Govor

mag. Andrej Rajh

Spoštovani predsednik odbora, gospod Peček, kolegice poslanke in poslanci, spoštovani minister in vabljeni gostje.

Danes bomo na Komisiji za nadzor javnih financ obravnavali eno pomembnejših tem, obravnavali bomo sum na nepravilnosti pri izvedbi javnega razpisa družbe DARS za vzpostavitev prodajnega in nadzornega sistema za e-vinjete v korist slovaške družbe Skytoll. Vsi prisotni v tej dvorani se zavedamo, da omrežje slovenskih cestninskih cest, torej avtocest in hitrih cest predstavlja hrbtenico slovenske prometne infrastrukture, ki Sloveniji zagotavlja konkurenčni položaj na petem in desetem evropskem prometnem koridorju. Obstoječi model gradnje in vzdrževanja omrežja cestninskih cest je vzdržen in temelji na pobiranju cestnine. Za osebna vozila in vozila lažja od skupne mase 3,5 tone, je uporaba omrežja mogoča ob nakupu vinjete. Medtem je za tovorna vozila in avtobuse že uvedeno cestninjenje v prostem prometnem toku in se obračunava glede na prevožene kilometre. Ob nastopu nove vlade, je minister Vrtovec obljubil, da bo tudi za osebna vozila uvedeno cestninjenje v prostem prometnem toku, tako imenovana elektronska vinjeta in tudi v tem Državnem zboru smo sprejeli ustrezne zakonodajne spremembe. Gre za nedvomno zahteven projekt, ki naslavlja področje, s katerim v Sloveniji nimamo pretiranih izkušenj, kar pa seveda ne pomeni, da nimamo nobenih. Če pogledamo malo v zgodovino. 1. aprila 2018 je Slovenija uvedla cestninjenje v prostem prometnem toku za vozila skupne mase težje od 3,5 tone, bolj poznano kot DarsGo. Takrat sta to storitev izvedli podjetji Telekom in Q-Free in uporabnik mora, torej uporabnik tovornega vozila ali pa avtobusa mora na vozilu namestiti ploščico, ki jo portali na cestninskem omrežju zaznajo. Spomnimo, tudi takrat so se v medijih pojavili očitki o naknadnem spreminjanju referenc in o številnih aneksih v pogodbi v fazi izvedbe. Takrat za vzpostavitev cestninjenja v prostem prometnem toku za tovornjake je za svetovanje pri pripravi razpisa leta 2016 bila sklenjena pogodba med DARS-om in podjetjem Prime Consulting iz Badena v Avstriji.

Pogodba z naslovom Svetovanje pri sprejemanju ključnih odločitev v postopkih implementacije, elektronskega cestninskega sistema v prostem prometnem toku. Direktor tega podjetja, Mihael Bibarič, je pri izvedbi posla navedel dva podizvajalca, Asvinag Commercial Services in podjetje Stratum Traffic Engineering, s pogodbeno vrednostjo prvotno 214 tisoč 440 evrov oziroma kasneje z aneksom, torej pogodbena vrednost je z aneksom takrat znašala 214 tisoč evrov. Medtem so se pa postopki za vzpostavitev cestninjena v prostem prometnem toku za osebna vozila začela lani. Lani poleti je DARS za potrebe priprave razpisa in svetovanja vse do zaključka izvedbe podobno sklenil svetovalno pogodbo. Tokrat je kot izvajalca svetovanja izbral podjetje Asvinag Consulting Services v znesku 225 tisoč evrov, ki je v razpisu za cestninjenje v tovornih vozil v prostem prometnem toku sodelovalo kot podizvajalec in opravilo za okoli 65 tisoč evrov storitev. Na ta zadnji razpis za svetovanje z naslovom Nakup tehničnih specifikacij za vzpostavitev sistema elektronske vinjete in svetovanje pri pripravi javnega razpisa in implementaciji vzpostavitve sistema elektronske vinjete, je prispela ena sama ponudba. Pogodba je bila sklenjena 16. julija 2020. Iz pogodbe, ki je bila javno objavljena, sicer nismo razvideli ponudbe in kalkulacije cen, ampak se je v zvezi z njo odzval tudi gospod Mihael Bibarič, ki je pri DARS-u svetoval pri vzpostavitvi cestninskega sistema v prostem prometnem toku pred tremi leti. In za častnik Delo je povedal, če bi iskali to dokumentacijo, nekakšno matrico načrta, torej v bistvu gre za neko podlogo, da bi videli, kako je strukturirana, kako so ubesedene tehnične in funkcionalne zahteve, bi jo tudi našli. Vodstvo obeh podjetij sta imeli in še imata tesne stike. Potem nadaljuje, ko preberete DARS-ovo razpisno dokumentacijo je to, da so vanjo vključili Asfinagove tehnične podloge, komaj razvidno. Preprosto nerazvidno je, saj ne vidim, da bi se v razpisu DARS-a ponovili katerikoli tehnični in funkcionalni pogoji in zahteve iz Asfinagove ponudbe.

