Govor

Michael Bibaritsch

Hvala lepa. Hvala lepa, gospod predsedujoči, gospe in gospodje. Dobro jutro, dober dan. Moje ime je Mihael Bibaritsch in sem svetovalec za elektronsko cestninjenje in to že 25. In v svojem delovanju smo večkrat svetovali tudi DARS-u, in sicer pri cestninjenju za tovorna vozila.

Tukaj sem, ker sem dobil povabilo z vaše strani. In drugič, sem tu zato, ker me je kontaktirala TV Slovenija pred nekaj dnevi, pravzaprav pred dvema tednoma v zvezi s to temo. In jasno moram povedati, da moj namen ni, da bi se vmešaval v sedanji postopek javnega naročila elektronskega cestninjenja, elektronske vinjete. Pred sabo sicer nimam teh dodatnih informacij, imam pa razpisno dokumentacijo iz septembra lani. In želel bi začeti s komentarji v zvezi z razpisno dokumentacijo.

Ta dokumentacija je bila objavljena 2. septembra, 3. septembra. Takrat sem napisal elektronsko sporočilo DARS-u. Pregledal sem na hitro to dokumentacijo, delno, bi lahko rekel, kajti zanimalo me je. In zato sem 12. septembra gospodu Krajiću iz DARS-a poslal elektronsko sporočilo, in namreč, da to ni v skladu s tržnimi zahtevami, kajti vsebuje številne kriterije, merila, ki izključujejo vse potencialne ponudnike. To, kar so zahtevali, je tako specifično, kajti zahtevajo elektronske vinjete in tega nihče nebi mogel izpolniti glede na dane parametre. Prav tako tudi reference konkretno. Gre za prepoznavanje registrskih tablic v tem sistemu. Če bi zaprosili za reference v zvezi z temi parametri za lažja vozila, ne za transportna vozila, mislim, da nebi dobili niti ene reference. Prav tudi razmerje pri evalvaciji in pa obseg dobave. Želim poudariti naslednje. Šlo je za limitirano vrednost 14-ih milijonov; gre za številne portale in mobilne enote, ki so vključene. 25 let že delujem na trgu, imam podatkovno bazo s številnimi cenami in sistemi in zlahka lahko podam ocene. Ne glede za oceno določenega obsega mislim, da to ne more biti 14 milijonov v primeru DARS-a. Gre namreč za 640 kilometrov dolgo omrežje, 33 portalov in mobilne enote, ki predstavljajo zahtevo, ki je pretirana. Pri uveljavljenju takih sistemov po Evropi smo dosegli tudi 2 tisoč 200 kilometrov dolgo omrežje, ki je vsebovalo 35 portalov in 13 mobilnih enot. To pomeni, da DARS glede na svoj sistem ima kontrolno točko na vsakih 7,5 kilometra, v ASFINAG-u z 2 tisoč 200 kilometri pa je taka kontrolna točka na 45 kilometrov v povprečju. To je velika razlika. Kot sem dejal, avstrijska mreža je ena najbolj gostih, če primerjamo Evropo. Tukaj imam tudi dokazila za te številke, za te podatke, in te številke sem tudi raziskal.

Druga pripomba z moje strani. Skušam slediti zadevam kronološko. Samo ena ponudba je bila oddana za e-vinjete.

Ne, zmotil sem se. Se opravičujem.

Mi smo vložili ponudbo, da bi DARS podprli za zgolj delček cene, kot jo je ponudil ASFINAG. Seveda bi moral biti razpis potem tudi krajši, bolj kompakten v smislu zahtev. Mi smo rekli, da bi morali zagotoviti tudi ustreznega nadzornika za kakovost sistema za tovornjake. Mi smo tudi predlagali tehnično dokumentacijo DARS-u, poleg tega smo predložili tudi dokument v zvezi s standardno pogodbo DARS-a, tudi dokument v zvezi s samo razpisno dokumentacijo, v zvezi s samim oddajanjem ponudb. Te standardne formularje bi lahko uporabil tudi DARS pri svoji dokumentaciji. Imamo cel sveženj razpisne dokumentacije, ki je zelo visokokakovostna in ki bi tudi lahko ustrezala trgu, ki nebi bila kakorkoli izven trga, ti predlogi so bili namenjeni trgu. Naš cilj je, da podpiramo svoje partnerje z vsem znanjem, ki ga imamo. Vemo, da obstaja razlika med sistemoma za cestninjenje težkih tovornih vozil, osebnih vozil in tako naprej. Vsega tega pa seveda ne morete najti v DARS-ovi razpisni dokumentaciji, ki je relativno slabe kakovosti. Tudi to razmerje v razpisni dokumentaciji ni ravno najboljše. 372 vprašanj ste prejeli v zvezi z razpisno dokumentacijo za vrednost razpisa 14,7 milijonov evrov. Mi smo sodelovali pri bolj obsežnih razpisih, kjer je bila vrednost 140 milijonov ali več, pa smo prejeli zgolj nekje 40 do 50 vprašanj na samo razpisno dokumentacijo. In to veliko število vprašanj, ki ste jih vi prejeli v zvezi z dokumentacijo, kaže, da ni bila ravno najbolj kakovostno pripravljena.

