Govor

Spoštovani, vsem prav lep pozdrav.

Začenjamo 41. nujno sejo Odbora za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo. Opravičenih danes ni, zato pa poslanec Jani Prednik nadomešča poslanko mag. Bojano Muršič in poslanec gospod Primož Siter nadomešča poslanko gospo Natašo Sukič, poslanec gospod Aleksander Reberšek pa nadomešča poslanca gospoda Blaža Pavlina. Sklepčni smo lahko začnemo. Glede dnevnega reda ni bilo do roka nobenih pripomb tako, da je dnevni red tak kot je bil poslan s sklicem seje.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE NA PREDLOG ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O DOLOČITVI VOLILNIH ENOT ZA VOLITVE POSLANCEV V DRŽAVNI ZBOR PO SKRAJŠANEM POSTOPKU.

Mnenje Vlade ste prejeli. Glede predlagateljstva veste, da je to dano s podpisi poslank in poslancev. Sam sem v tem primeru naveden kot predlagatelj, zato dovolite čisto kratek uvod. Razlog za današnjo sejo in pa predlog je pred vami je odločba Ustavnega sodišča, ki je razveljavila eden del zakona in sicer, zaradi tega, ker so se opredelili, da so razlike med volilnimi okraji prevelike. O tem zakonu je sicer Ustavno sodišče odločalo že vsaj petkrat od tega trikrat izrecno zapisalo, da v prvotnem stanju je bilo nesporno vse skladno s slovensko ustavo. Takrat so bila razmerja med največjim in najmanjšim volilnim okrajem po številu volivcev približno ena proti tri. Sedaj v zadnjem primeru pa je presodilo, da je razlika v velikosti volilnega okraja po številu volivcev oziroma prebivalcev ena proti 3,73 in da je to pa preveč, ker potem se postavljajo že nekatera druga pravila pod vprašaj in s tem tudi ustavne norme. Zaradi tega se je, potem odvijala zgodba, ki jo vsi poznate dve leti se je poskušalo spremeniti volilni sistem bodisi z ukinitvijo volilnih okrajev bodisi s spremembo. Ukinitev je bila dvakrat zavrnjena v Državnem zboru in dobila ustrezne podpore sedaj gre torej za popravek volilnih okrajev. Ta popravek je narejen tako, da je skladen z ustavnimi normami glede števila prebivalcev. V Zakonu o volitvah sicer govori o enakosti po številu prebivalcev ali približni enakosti in sicer je tisto razmerje 3,73 zmanjšano celo pod 2,5 se pravi celo bistveno bolj kot je bilo prvotno razmerje v času, ko se je ta zakon pred več kot 20 leti najprej sprejemalo in za katerega kot rečeno nekajkrat že Ustavno sodišče reklo, da je skladno z Ustavo. Spremembe so na ta način skladne z odločbo Ustavnega sodišča so pa narejene tako, da so minimalne se pravi, da zajemajo čim manjše število volilnih okrajev, kar je pač politični realizem, da ima, potem taka možnost za sprejem v Državnem zboru, kar največjo.

Toliko z moje strani za uvod. Gre torej za zakon, s katerim v okviru obstoječega ustavnega reda samo popravljamo tisto, na kar je Ustavno sodišče opozorilo se pravi prevelike razlike v številu prebivalcev med volilnimi okraji. S sprejetjem tega zakona bo pač zadoščeno odločbi Ustavnega sodišča nekoliko po roku, vendar to je bilo, zaradi tega, ker so bili prej še v igri drugi zakoni, ki pa kot rečeno niso bili sprejeti. Vsekakor bo s tem odpravljena tudi velika bojazen, ki jo je imel zlasti predsednik države, da bi naslednje volitve potekale po pač neustavnem principu. Če pa bi se kadarkoli odločili za neke večje spremembe bodisi take, ki bi zadevale volilni zakon bodisi Ustavo pa je itak to, kar danes delamo, potem pač postane zgodovina. Glede naslednjih volitev s sprejetjem tega zakona pa na volitve ne bo padla senca dvoma. Volitve bodo skladne z odločbo Ustavnega sodišča in s tem torej tudi z ustavnim redom Republike Slovenije. Toliko z moje strani. Preden k besedi povabim ministra pa vam samo še seznanim, da poslanec gospod Gregor Perič nadomešča poslanko gospo Janjo Sluga. Sedaj pa k besedi vabim gospoda ministra za javno upravo, gospoda Koritnika, ki je danes med nami ga tudi posebej pozdravljam.

Prosim.