Govor

Hvala lepa, spoštovana gospa predsednica. Spoštovane, spoštovani, vabljeni in članice, člani Odbora za delo, družino, socialne zadeve in invalide ter spoštovane vse poslanke in poslanci.

Hvala lepa za to priložnost, da še enkrat ponovno, mislim da že gotovo tretjič ali četrtič pojasnim nekatera dejstva glede dogajanja, glede razpisa za pomoč ranljivim skupinam, ki smo ga na Ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti objavili v letu 2020 in zaključili v začetku tega leta. Naj poudarim, da je bil to prvi razpis te vrste. Torej prvič v zgodovini smo zaradi tega, ker smo seveda vsi skupaj priče zdravstveni krizi, ki je takoj že sledila psihosocialna kriza, katere se zavedamo na ministrstvu in gotovo vsi prisotni in vse državljanke in državljani, ker jo tudi čutimo, dejansko želeli hitro odzvati. Naše ministrstvo in Vlada Republike Slovenije se je hitro odzvala, odzivala, odzvala in se še odziva. Na eni strani preko številnih protikorona interventnih ukrepov za pomoč ranljivim, za pomoč državljankam, državljanom in gospodarstvu za ohranjanje delovnih mest, na drugi strani preko vseh svojih, torej vseh deležnikov, s katerimi Ministrstvo za delo sodeluje pri lajšanju socialnih, psihosocialnih ostalih stisk. Naj omenim tu samo številne dragocene nevladne organizacije s katerimi smo res od začetka, od prvega tedna našega nastopa mandata v stalnem stiku in v dobrem stiku in pa mrežo Centrov za socialno delo, ki imajo tudi preko svojih, svoje mreže stik s prebivalstvom in tudi preko svojih storitev, tudi kriznih centrov in ostalih pomagamo, se odzivamo na te stiske ljudi. Evropska komisija je dala možnost, da se sredstva in prejšnje finančne perspektive preusmerijo, sprostijo in se namenijo tudi za namen reševanja covid epidemije. Nikakor ne bi rad, da ta zahteva za nujno sejo izpade, ker nekaj takega sem skoraj razumel med vrsticami vsaj ali pa neposredno, da je to nepotrebno namenjanje evropskega denarja za reševanje psihosocialnih stisk v državi. Mislim, da se čisto vsi zavedamo, da je težko, da je ta corona epidemija postavila pred nas najprej čisto nove razmere na katere se je bilo treba hitro prilagoditi in odzivati in čisto nove stiske, lahko rečemo korona stiske. In ekipa Ministrstva za delo, ta ekipa je v tem okviru zagotovila dva milijona evrov evropskih sredstev, za katere je bil osnovni namen ministrstva in tega razpisa, da se ranljivim skupinam, ki jih je kriza epidemije najbolj prizadela, omogoči pomoč in to tam, kjer jo najbolj potrebujejo. Bil je razpis prve take vrste in pripravili smo ga v dobri veri in z namenom, da pomoč doseže čim bolj različne skupine in prepričan sem danes, ko pogledam izbor te razpisne komisije in 17 izbranih organizacij, da je ravno to skozi ta izbor 17-ih organizacij zagotovljeno.

Pa naprej k podrobnostim. Razpisno dokumentacijo so pripravile strokovne službe Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. In ker je v tem primeru šlo in gre za evropska sredstva, je ta priprava razpisa potekala tudi v koordinaciji s službo vlade za razvoj in evropsko kohezijsko politiko. Formalno popolne ter pravočasno prispele vloge, ki so izpolnjevale vse pogoje za kandidiranje na javnem razpisu, je komisija ocenila po merilih za ocenjevanje vlog, ki so bila navedena v razpisni dokumentaciji, sicer dostopni tudi na spletnem portalu gov.si. Razpisna dokumentacija jasno določa pogoje in je še danes objavljena na isti omenjeni spletni strani. Ves čas je vse potekalo transparentno. Med prijavitelji, ki so formalno zadostili razpisnim pogojem, je komisija najvišje ocenila 17 od 135 prijavljenih organizacij, med katere je bilo razdeljenih skupaj slabih dva milijona evrov, natančneje milijon 911 tisoč 951, 66 evrov. Šest prijav je prišlo prepozno, 129 vlog je bilo formalno popolnih, od tega jih sedem ni izpolnjevalo pogojev. 122 vlog je doseglo minimalni kakovostni kriterij in so šle v ocenjevanje s strani komisije, pri čemer je bila vsaka vloga ocenjena s strani treh različnih ocenjevalcev. V sklopu razpisa so lahko prijavljene organizacije zaprosile za do največ 130 tisoč 200 evrov sredstev za sofinanciranje skupnih upravičenih stroškov projekta.

