Govor

Maša Kociper

Hvala lepa. Lep pozdrav vsem skupaj tudi v mojem imenu.

Jaz bi morda začela s tem, da nas je poslance tega državnega zbora pred časom, ko smo se vsi skupaj soočili s to epidemijo oziroma pandemijo, vezalo to, da smo vsi bili mnenja, da si mora ta državni zbor prizadevati, da bo lahko tudi v teh okoliščinah, posebnih okoliščinah, na katere noben od nas ni bil pripravljen, izvrševal svojo funkcijo. In da, bog ne daj, da bi prišlo do tega, da bi funkcijo Državnega zbora, kot bi se lahko v nekih izrednih razmerah zgodilo, prevzela Vlada. Glede tega smo se takrat vsi strinjali. In predsednik Državnega zbora je takrat povsem pravilno prevzel iniciativo in poslanci smo v rekordno hitrem času spremenili Poslovnik na področju javnega glasovanja, se pravi glasovanja v primeru, ko je kdo od poslancev v karanteni ali samoizolaciji, da lahko glasuje tako, kot sedaj glasuje, preko računalniške povezave. Zagotovili smo potrebno spremembo Poslovnika, tehnično podporo in seveda s takim izplenom sem bila zelo zadovoljna in sem ga pozdravila. Ampak takrat se seveda vsi skupaj morda nismo zavedali, takrat smo se pogovarjali, če se spomnite, predvsem o izrednih sejah, nismo zavedali, da zna to stanje trajati tako dolgo in da se bomo še čez pol leta pogovarjali o tem, kako izvajati posamezna glasovanja in volitve in tako naprej in smo postopek tajnega glasovanja takrat spregledali oziroma verjetno čisto namenoma izpustili. Sedaj smo pa pred tem, da situacija s kovidom traja, traja precej dalj kot smo vsi skupaj mislili. In predlagatelji smo prepričani, da je treba tudi v takih razmerah poslancem zagotoviti, da bodo lahko celovito opravljali svojo funkcijo. Bistvena naloga poslanca, to, zaradi česar je sploh izvoljen je, da glasuje, da da svoj glas. Lahko glasuje proti, lahko glasuje za, lahko se vzdrži, ampak njegovo poslanstvo, poslanstvo njegovega mandata je, da se odloči. Pri tem svojem odločanju zastopa tudi takšno in takšno odvisno od števila glasov, ki jih je dobil, število volivcev, ki morda želijo, da poslanec glasuje v njihovem imenu in pove kaj misli. Najbolj taka očitna situacija so volitve predsednika Vlade, ko si morda naši volivci želijo in od nas pričakujejo, da podpremo ali nepodpremo posameznega kandidata. In ko so ravno najpomembnejše funkcije kot je volitve predsednika Vlade, konstruktivna nezaupnica v konkretnem primeru, pa tudi mnoge druge funkcije, kot je volitve ustavnih sodnikov, viceguvernerjev, guvernerja in tako naprej, predvidena za tajno glasovanje se nam predlagateljem zdi povsem logično, da uredimo tudi to situacijo. Poslancem moramo omogočiti izvrševanje njihove pravice in hkrati dolžnosti. Državnemu zboru pa zagotoviti, da tudi v takih situacijah normalno opravlja svojo funkcijo in zlasti svojo volilno funkcijo, kjer je lahko odločilen in tudi v našem sistemu pogosto je že en sam glas. In če je situacija taka, da je nekaj poslancev ali samo en poslanec takrat morda v karanteni ali samoizolaciji je po mnenju predlagateljev dolžnost tega državnega zbora, da mu tako glasovanje omogoči.

Kolegica Heferle je že omenila, naša država, naš volilni sistem vsakemu posamezniku, vsakemu državljanu, ki želi dati svoj glas na državnozborskih volitvah, omogoča, da svoj glas lahko poda. Kaj šele, da tega ne bi omogočili izvoljenim predstavnikom ljudstva, katerih naloga, najbolj očitna in bistvena naloga zaradi katerih so bili izglasovani, je to, da dajo svoj glas in se v imenu ljudi opredelijo.

