Govor

Lilijana Kozlovič

Spoštovani predsednik, hvala za besedo. Spoštovane poslanke, poslanci in vsi ostali danes prisotni!

Resnično me veseli, da je danes pred nami predlog zakona, ki bo prispeval k boljši zaščiti otrok v kazenskem postopku in ki prinaša implementacijo modela Barnahus v slovenski pravni res.

Kazniva dejanja, storjena na škodo otrok, zlasti nasilje in spolne zlorabe sodijo med najbolj zavržna dejanja, ki otroku pustijo globoke travme celo življenje. V slovenskem kazenskem sistemu v želji po obsodbi in kaznovanju storilcev tovrstnih dejanj pogosto pozabimo na vpliv, ki ga ima sam postopek na žrtve, torej na otroke. Preiskovalni in kazenski postopek za otroka pomenita dodaten stres in travmo, ki jo lahko s pravilnim, celovitim in otroku prijaznim multidisciplinarnim in medinstitucionalnim pristopom preprečimo ali vsaj močno omilimo.

Kot primer dobre prakse na tem področju, je Svet Evrope prepoznal islandski model Barnahus, kar v prevodu pomeni hiša za otroke. Model se je v več kot 20 letih razširil na številne druge evropske države, zlasti skandinavske, pospešeno pa ga uvajajo tudi drugod. Da bi vas čim bolje seznanili s konceptom obravnave otrok po modelu Barnahus, smo v okviru skupnega projekta Evropske unije in Sveta Evrope načrtovali študijski obisk ene izmed delujočih hiš za otroke. Zaradi omejitev, povezanih z epidemijo koronavirusa, obiska žal nismo uspeli realizirati. Namesto tega pa smo pred dvema dnevoma organizirali virtualni obisk in pogovor s predstavniki hiš za otroke s Švedske, Norveške in Islandije. Verjamemo, da je bil dogodek zelo koristen v več pogledih, omogočil nam je lažje razumevanje modela Barnahus, ter boljši vpogled v delo v hiši za otroke.

Videli smo lahko tudi, da ne gre za uniformiran model, saj je tudi v državah s podobnim pravnim sistemov v izvedbi se torej pojavljajo razlike. Lahko bi rekli, da je model Barnahus kot kameleon, ki se prilagodi okolju, v katerem deluje, če se okolje spremeni, se le ta spremembam, torej model tudi prilagodi..

S predlaganim zakonom model Barnahus prilagajamo našemu trenutnemu pravnemu redu in organizacijskem okolju. Za zagotavljanje in največjih koristi otroka, se tako s predlogom zakona določa način in pogoje celostne obravnave mladoletnikov, oškodovancev in prič v predkazenskem in kazenskem postopku v hiši za otroke. Tako predlog zakona določa, da je celostna obravnava mladoletnih žrtev in prič javna služba, ki jo zagotavlja država. Izvajanje javne službe se bo izvajalo v posebnem javnem zavodu. Zavod bo strokovni zavod za določeno vrsto izvedenskega dela in bo imel pomembno vlogo pri organizaciji in zagotavljanju usposabljanj.

Obravnava v zavodu je namenjena otrokom, ki so žrtve ali priče kaznivih dejanj, ki posegajo v integriteto otroka, na primer kazniva dejanja zoper spolno nedotakljivost ter zoper življenje in telo. Pod določenimi pogoji je odvisno predvsem od ocene, če je v posameznem primeru to najboljša rešitev zavarovanja koristi otroka, se lahko celostna obravnava zagotovi tudi mladoletnim žrtvam ali pričam drugih kaznivih dejanj oziroma mladoletnim storilcem kaznivih dejanj. Če zmogljivost zavoda to dopušča, lahko v zavodu svoje naloge o postopkih v zvezi z mladoletnimi oškodovanci in mladoletnimi pričami kaznivih dejanj, opravlja tudi Policija in centri za socialno delo.

Nadalje je v predlogu zakona opredeljen postopek obravnave v hiši za otroke. Postopek obsega zaslišanje otroka, telesni pregled žrtve ter krizno podporo in psihosocialno pomoč. Če najprej navedem glede zaslišanja otroka; čeprav pri modelu Barnahus praviloma govorimo o forenzičnem intervjuju, v predlogu zakona zaradi navezave na Zakon o kazenskem postopku uporabljamo izraz zaslišanje. Po predlogu zakona se zaslišanje začne na podlagi odredbe sodišča. Pred izvedbo zaslišanja se opravi pripravljalni sestanek, kjer se udeleženci izjavijo o dejstvih in okoliščinah, ki so pomembne za izvedbo zaslišanja o vprašanjih, ki naj se postavijo otroku in načinu izvedbe zaslišanja otroka.