Vse organizacije, ki so bile na razpisu izbrane, 17 jih je bilo in jih bom kasneje imenoval, so prejele dodeljena sredstva v višini zaprošenih sredstev. Organizacije, ki so se prijavile na razpis so same določile višino sredstev, torej ovrednotile višino sredstev, ki jih potrebujejo za svoje programe, vsem 17 izbranim organizacijam pa je komisija razdelila v celoti zaprošena sredstva, kakršnokoli zniževanje bi bilo tudi v nasprotju z razpisnimi pogoji. Sam v nobeni obliki nisem ne sodeloval, ne vplival na postopek omenjenega razpisa. Ravno tako ne drži trditev, da sem sam sprejel odločitev o dodelitvi sredstev. Predlog prejemnikov sredstev je sprejela petčlanska komisija, 4. januarja 2021. Sklepe je podpisal državni sekretar, gospod Cveto Uršič po rednem pooblastilu, ki ga ima državni sekretar že od začetka našega mandata. Ker ste vprašali glede izobrazb, politolog in teolog. V javnem razpisu je določeno, da mora imeti koordinator projekta vsaj 6/2 stopnjo izobrazbe, pedagoške, psihološke, sociološke ali socialne smeri. V vprašanjih in odgovorih, ki jih je ministrstvo objavilo na spletni strani 15. julija 2020, torej še pred potekom roka za prijavo za razpis je zapisan odgovor na vprašanje potencialnega prijavitelja, ki je vprašal glede tega ali izobrazbi politolog in teolog spadata v ta nabor izobrazb in razpisna komisija oziroma pristojni strokovni delavci, javni uradniki, javni uslužbenci so odgovorili na to vprašanje, julija 2020, pred potekom roka za prijavo na razpis.

Glede vodenja razpisne komisije. Spoštovani predlagatelji, sam ocenjujem kot minister in sicer kot človek, da se dela neznanska in nepopravljiva škoda, ko se ljudi, ki se dajo na razpolago za odločanje, za zelo odgovorno odločanje v takih razpisnih komisijah izpostavlja poimensko in se išče njihove osebne povezave ali pa njihovo osebno aktivnost, s tem se izpostavlja širši javnosti tudi njihove družine, njihove svojce in se jih tudi osebno prizadene. Menim, da bomo vsi, cela Slovenija imeli težavo v prihodnosti, ker bomo težko dobili javne uslužbence, ki bi se dali na razpolago za odločanje o namenitvi sredstev oziroma razdelitvi sredstev na različnih razpisih kjer so potrebne komisije. Sam menim, da imamo v Sloveniji inštitucije, potentne inštitucije, ki so pristojne za to, da v kolikor je karkoli narobe zadevo pregledajo in podajo svoje mnenje. In menim, da mi tukaj ali pa da Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide v Državnem zboru ni pristojen kot te inštitucije za izdajanje mnenje ali je nekaj v skladu z zakonodajo ali ne. Ponavljam, velika škoda se dela tem ljudem, ki se jih poimensko izpostavlja in diskreditira in se s tem dela škoda naprej, možnosti, da bomo lahko dobili kompetentne ljudi, ki bodo pripravljeni v razpisnih komisijah se izpostaviti, če bodo morali vsakič prevzeti, računati s tveganjem, da se jih tako izpostavlja in operira z njihovimi imeni.

