Govor

Anton Olaj

Hvala za besedo, predsedujoči.

V Policiji se zavedamo varnostnih tveganj in negativnih posledic, ki jih prinaša vzpodbujanje sovražnosti in nasilja. Ugotavljamo celo, da gre za okrepljen pojav znotraj celotne Evropske unije. Vsesplošna digitalizacija je eden pomembnejših vidikov za krepitev sovražnosti, saj večina sovražnega javnega diskurza se odvija ravno na spletu. Praviloma sovražnost ostaja na nivoju verbalnih deliktov, izjemoma pa tudi v obliki fizičnega nasilja. Povečano število sovražnih vsebin na spletu nas navaja k temu, da je tudi nasilja več.

Razpoložljiva statistika obravnavanih kaznivih dejanj in prekrškov z obeležjem sovražnosti kaže število kaznivih dejanj v večletnem povprečju nekje med 325 in 337 kaznivimi dejanji z rahlim trendom povečanja, rahlim trendom povečanja. Pomembno pri teh definicijah teh deviantnih ravnanj je razlikovanje med sovražnostmi v širšem socialno-družbenem pomenu in ožjem, kazensko-pravnem pomenu. Pri prepoznavanju kaznivega dejanja javnega vzpodbujanja sovraštva, je meja med sovražnim govorom in svobodo izražanja na nek način lahko zelo tanka, zabrisana, kar pred nas predstavlja neke dodatne, strokovne izzive, kako k zadevi pristopati.

Zaradi pomembnosti in prepletenosti problematike, zato tudi samo reševanje le-tega se zastavlja širše. To potrjuje tudi sama resolucija o načrtu preprečevanja in zatiranja kriminalitete, ki med pomembnejša področja zatiranja kriminalitete poleg hujših in organiziranih oblik kriminalitete uvršča tudi javno vzpodbujanje sovraštva in nestrpnosti. Pomembno je, da je nosilec tega poleg številnih drugih resorjev in deležnikov tudi Ministrstvo za kulturo, se pravi ne samo Policija, ampak tudi Ministrstvo za kulturo, ker gre za izredno širok družben pojav. Policija vsekakor ostaja pomemben deležnik pri odkrivanju pregonov in preprečevanju teh deviantnih ravnanj, vendar ne edini. Tako je Policija v letni načrt dela za leto 2020 in 2021 po usmeritvi ministra med prioritetne naloge vnesla tudi učinkovito odkrivanje groženj in drugih oblik ustrahovanja na socialnih omrežjih.

Policija je temeljito preučila predlagane štiri sklepe obeh odborov. Policija pozdravlja in podpira predlagane sklepe. Pri sklepu številka 2 in 3 pa smo nekatere konkretne rešitve že operacionalizirali v našem letnem načrtu dela, se pravi jih že izvajamo in jih bomo še. Pri sklepu številka 4, ki govori o sistemskih predlogih sprememb, pa tudi obstaja že naša korespondenca iz leta 2011, kjer smo poskušali nekatere zadeve tudi sistemsko dopolniti, vključno z nadaljevanjem v naslednjih letih, kar pomeni, da bi lahko bili dober sogovornik pri morebitnih – bom rekel predlogih novih sistemskih sprememb.

Hvala lepa.