Zaslišanje v ločenem prostoru izvede imenovani strokovnjak zavoda, pri čemer sledi izhodiščem, ki so bila dogovorjena na pripravljalnem sestanku. Navzočnost drugih oseb se zagotovi v ločenem prostoru s pomočjo zvočne in slikovne povezave. Med izvajanjem zaslišanja sodnik komunicira s strokovnjakov prek elektronske komunikacijske opreme in na drug primeren način ali na nek drug primeren način. Zaslišanje se posname in lahko uporabi v kazenskem postopku.

Drugo področje je telesni pregled, ki se izvede na podlagi odredbe sodišča v skladu z določbami o izvedenstvu v kazenskem postopku. Zavod pa zagotavlja prostore in drugo pomoč pri opravljanju telesnega pregleda tako, da je v največji meri zagotovljeno skrbno in obzirno ravnanje z otrokom ter spoštovanje njegovih osebnostnih pravic in koristi. Krizna podpora in psihosocialna pomoč pomeni nudenje podpore otroku ob zaslišanju ali osebnem pregledu. Psihosocialna pomoč pomeni trajnejšo obliko pomoči otroku, ki sledi v obdobju po zaslišanju. Izvaja jo s strani zavoda imenovani svetovalec otroka na podlagi pripravljenega načrta obravnave. Vključitev v krizno podporo in psihosocialno pomoč je za otroka prostovoljna.

Za izvajanje vseh nalog bo ključen primerno usposobljen kader, zato tako za strokovnjake, ki bodo pomagali pri izvedbi zaslišanja otrok, kot za svetovalce za krizno podporo in psihosocialno pomoč, zakon določa zahtevano stopnjo in smer izobrazbe, predhodne izkušnje z delom z otroki in opravljena dodatna usposabljanja, ki jih zagotovi zavod.

Ker gre za novo obliko dela, na katero se je potrebno pripraviti, je določena postopna uporaba zakona in sicer najprej čez približno leto dni za žrtve in priče spolne zlorabe, v nadaljnjih dveh letih pa še za žrtve in priče ostalih kaznivih dejanj in mladoletne storilce. Izkušnje iz tujine namreč kažejo, da se z dobrim delom hiše za otroke poveča zaupanje javnosti v sistem, zaradi česar se vse več ljudi odloča za prijavo zlorab. Število prijavljenih primerov se lahko v nekaj letih tudi podvoji.

Predlogu zakona je svoje mnenje posredovala Zakonodajno-pravna služba Državnega zbora in na podlagi mnenja le-te so koalicijske poslanske skupine vložile amandmaje, s katerimi se naslavlja večino podanih pripomb. Glede določenih pa je podana obrazložitev in bo v nadaljevanju tudi predstavljena.

Naj za zaključek poudarim še nekaj posebnosti, vezanih na nastanek in ozadje predloga zakona, ki po mojem mnenju predstavlja primer pozitivne prakse. Zakon je plod nekajletnih prizadevanj in odličnega medresorskega sodelovanja v okviru medresorske delovne skupine, ki se je resnično trudila, da poišče pravo barvo Barnahus kameleonu, a bi se čim bolj zlil z okoljem v katerem se bo nahajal. Pri pripravi zakona so sodelovali tako domači, kot tudi tuji pravni in drugi strokovnjaki. Vse to pa je omogočilo plodno sodelovanje s Svetom Evrope in generalnim direktoratom Evropske komisije za podporo strukturnim reformam. Usklajevanje predloga zakona je zajemalo široko javno in strokovno razpravo, kjer smo domači strokovni javnosti prek organizacije spletnega posveta omogočili izmenjavo mnenj neposredno s tujimi strokovnjaki. Prvič v Sloveniji smo na temo rešitev o predlogu zakona, ki se nanašajo na otroke, za mnenje povprašali neposredno otroke. Izvedli smo sedem posvetovanj, na katerih so sodelovali, je sodelovalo skupno 104 otrok. Predlog zakona je požel veliko zanimanja in pohval v tujini, saj gre za prvi primer celovitega urejanja tega področja v zakonu.

Sredstva, ki bodo omogočila, da zakon zaživi tudi v praksi, bo prispeval Norveški finančni mehanizem, s pomočjo katerega bomo vzpostavili prostore, zagotovili začetni kader ter potrebna usposabljanja strokovnjakov. Želim si, da bi se enotnost, razumevanje in pozitivna energija, ki spremlja prizadevanja za vzpostavitev hiše za otroke, nadaljevali tudi v Državnem zboru ter v bodoče, ko bo, verjamem, zakon sprejet in se bo vzpostavljala praksa delovanja. To si želim zaradi vseh tistih naših otrok, ki jih kot družba nismo uspeli zaščititi pred zlorabami. Poskrbimo, da jih ponovno ne viktimiziramo. Naš cilj pa mora biti preventiva in tu imamo zastavljen širok program osveščanja, h kateremu vabim tudi vse vas.

Hvala za podporo zakonu, za katero verjamem, da prinaša izjemne rezultate. Hvala.