Predsednica komisija ima 14-letne izkušnje na področju vodenja, priprav in izvajanja evropskih projektov, ključno s področja sociale in trajnostnega razvoja za poslovanje ranljivih skupin, zaposlovanja Romov, ter usposabljanjem za delo oseb s težavami v duševnem zdravju in vključevanjem ranljivih na trg dela, kar vključuje svetovanje za mlade, svetovanje za ženske in druge. To je ključni kriterij, da je gospa imenovana za članico in predsednico komisije. Vprašam vas ali lahko minister dela na osnovi česarkoli drugega kot kompetenc in sposobnosti javnega uslužbenca za delo, ki mu je naloženo. Ali lahko? Ali bi vi odločali drugače? Ali lahko minister dela mimo tega, da upošteva takšne izkušnje? Glede tretje članice, ki ste jo izpostavili je res nekorektno, ker je bila gospa zaposlena na ministrstvu za delo že preden sem jaz prišel tja in mislim da tu se dela še večja škoda tem ljudem, ker praktično vsaj javni uslužbenec, ki kogarkoli pozna ali je šel s kom na kavo je zdaj kaj, očrnjen, nekompetenten in nima možnosti presunkcije, da dela dobro, v skladu z najvišjimi etičnimi normami, ki jih vsaj javni uslužbenec mora zasledovati ne glede na to ali je zaposlen v kabinetu ali je zaposlen v administraciji ministrstva, pa ne samo za delo, vseh ostalih ministrstev.

In ker ste nas povezali preko prostovoljnega dela, spoštovani gospod Kovačič, sami ste navedli, da ste tudi bili prostovoljec. Mene ste izpostavili samo kot prostovoljca v Zavodu Iskreni, bil sem tudi prostovoljec pri skavtih. Tudi v številnih pevskih zborih, verjetno še kje. Gospa, ki ste jo omenjali je bila istočasno skavtinja kot jaz, zdaj to pomeni da nihče, ki je bil skavt ne more biti minister za delo. Če bi jaz bil prostovoljec ali pa greva drugače, sem krvodajalec ali to pomeni da Rdeči križ ne sme dobiti sredstev na razpisih Ministrstva za delo ali pa če je minister za zdravje krvodajalec. In ne pristajam na način, ko se nekoga da na tnalo, očitno z željo, da se ga diskreditira in potem reče, no saj s tem ni nič narobe. Kaj je zdaj? Ali je narobe ali ni narobe? Če ni narobe, zakaj izpostavljamo? Če je narobe prijavite, imamo institucije, ki o tem odločajo in so tudi tu prisotne. Vsa dokumentacija od razpisa je bila zaprošena s strani KNJF in bo danes do 15. ure posredovana. Tudi KPK je zaprosila za dokumentacijo in pripravljamo, pazite, tukaj gre za dokumentacijo nekaj tisoč strani, nekaj tisoč strani in to pripravljamo in bomo dostavili. Rok imamo do torka prihodnji teden. Izjava CNVOS-a. Center nevladnih organizacij Slovenije, dne 21. januarja.