Potem ko ni bilo takšne iste volje na nivoju predsednika Državnega zbora, da bi po podobnem s strani strokovnih služb Državnega zbora podprt način pripravili tudi to spremembo, smo spremembo pripravili v strankah opozicije, pri čemer so nas vodila načela, predvsem jasnosti, preglednosti in pa varstva ključnih pravic, ki morajo biti varovane pri izvedbi takih volitev, to je predvsem tajnosti volitev in svobode odločanja. Se pravi tega, da nihče ne vpliva na posameznika, ko izvršuje to svojo glasovalno oziroma volilno pravico. Spremenili smo pravzaprav samo člen oziroma dopolnili člen, ki se nanaša na javne volitve oziroma volitve od doma v primeru javnih glasovanj in na tej isti osnovi, se pravi situacije, ko zaradi kovida nekdo ne more fizično v Državni zbor, ker je v samoizolaciji ali v karanteni, se mu omogoči pač glasovanje na podoben način, kot se omogoča državljanom na državnozborskih volitvah. Spremembe pred nami pravzaprav niso komplicirane, so dokaj preproste, to nas je tudi vodilo, uvajajo tako imenovane, pravijo sedaj temu leteče komisije, meni je bližje termin mobilne komisije, volilne komisije, ki omogočijo poslancu, ki se fizično ne more pripeljati do Državnega zbora, da glasuje doma v intimi svojega doma ali na drugem dogovorjenem mestu, odda svoj glas v kuverti, ki se zapečati, v volilni skrinjici odnese v Državni zbor, tam se vrže v skupno volilno skrinjico, kjer so glasovi in kuverte oziroma ovojnice ostalih poslancev in potem volilna komisija, ki jo določa že naš Poslovnik, določi oziroma ugotovi izid volitev. Skratka, upoštevali smo čim bolj to analogijo z državnozborskimi volitvami, hkrati pa poskušali omogočiti tem poslancem, da to volilno pravico, kot sem rekla, lahko izvršijo tajno in da se pri tem svobodno odločajo ter da je ta tajnost potem zagotovljena vse do štetja v državnem zboru. Naj povem, da bi bilo, po mojem mnenju to, da Državni zbor poslancem ne bi omogočil takšne možnosti glasovanja nedopusten poseg v pravico do izvrševanja na volitvah pridobljenega mandata in kršitev 43. člena Ustave. Jaz sem si prav za primere te komisije šla prebrati ustavno določbo v primeru Janeza Janše, kjer je Ustavno sodišče pri nas se jasno postavilo na stališče, da je s tem, da je bil odvzet mandat Janezu Janši, Državni zbor nedopustno posegel v pravico do izvrševanja na volitvah pridobljenega mandata. Ne glede na to, da je bil ta mandat odvzet na podlagi zakona, zakona o poslancih, ki je določal, da poslancu preneha mandat, če je pravnomočno obtožen. Se pravi, ne glede na pravnomočno obtožbo je Ustavno sodišče reklo, »da je ta pravica poslanca, da lahko izvršuje na volitvah pridobljen mandat, nad vsemi drugimi določbami in ključna pravica za vsakega poslanca. Pri urejanju posebnega sodnega varstva,« je reklo Ustavno sodišče, »je treba upoštevati tudi, da spor o prenehanju poslanskega mandata ovira nemoteno delo in odločanje Državnega zbora. Za delovanje Državnega zbora in njegovih delovnih teles je pomemben, lahko pa tudi odločilen, glas vsakega poslanca. Od razmerja političnih sil v Državnem zboru je namreč odvisno, kako se bodo razmerja…, in lahko se zgodi, da je odločilen en sam glas, pravi Ustavno sodišče Republike Slovenije. Glas posameznega poslanca je zlasti pomemben v primerih, ko sprejetje določene odločitve ni v rokah celotnega državnega zbora, temveč skupine poslancev in potem Ustavno sodišča našteva te situacije, med drugim našteje tudi konstruktivno nezaupnico, pa predsednika Vlade volitve, interpelacijo in tako naprej. »Poleg tega,« pravi Ustavno sodišče, »ne gre samo zato, da lahko Državni zbor odloča v polni sestavi, temveč tudi zato, da je učinkovito delovanje zakonodajne oblasti tesno povezano z učinkovitim delovanjem izvršilne oblasti in z nadzorom nad njenim delovanjem.«

Skratka, mi imamo tukaj jasno opredelitev Ustavnega sodišča Republike Slovenije, kako pomemben je vsak poslanski mandat in kako pomembno je poslancu zagotoviti izvrševanje tega mandata in delo v Državnem zboru.

Jaz bi tukaj samo še povedala, da smo predlagatelji, se pravi poslanske skupine LMŠ, SD, Levica in SAB pravzaprav sledile mnenju Zakonodajno-pravne službe, ki se je do teh naših sprememb opredelila. Kasneje pri posameznih členih bova s kolegico Heferle, sva si razdelili, te amandmaje, ki sledijo mnenju Zakonodajno-pravne službe tudi natančneje obrazložili. Končam pa naj s tem, da upam, da boste poslanci danes presegli to neko delitev na leve in desne in razumeli, da je to nekaj, kar delamo za vse bodoče poslance in zato da se ta situacija uredi enkrat za zmeraj za primere, ko tako glasovanje pač sedaj v času kovida ne bo urejeno. In povsem možno je, da bo tak način glasovanja kmalu pomemben tudi za kakšno drugo opcijo. Zato upam, da bomo te ozkoglede poglede lahko presegli in danes to spremembo tudi potrdili. Hvala lepa.