Še nekaj bi rad omenil, ker se je izpostavilo dvakrat v razpravi. Kakšna je naša povezava z nekaterimi podjetji. Če ste prisotni na trgu 25 let in svetujete na področju elektronskega cestninjenja in cestninjenja na splošno, potem seveda imate vzpostavljene stike z vsemi deležniki na trgu – z ministrstvi, z državnimi podjetji, ki upravljajo s cestami, imamo stike tudi s predstavniki industrije, ki zagotavljajo sisteme. Vendar to ne pomeni nujno, da ravnamo v imenu ali za industrijo. Mi imamo zgolj to zmožnost, da vidimo, v katero smer se razvija trg, kaj se dogaja na področju industrije, kateri proizvodi bodo dani kmalu na trg. To so informacije, ki jih potrebujete, če želite pripraviti razpisno dokumentacijo za sistem cestninjenja, ki je pravzaprav tehnološko zelo razvit in napreden. Vedeti morate, kaj bo kmalu že na voljo. In morate na nek način upoštevati te bodoče proizvode, tehnologijo, tudi znotraj razpisne dokumentacije za razpis, ki naj bi se zaključil čez nekaj mesecev. To je eno od naših načel, ki jih upoštevamo pri razpisih, ki so res najnovejši in upoštevajo najnovejšo tehnologijo. Saj ne bomo uporabljali zastarele tehnologije. Kar pomeni, da imamo posebno vlogo v tem pogledu. Samo dve podjetji na evropskem trgu lahko to storita – Rab Trans v Nemčiji in Švici in Consulting v Avstriji.

Če bi mi bili kakorkoli povezani s katerimkoli akterjem, bi to seveda imelo tudi pravne posledice na sam razpis, ampak mi nimamo nobenih povezav ne s Kapschem ne s katerokoli firmo oziroma ponudnikom. Lahko vam pošljemo podatke, dodatne podatke, če želite. Na naši spletni strani boste našli tudi na ducate projektov, ki smo jih opravili v zadnjih letih, desetletjih. Mi vedno sedimo na tej strani mize, nikoli na strani industrije; ne delamo za industrijo. Da smo povezani s Kapschem v Bolgariji? Ja, lahko bi rekli, da smo povezani tudi s Q3 v Sloveniji, zato, ker so bili naš pogodbeni partner, ko smo vzpostavljali cestno infrastrukturo. Kapsch je vzpostavljal cestno infrastrukturo v Bolgariji. Ja, poznam vsa ta podjetja. Nekatera poznam bolje, nekatera poznam manj dobro, ampak poznamo se; poznamo posameznike v teh podjetjih. Ampak v vseh teh letih je bila naša vloga vedno na strani, kjer smo zdaj, nikoli na strani industrije.

Vi pravite, da imate v rokah tudi elektronsko sporočilo, ki sem ga poslal in ki je bil v kopiji poslan tudi gospodu Škufci in avstrijskemu kolegu. Z Urošem sodelujem že od leta 2003, on je bil takrat svetovalec na ministrstvu, tudi na DARS-u. Ne bom komentiral, zakaj on ni več svetovalec.

Potem je tu še elektronsko sporočilu Mihaelu / nerazumljivo/, imamo tudi sporočilo iz FCON-a. Sam sem namenoma poslal ta sporočila. Pri DARS-u sem ugotovil namreč, da ste nekoliko odporni na svetovanje, oklevate. Lahko vam povemo več dejstev, pa jih zanemarite. Tudi Kranjiču sem poslal več elektronskih sporočil. Omenjal sem tudi dokumentacijo, omenil sem tudi specifično, kateri posamezniki so se v preteklosti name obračali, ko je bil razpis že objavljen. In takrat sem se spraševal ali so res svetovalci zdaj odgovorni za to zmedo, za ta kaos, ki je nastal pri tem razpisu, saj to ni moja vloga. Jaz nisem dolžen popravljati te dokumentacije tega razpisa, kajti DARS nas ni več želel imeti za svetovalce – postavili so nas pred vrata. Zato sem ta dva gospoda tudi omenil v kopiji tega sporočila. Na podlagi tega seznama pa je povsem jasno, da nismo povezani s komerkoli. Sam sem predan DARS-u zato, ker sem za vas, dragi moji iz DARS-a, ki tudi sedite na tem sestanku, delal, z vami sem sodeloval več let. Želel sem vam pomagati pri razpisu, ki ste ga očitno izpeljali ne ravno najbolje in ki tudi ni najbolj primeren za trg. Še zadnja pripomba v zvezi s to nujo, da se izpelje ta projekt. Prihodki, ki naj bi jih zagotovil, so v višini 200 milijonov letno. Ampak saj imate sistem nalepk vinjet, ki vam prinaša plus/minus isto. Seveda boste morali malce načrtovati tudi sam proces ukinitve vinjet, ki so v veljavi v tem trenutku.

To bi bilo zaenkrat vse z moje strani. Hvala lepa, da ste mi prisluhnili, sedaj pa sem pripravljen sprejeti tudi vaša vprašanja.