ki poteka sredi bi rekel nekega prazničnega obdobja, ampak kot je bilo že uvodoma povedano je to nujno potrebno, da v skladu s časovnico država Republika Slovenija v Bruselj lahko javi svoje stališče. Mi predlagamo, da je seveda pozitivno do sporazuma o trgovini in sodelovanju med EU in pa Euratom na eni strani ter Združenim kraljestvom na drugi strani, ki je bil po dolgem in zahtevnem pogajalskem obdobju dosežen 24. decembra na božični večer. Kot je znano, gre za, torej pogajalski proces, ki je potekal na osnovi oziroma zaradi odločitve Združenega kraljestva, da zapusti Evropsko unijo. Vemo, da bo s 1. januarjem 2021, da se izteče tudi, torej prehodno obdobje in da takrat ne bo več podlage za uporabo prava Evropske unije in da se posledično takrat izgubijo vse pravice in ugodnosti, ki jih je imelo Združeno kraljestvo kot država in pa tudi EU, na drugi strani. To seveda prinaša precejšnje spremembe, ki vplivajo na posameznike, na podjetja in tudi na države članice Evropske unije in na Evropsko unijo kot tako. To pomeni, da se z dnem izstopa oziroma prenehanja prehodnega obdobja prekinejo, torej prekine članstvo Združenega kraljestva v pravnem redu Evropske unije, prenehajo klasične svoboščine, prost pretok oseb, blaga, storitev. Torej vstopimo v novo obdobje, ko bodo potrebne carinske formalnosti. In seveda zato, da bi bilo novo obdobje čim bolj kakovostno, čim bolj urejeno so potekala ta pogajanja s ciljem, da bo dosežen dogovor čimbolj celovit. Na koncu je bom rekel izkupiček nek uravnotežen kompromis, tako kot vedno v vsakih pogajanjih. Zelo pozitivno je, da pravzaprav smo ves čas verjeli in na obeh straneh videli tudi dnevno dokaze, da obstaja izjemna želja za ta dogovor. Sicer se ne bi pogajanja s takšno intenziteto vlekla praktično do božičnega večera. In mislim, da pač ta končni rezultat, da ga je treba oceniti pozitivno in izreči vse priznanje pogajalcem. Mi seveda našim, torej Evropski komisiji, načelu z glavnim pogajalcem Barnierjem. Seveda pa ta in to je treba že uvodoma tudi povedati, da ta sporazum je potreben tudi zato, da se postavi bom rekel nek trden temelj za normalno, dobro sodelovanje tudi v prihodnje z Združenim kraljestvom. Združeno kraljestvo je pomemben partner Evropske unije in mislim, da si ne samo Evropska unija, ampak tudi vse države članice želimo dobrega partnerskega odnosa tudi v prihodnje in seveda naše stališče je, da je tak sporazum, ki je zdaj pred nami osnova za to, da lahko te partnerske odnose gradimo že na enem stabilnem temelju, ki daje nek okvirni, torej daje okvir tudi za ostale dogovore, ki jih bomo sklepali in bodo bilateralne narave.

Zakaj je ta sporazum tako pomemben in potreben? Zato, če tega sporazuma ne bi bilo, bi s 1. januarjem nastopila pravna praznina, ne bi bilo urejenega praktično nič ne za državljane, ne za podjetja in v takšni, lahko si predstavljate prazni praznini bi seveda bil precejšen kaos na številnih pravnih področjih, tako da zdaj, ko ta sporazum imamo bo seveda še vedno lahko prihajalo do posameznih odprtih vprašanj, ki jih bomo reševali, ampak večina, bom rekel, dilem, ki zadevajo državljane in pa podjetja je s tem sporazumom odpravljenih. Naj še povem, da v teh dneh še vedno tečejo intenzivni interni postopki, ki so potrebni za sam podpis in pa ratifikacijo sporazuma s ciljem, da se ta sporazum začne uporabljati 1. januarja prihodnje leto. Časovnica je zelo napeta, zato tudi bom rekel danes tako na hitro bom rekel je potrebno, da se je tudi ta odbor sestal. Naj povem, da so ministrstva, resorji, praktično ves praznični čas delala, zato da so se tudi vsi pristojni resorji seznanili z vsemi podrobnostmi sporazuma in da smo lahko pripravili s skupnimi močmi tudi to stališče, ki je danes pred vami. Vsekakor pa je naš, torej naš predlog, da seveda podpremo ta sporazum, ker zgolj to omogoča, da bo izstop Združenega kraljestva res potekal na urejen način.