Gospod Kovačič je izpostavil en del izjave in se vsi strinjamo z njim. Nikoli nismo govorili proti tej izjavi. Ampak pazite, v enem delu izjave piše, citiram: »Da samo dejstvo, da je resorni minister nekoč bil soustanovitelj zavoda, zakonsko ne predstavlja ovire, da zavod ne bi smel prejeti dotacije ministrstva. Nezakonito bi bilo, če bi minister ali njegov družinski član še vedno bil med ustanovitelji.« Konec citata, za enkrat ga bom nadaljeval. Zakaj je to pomembno? Očita se mi, da sem tri dni pred hiringom izstopil iz ustanoviteljstva, da ne govorim, da se je govorilo iz lastništva. Zavodi nimajo lastništva, to je neprofitna organizacija. Vstopil sem pred dvema letoma, ker sem prevzel malo večjo odgovornost za neprofitni zavod, ki opravlja zelo koristne preventivne in kurativne programe v tej družbi in izstopil tri dni pred hiringom. Kaj bi šele bilo, če ne bi izstopil? Saj zato sem izstopil. Nadaljujem citat: »V teh primerih namreč dotacije prepoveduje Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije. Ureditev, ki bi doktrinarno prepovedovala dotacije tudi v primerih nekdanje povezanosti med funkcionarji in nevladnimi organizacijami glede na majhnost Slovenije in tudi sicer enostavno ne bi bila smiselna. Civilno družbeno angažiranje je med ljudmi smiselno spodbujati, medtem kot bi ga takšna prepoved zavirala, prav tako pa bi ovirala poklicno prehajanje med različnimi družbenimi sektorji, kar bi samo siromašilo vse tri sektorje, javno upravo, gospodarstvo in nevladne organizacije.« Konec citata. Ma mislim, da ni treba nobenega komentarja k temu. Pozivam vse spoštovane članice, člane, ostali poslanke, poslanci, da obrnemo našo usmeritev v to, da mlade spodbujamo da so aktivni v čim več nevladnih organizacijah. Poglejte kakšen čas je. Mi živimo v času krize, s katero se prvič cel svet srečuje in Slovenija. In mi tu dajemo na tnalo ljudi, ki imajo zdaj odgovorne funkcije v državi, zato ker so bili nekoč ali pa so še prostovoljci v nevladnih organizacijah. Ne morem verjeti. Tega preprosto ne morem verjeti.

Cepljenje. Poglejte. Verjetno ste tudi sami člani kakšnih nevladnih organizacij ali pa drugih društev neformalnih, formalnih skupin ljudi. O veliko temah ali pa o veliko zadevah iz našega življenja, družbenega, ne glede na to od kod imate verjetno in imamo lahko v teh društvih ali pa zavodih ali pa kjerkoli podobna stališča, enaka stališča, zato se tudi združujemo v te zavode. Mislim pa da glede nato, da smo svobodna družba in svoboda je res tudi ena od mojih osebnih ključnih vrednot in tudi vrednot krščanske demokracije, imamo pa tudi, dopuščamo različna mnenja o nekaterih drugih zadevah in mislim, da je to nekaj najbolj normalnega. Sam se že nekajkrat ponovil, še enkrat ponovim, mislim da bo tudi v zapisniku in bo potem, upam jasno, da podpiram cepljenje proti boleznim, vsi štirje najini otroci so cepljeni po programu. Prepričan sem, da je cepljenje tudi edini način za čim hitrejši izhod iz epidemije covid-19 in tudi sam se bom, ko bo moja starostna skupina prišla na vrsto, cepil, torej ko bo to mogoče.

Glede ostalih očitkov. Povedal sem že, da je moje stališče, da v človekovem življenju ni nič vredno več, kot je vredno življenje samo. Vsak človek je v vseh obdobjih svojega življenja edinstven in nedotakljiv. Pri tem, pri svojem delu pa spoštujem ustavni red, ustavni konsenz in zakonski red v Republiki Sloveniji in svoje vrednote zagovarjam v tem okviru. Povejte mi ali je s tem kaj narobe? Pa še, ker so se navajali nekateri članki iz portala. Tudi sam sem jih nekaj napisal. Enemu je bilo naslov Pet stvari, ki jih lahko očetje počnemo z otroki. Bo nasilja v družinah z novim zakonom manj? Z majhnimi otroki v hribe. Popoln oče? Lahko vidite, da sem se fokusiral v teh člankih predvsem na vlogo očeta, moža, da sem o tem razmišljal, reflektiral svojo vlogo in pa seveda na nek način to dal tudi v razmislek, kot predlog za osebno rast in bi rekel kot neko možnost dodane vrednosti v odnosih, kar se mi zdi, da v Sloveniji še manjka, to bi mogli podkrepiti, ne pa demonizirati. Pa še glede tega stališča, čeprav mislim, da je Zavod Iskreni sam tudi javno objavil, da nima uradnega stališča glede cepljenja, da pa so dali številne članke preko svojih medijev, tudi v podporo cepljenju, predvsem pri covid epidemiji.

