Gospod predsednik, hvala lepa.
Kot rečeno, 12. 1. je komisija obravnavala Predlog stališča Republike Slovenije do Predloga direktive Evropskega parlamenta in Sveta o ustreznosti minimalnih plač v Evropski uniji. Komisija je bila seznanjena kot že tudi uvodoma, da je namen, da se zagotovi, da bodo delavci v Evropski uniji zaščiteni z ustreznimi minimalnimi plačami, da se zagotovi konvergenca navzgor med državami članicami, ter enakopravnosti spolov. Podana je ocena, da je slovenska ureditev uvodničarja s strani ministrstva, da je slovenska ureditev glede sistema in mehanizma določanja minimalnih plač, v večji meri skladna z zahtevami predloga direktive.
Člani komisije so bili seznanjeni tudi z ozadjem nastanka obravnavanega zakonskega akta predsednice, gospe Ursule von der Leyen, ki je na začetku mandata obljubila pripravo ustreznega pravnega instrumenta, ki bo zagotovil poštene minimalne plače za delavce v EU, ter to zadevo nato tudi ponovila v svojem govoru, v septembru 2020.
Komisija je v razpravi, k posameznim določbam predloga direktive izraža naslednja stališča, in sicer, da podpira predlagani določbi o vzpodbujanju kolektivnih pogajanj o določanju plač, ter njihovi vlogi socialnih partnerjev v tem procesu, posebno pa tudi, da podpira predlog o krepitvi zmogljivosti socialnih partnerjev. Potem, izražen je bil dvom oziroma obstaja odprto vprašanje o ustreznosti novoustanovljenega posvetovalnega organa, ki bi pristojnim organom, seveda to ne leti na to direktivo, ampak na notranjo ureditev, ki se bo zgodila, ki bi pristojnim organom svetoval o vprašanju, povezanim z zakonskimi, določeno minimalno plačo, postavilo se je vprašanje, ali Ekonomsko-socialni svet ne bi mogel opraviti te funkcije.
Nadalje je izrazila dvom o uresničljivosti te določbe, v zvezi s 6. členom, v okviru nacionalne ureditve, saj države članice poziva, naj posvetovalno s socialnimi partnerji / nerazumljivo/ uporabe variacij zakonskih določenih minimalnih plač, tudi v smislu njihovega trajanja in obsega. Ta člen poleg tega zagotavlja zaščito pred neupravičenimi in nesorazmernimi odbitki od zakonsko določene minimalne plače.
K 7. členu je izrazila podporo predlagani določbi, saj vzpodbuja vključevanje socialnih partnerjev v predpisovanje in posodabljanje zakonsko določene minimalne plače, kar, kot veste, se pred kratkim ni zgodilo. K členu 10. pa je bila izražena podpora predlagani določbi, da bi spreminjanje in zbiranje podatkov v kolektivnih pogodbah in njihovih določbah o plačah predstavljalo podatke, pregledne in javno dostopne. Razvoj učinkovitejši in zanesljivejših orodij za zbiranje podatkov, bi lahko vzpodbujal mogoče učinkoviti sistem spremljanja in zbiranja podatkov, seveda tudi njihovo evropsko primerjavo. Kot veste, je sistem plač zaradi sistema, kakršen je, seveda, različen po državah članicah.
Na koncu Komisija za mednarodne in evropske zadeve, je soglasno sprejela mnenje, da podpira Predlog stališča Republike Slovenije do Predloga direktive Evropskega parlamenta in Sveta o ustreznih minimalnih v Evropski uniji.
Hvala lepa.