Naj povem še, da bodo potrebni še dodatni napori zato, da bomo na koncu dobili tudi slovensko različico sporazuma, zaenkrat te še ni. Pogajanja so pač potekala v angleškem jeziku in v časovni stiski je nekako sprejeto rešitev, da je za čas začasne uporabe avtentični jezik angleščina, med tem, ko bodo vse jezikovne različice prestale tudi presojo vseh, torej jezikovno presojo, bodo vse jezikovne različice tudi uradni jezik sporazuma. Predvidoma pa bo to nekje do konca aprila naslednjega leta. Seveda pa naj že zdaj povem, začasna uporaba je mišljena zgolj kot seveda začasna in mi računamo, da se bo to obdobje lahko izteklo že konec februarja. Takrat oziroma pred tem bodo lahko stekli vsi potrebni postopki tudi v Evropskem parlamentu, tako da bodo postopki, ki so potrebni za uveljavitev sporazuma, skladno s pravom EU ustrezno zaključeni in potem bo lahko zaključen tudi proces ratifikacije, ki bo omogočil, da sporazum stopi tudi v veljavo. Naj povem še to, da torej predlog gradiva, ki ga imate pred seboj zajema stališče, pa naš predlog stališča do pravzaprav treh aktov, ki so sestavni del celotnega dogovora. Gre za sporazum o trgovini in sodelovanju med Evropsko unijo in Združenim kraljestvom, gre za sporazum glede varnosti postopkov pri izmenjavi in varovanju tajnih podatkov. In pa sporazum med Združenim kraljestvom in Evropsko skupnostjo za atomsko energijo na področju varne in miroljubne uporabe jedrske energije, ki ga Evropska komisija sklepa z Združenim kraljestvom. Glavni je seveda sporazum o trgovini in partnerstvu in ta obsega več kot 1200 strani pravnega besedila, ki je sestavljeno iz sedmih delov. Prvi del zajema skupne in institucionalne določbe. Drugi del predstavljajo trgovinske in druge gospodarske oziroma na gospodarstvo nanašajoče se določbe. V tem okviru so zajete panoge kot so letalstvo, energetika, cestni promet in pa tudi socialna varnost. Tretji del zajema sodelovanje na področju kazenskega pregona in kazenskega pravosodja. Sem sodi tudi sodelovanje med policijami, izmenjava podatkov, skupni boj proti terorizmu in tako naprej. Četrti del zajema tako imenovana tematska vprašanja - morda več o tem v nadaljevanju. Peti del zajema sodelovanje v programih EU, šesti del zajema reševanje sporov, sedmi del pa so končne določbe, v katerih so tudi določila v zvezi z vprašanji, ki sem jih že uvodoma nekoliko pojasnil, ki se tičejo začasne uporabe jezikovnih različic in tako naprej. Sestavni del dogovora so tudi trije protokoli in pa 49 prilog. Skratka gre za obsežen tekst in zajetno gradivo s katerim smo se kot rečeno intenzivno spopadali preko vseh praznikov.

Naj povem še morda, preden grem na vsebino to, da predvideno partnerstvo temelji tudi na skupnih vrednotah in zato je predvidena možnost, da v primeru kakšnih odstopanj na področju standardov, ki jih gojimo eni in drugi na področju demokracije, vladavine prava in človekovih pravic ali pa boja proti podnebnim spremembam ter širjenja orožja za množično uničevanje je možno tudi v celoti ali pa delno odpovedati izvajanje sporazuma ali pa katerega od dopolnilnih sporazumov. Skratka gre tudi za sporazum, ki res temelji na skupnih vrednotah.

Naj povem še morda to, česar sporazum ne vsebuje. To je potrebno vedeti zaradi tega, ker je pač kot sem že na začetku rekel dogovor je kompromis in Evropska unija tudi ni dosegla vsega, kar b želela in pač nekatera področja ni bilo možno dogovoriti, tako denimo sporazuma ne vključuje dogovorov o sodelovanju na področju zunanje politike, zunanje varnosti in pa obrambe. Stališče Združenega kraljestva je bilo, da to ne sodi v ta pogajanja in posledično to ni del sporazuma o trgovini in sodelovanju. Sporazum spoštuje, to je bilo ves čas tudi zelo pomembno za EU in tudi v tem okviru tudi za Slovenijo, tudi ves čas del naših stališč, spoštuje avtonomijo in pristojnosti odločanja v Evropski uniji in tudi njen pravni red. To gre za to, da je bilo potrebno zagotoviti celovitost enotnega trga in carinske unije ter nedeljivost štirih svoboščin, prostega pretoka ljudi, blaga in storitev. In tu ne gre zgolj za določbo za zagotavljanje teh svoboščin, ampak gre tudi za načine za preprečevanje izkrivljanja torej nepoštenih praks in pa konkurenčnih prednosti. Zato torej sporazum vsebuje tudi mehanizme nadzora in spremljanje. Sporazum kot rečeno zagotavlja mehanizme izvrševanja in sporazum predvideva možnost, da pogodbenica v primeru motenj pri samem izvrševanju lahko zelo hitro sprejmeta avtonomne in pač operativne ukrepe za zaščito svojih interesov, zlasti v primeru, da bi prišlo do kakšnih odstopanj na področju enakih konkurenčnih pogojev, tudi denimo na področjih kot so ribištvo in pa v primeru drugih sektorskih gospodarskih ali pa okoljskih težav. Kar zadeva ozemeljsko področje uporabe je sporazum bo veljaven na ozemljih, na katerih se uporabljata pogodbi, sporazum delno zajema tudi Kanalske otoke, otok Man, glede blagovne menjave in pa dostopa do voda. Ne uporablja pa se denimo za Gibraltar in pa čezmorska ozemlja, ki imajo z Združenim kraljestvom posebne odnose.