Posebej omejeni strokovnjak poudarja, da je razlika, če razpis pripravijo strokovnjaki ali manj izkušeni ljudje. In zato navaja, da bi pričakoval, da bi pri DARS-u uporabili znanje Asfinavigovih strokovnjakov, vendar ga očitno niso. Kar pa še posebej bode v oči je izjava, da bi takšno razpisno dokumentacijo strokovnjaki, ustrezno usposobljeni strokovnjaki lahko pripravili za 10 do 20 % sklenjene cene, torej za ne več kot 50 tisoč evrov. Dne, 4. septembra, je bilo objavljeno javno naročilo vzpostavitev in delovanja sistema elektronskih vinjet. Do 2. novembra 2020 je bilo na portalu javnih naročil objavljenih kar devet popravkov, tudi takih vsebinskih, ki spreminjajo razpisne pogoje. In da popravkov ni bilo malo, priča tudi ta snop dokumentacije. Poglejte ta zgornji del predstavlja originalni razpis, ta spodnji del pa predstavlja dopolnitve in pojasnila. Konec letošnjega januarja, torej natančneje 29. januarja, je DARS sprejel odločitev o izbiri ponudnika Skytoll iz Slovaške za 15,7 milijona evrov. V medijih so se s tem v zvezi pojavile resne obtožbe in namigovanja, da so popravki razpisa, le tega toliko spremenili, da so razpisni pogoji omogočili izbiro izbranega ponudnika. DARS je dve ponudbi označil kot nedopustni in na tak način izločil ponudnika Iskratel in konzorcij podjetij Maren, Telekom Slovenije, Pošta Slovenije in / nerazumljivo/. Po navedbah medijev, podjetje Skytoll ne razpolaga z ustreznimi referencami.

Po navedbah častnika Delo, je na spletni strani Skytoll-a, kjer slovaška družba navaja svoje reference, navedena tudi vzpostavitev sistema e-vinjet na Slovaškem, pri čemer navaja, da je podjetje Skytoll za slovaški sistem vzpostavilo le platformo za plačila in prodajo vinjet, ter prevzel marketing, ni pa bil odgovoren za nadzor in postavitev nadzorne opreme. To isto podjetje, Skytoll, med svojimi referencami navaja tudi vzpostavitev elektronskega cestninjenja za tovorna vozila na Češkem, skupaj z podjetjem czech toll. Kot je razvidno iz objav v častniku Delo, naj bi DARS tako naredil tri ključne spremembe pri razpisu e-vinjet v korist skytoll-a, pa jih bom direktno navedel. Skytoll nima reference z vzpostavitvijo sistema e-vinjet, ampak je DARS Slovaški družbi omogočil konkuriranje za posel, s spremembo razpisa. DARS je namreč sprva v razpisu zahteval od ponudnikov referenco, da so vzpostavili vsaj en sistem za tehnični nadzor, e-vinjete, ki temelji na samodejnem prepoznavanju registrskih tablic in ki vključuje vozila do nosilnosti 3,5 tone. Kasneje so z dodatkom k razpisu kot referenco dovolili tudi vzpostavitev sistema za tehnični nadzor cestninjenja, za tovorna vozila. Skytoll je sistem elektronskega cestninjenja za tovorna vozila vzpostavil na Slovaškem in na Češkem. Kot drugič, kot je razvidno s spletnih strani podjetij Skytoll in Czech toll-a, je sistem elektronskega cestninjena na Češkem v veljavi od 1. decembra 2019. Ta podatek je zelo pomemben, ker je v razpisu DARS od ponudnikov zahteval, da so referenčni sistem vzdrževalni v delovanju najmanj 12 mesecev. DARS je kot rok za oddajo ponudbe sprva določil 4. november. Na ta datum Skytoll še ne bi izpolnjeval zahteve glede 12 mesečnega vzdrževanja sistema, torej manjkal bi mu slab mesec. V DARS-u so kasneje rok premaknili prav na 1. december, torej na dan, ko je bil češki sistem v veljavi točno eno leto. Prav tako so zaradi epidemije po pojasnilih DARS-a iz razpisa umaknili najvišjo dovoljeno ponudbo za vzpostavitev in pet let delovanja sistema elektronske vinjete, pri 14,2 milijona evrov.

Torej bil je javni razpis, kjer je bila določena najvišja možna cena. Vendar je DARS oktobra lani sprejel dopolnilni sklep, s katerim so sredstva za vzpostavitev sistema in še osem let delovanja omejili pri 23,3 milijonih evrov. Ker so ponudili višjo ceno, je DARS kot nedopustno označil podjetje Consortium Marant, Marant, Telekom Slovenije in Pošte Slovenije in Kapš. Skytoll je za vzpostavitev sistema, ki zajema centralni sistem ter prodajni in nadzorni sistem in za pet let delovanja sistema ponudil 15,7 milijona evrov oziroma za osem let delovanja 20,9 milijona evrov brez ddv-ja. DARS je diskartelovo ponudbo zavrnil zaradi neizpolnjevanja referenc. Zaradi suma na nepravilnosti pri izvedbi javnega razpisa družba DARS se za vzpostavitev prodajnega in nadzornega sistema za e-vinjete, v korist Slovaške družbe Skytoll, smo tako v poslanskih skupinah SAB, LMŠ, SD in Levica, sklicali to nujno sejo za nadzor javnih financ. Matičnemu delovnemu telesu bomo zato predlagali, da sprejme sklep, Komisija za nadzor javnih financ se je seznanila z dejstvi glede javnega razpisa DARS-a za vzpostavitev prodajnega in nadzornega sistema za e-vinjete. Glede na tok razprave in pojasnil s strani vabljenih gostov, pa dopuščam možnost, da bomo tekom razprave sklepe dopolnili in jih tudi vložili v odboru za potrditev. Spoštovani predsednik, predajam besedo vam.