Mislim, da je to treba tudi omeniti. Ampak poglejte, spet svoboda mišljenja. Poglejte kakšno nasprotovanje se je iz nekaterih krogov, ne bi rekel moje provinence pojavilo ob predlogu hitrega testiranja. Nekateri nasprotujejo hitremu testiranju, ki mislim da se ne more primerjati s cepljenjem v tem smislu, če gledamo kako je kateri postopek invaziven ali kaj podobnega. Torej mislim, da je svoboda mišljenja tu en temelj za naše sobivanje. Ker sem obljubil, da bom imenoval vseh 17 organizacij prejemnikov sredstev, zdaj ob koncu svojega izvajanja še to navedem. Študijsko raziskovalni center za družino, Zveza prijateljev mladine Ljubljana Moste-Polje, Inštitut za preučevanje enakosti spolov Maribor, Društvo SOS telefon za ženske in otroke žrtve nasilja, Zavod Iskreni Zavod za kulturo življenja, Inštitut Antona Trstenjaka za gerontologijo in medgeneracijsko sožitje, Nadškofijska Karitas Maribor, Zavod Karitas Samarijan, Zavod za socialno varstveno preventivno, vzgojno-izobraževalno in zdravstveno delo, Slovenska filantropija združenje za promocijo prostovoljstva, Škofijska Karitas Celje, Društvo za razvoj človeških virov in socialni programov Novus, Rdeči križ Slovenije, območno združenje Ljubljana, Rdeči križ Slovenije območno združenje Novo mesto, Ozara Slovenija Nacionalno združenje za kakovost življenja, Društvo za pomoč in samopomoč brezdomcev Kralji ulice, Slovenska Karitas, Spominčica, Alzheimer Slovenija, Slovensko združenje za pomoč pri demenci.

Namen razpisa je bil čim širšemu krogu ljudi iz vrst ranljivih skupin, prizadetih zaradi epidemije covid, pomagati, nositi te stiske, jih razreševati, se z njimi spopadati, spoprijeti. Ponovno poudarim, da sem kot minister, ko pogledam seznam teh 17-ih izbranih zadovoljen z izborom razpisne komisije in nimam niti enega razloga, da bi dvomil v njihovo delo, zato ker je namen očitno dosežen. Želimo pomagati čim širšemu spektru, stiske ljudi niso ne leve, ne desne, ne rdeče, ne črne, ampak jih imamo vsi, vsi se soočamo z njimi in namen razpisa je pomagati čim širšemu krogu ljudi. Nekdo bo šel po pomoč na Inštitut za preučevanje enakosti spolov Maribor, drugi bo šel na Rdeči križ, tretji na Zvezo prijateljev mladine Ljubljana Moste-Polje, četrti bo šel na zakonsko in družinsko terapijo, na Zavod Iskreni. Pa še nekaj. Za ta evropska sredstva bodo morale te nevladne organizacije temeljito oddelati svoje delo in vsi vemo, da je nadzor nad porabo sredstev Evropske unije izjemno velik oziroma oster. In prav je tako. In v kolikor kdorkoli od teh izbranih ne bo izpolnjeval vseh elementov, ki so zahtevani, bodo nadzorniki gotovo na eni od stopenj to ugotovili in tudi primerno ukrepali, v to verjamem. Spoštovane, spoštovani. Kot sem v začetku povedal, smo v času hudih stisk in Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti je tisto, ki se s temi stiskami pravzaprav najbolj neposredno in tudi preko vseh partnerskih nevladnih organizacij posredno ukvarja s temi stiskami, od prvega dne našega mandata, do sedaj, vsakodnevno in to vam lahko tudi te organizacije in številni drugi potrdijo. Verjamem v naše delo, v naše prioritete in verjamem tudi v uspeh teh 17 organizacij, ki so bile izbrane na tem razpisu, upam da bomo čim več stisk s tem pokrili, seveda pa se s tem nismo ustavili, ampak iščemo naprej poti, kako ljudem pomagati, lajšati te stiske in čim bolje, čim kvalitetno zaživeti tudi po korona epidemiji. Spoštovana predsednica, hvala lepa.