Naj povem še to, da ureditev, ki izhaja iz predloga sporazuma predvideva sklenitev sporazuma v izključni pristojnosti EU. To poudarjam zato, ker se je morda kdo od vas vprašal, kako je z ratifikacijami v nacionalnim parlamentih. Naj povem, da tukaj je nekako stališče, pravno stališče Evropske unije, ki so ga sprejele tudi države članice, da gre za poseben odnos in za posebno okoliščino, ki temelji na dejstvu, da je bilo Združeno kraljestvo 47 let članica Evropske unije in da je v teh izjemnih okoliščinah seveda se pogajamo oziroma so pogajana tekla o pristojnostih Evropske unije in da gre za pač izjemno okoliščino, v kateri je smiseln zaključek, da gre za sporazum, ki se nanaša na pristojnosti Evropske unije in ga lahko ratificira zgolj na strani EU, zgolj Evropski parlament, seveda so pa za bom rekel, tista področja, ki niso morda zgolj oziroma, ki niso v celoti urejena predvidene tudi možnosti, da države članice sprejemajo kasneje po uveljavitvi sporazuma tudi bilateralne dogovore, seveda tudi tukaj v sodelovanju z Evropsko komisijo, ki bo pazila, da bodo tudi ti ločeni bilateralni dogovori v skladu z duhom tega sporazuma. Bodo pa lahko urejali posamezna vprašanja, ki jih ta sporazum ne ureja ali jih pa ne ureja tako natančno. Zlasti to velja denimo pri posameznih vprašanjih na področju letalskega prometa, morda bodo pa posamezne države identificirala tudi druga področja, ki nekako niso prišla v ta sporazum, zlasti denimo na področjih različnih programov EU, kot je recimo Erasmus, lahko pričakujemo, da bo interes tudi posameznih članic za sklepanje bilateralnih dogovorov v prihodnosti velik. Skratka, jaz bi nekako zaključil s stališčem Vlade, da seveda in prošnjo, da tudi vi podprete ta dogovor, ki je bil sklenjen z Združenim kraljestvom po intenzivnih pogajanjih. Seveda ta sporazum omogoča res preferenčno obravnavo Združenega kraljestva, ki sicer s 1. januarjem ne bo več članica EU, vendar pa ni zgolj navaden trgovinski partner. Naši odnosi ne temeljijo na pravilih WTO, ampak so pravila, ki so del tega sporazuma, predvidevajo tesnejše, globlje sodelovanje, predvidevajo tudi skupno reševanje, torej reševanje morebitnih sporov in pa tudi ustrezne gremije za upravljanje tega sporazuma, kjer bodo lahko sodelovale tudi države članice. Skratka gre za nek res sui generis režim, ki odraža pač dejstvo, da Združeno kraljestvo ni navadna tretja članica, ampak država, ki je bila oziroma 49 let članica Evropske unije in s katero želimo tudi v prihodnje imeti kar se da intenzivne in dobre odnose. Zato kot rečeno prošnja, da predlog tega stališča potrdite, da izrazite strinjanje s podpisom tega sporazuma in tudi za začasno uporabo, kajti kot vemo, zaradi časovne stiske sama ratifikacija do 1. januarja ne more biti opravljena. Ni pa to, torej začasna uporaba nekaj neobičajnega, je to torej nekaj, kar smo v Evropski praksi že videli in je tudi pokrito z judikaturo Evropskega sodišča, tako da v tem smislu nekih pravnih bojazni po naši oceni ni. Tako, da jaz bi s tem morda zaključil neko tako hitro predstavitev. Kot rečeno gre za obsežno materijo, o kateri bi lahko na dolgo in na široko govorili, ogromno je podrobnosti, ampak ne glede na to, jaz bi morda to zaključil. Sem pa seveda na razpolago, če bodo še kakšna vprašanja in bom z veseljem podal pojasnila, kolikor bom le imel vse odgovore že pri sebi. Hvala lepa.