Govor

Robert Pavšič

Najlepša hvala, predsednica. Najprej bom sekretarju gospodu Zajcu prebral 110. člen Ustave preden se lotimo kakršnekoli relacije med Vlado in Državnim zborom, pa jaz verjamem, da jo zelo dobro poznate, ampak vsake toliko časa je dobro osvežiti spomnim.

110. člen Ustave Republike Slovenije govori tako: »Vlado sestavljajo predsednik in ministri. Vlad in posamezni ministri so v okviru svojih pristojnosti samostojni in odgovorni Državnemu zboru.« V razjasnitev tega, da kaj Državni zbor lahko počne v relacij z Vlado in česa ne sme, da enkrat to končno sčistimo. Kar se pa tiče priporočil. Mi vas prosimo, predlagatelji smo predlagali samo to, da Vlada spoštuje zakone, nič drugega in to vas očitno zelo moti. In to ste tudi dokazali in točno to se je zgodilo kar sem napovedal že v dodatni oziroma dopolnilni uvodni obrazložitvi. Eno zadevico boste našli v tem poročilu Računskega sodišča, boste prebrali in s tem potrjevali svojo neodgovornost, pa bom še jaz začel zdaj malo brati in citirati tako kot ste vi.

Računsko sodišče je ocenilo, da Vlada, Ministrstvo za zdravje, MGRT, MORS in zavod vsak v okviru svojih pristojnosti niso bili učinkovito organizirani pri javnem naročanju in nabavah nujno potrebne zaščitne in medicinske opreme. Postopki javnega naročanja zato niso bili izvedeni v skladu z načeli transparentnosti, učinkovitosti in enakopravne obravnave ponudnikov zaščitne in medicinske opreme. Postopki pa so bili v nekaterih primerih izvedeni tudi v neskladju s predpisi in drugimi akti, z drugo besedo nezakoniti. Učinek takega ravnanja se je ob opustitvi natančnega ugotavljanja zalog opreme in ustreznega ocenjevanja potreb po opremi, odrazil tudi v tem, da je bila iz državnih blagovnih rezerv nekaterim uporabnikom razdeljena neustrezna zaščitna oprema oziroma ventilatorji, ki ob razdelitvi bolnišnicam niso bili primerni za takojšnje zdravljenje bolnikov s COVID-19. Šele oktobra so bili ti ventilatorji primerni za uporabo z Covid bolniki. In nehajte prosim s temi, mislim, to je prav ponižujoče, da moramo stalno iste zgodbe tukaj poslušati in kako se za vsako nitko vlečete ven, dajte priznati enkrat odgovornost, nekaj je bilo narobe. In točno to je Računsko sodišče ugotovilo, vi pa ne, pa ne, pa ne, na vse kriplje. Najbolj odgovornih danes ni v tej dvorani, ker imajo verjetno bolj pomembno delo, ampak enkrat bodo morali priti pa povedati kaj se je dejansko takrat dogajalo. Urgentne nabave so se izvajale v Zavodu za blagovne rezerve. Ja, seveda, saj to ste vi naredili, ampak ali je zdaj Zavod za blagovne rezerve edini tisti, ki bo prevzel levji delež odgovornosti – ne, ker ste na vladi to sprejeli, gospod sekretar. Vlada je sprejela to odločitev, da bo preko medresorske delovne skupine sprejemala, ocenjevala in predala naročila Zavodu za blagovne rezerve, ki jih bo samo izvršil. In za vsak posel je potrebno soglasje ministrstva oziroma ministra. Kaj govori Zakon o državni upravi? Je tudi del tega poročila, ampak to se seveda preskoči.

MGRT na podlagi Zakona o državni upravi med drugim opravlja naloge s področja ekonomskega sistema razvoja notranjega trga in tako naprej. Potem pa so naštete konkretne naloge na področju blagovnih rezerv, med drugim spremlja sprotno preskrbljenost trga z blagom osnovne preskrbe in ugotavlja predvideno preskrbljenost ter o tem poroča Vladi. Analizira gospodarska gibanja z vidika njihovega vpliva na preskrbljenost trga in na blagovne rezerve v prihodnjem trimesečnem in polletnem obdobju ter o tem poroča Vladi. Izvaja stalne priprave za delovanje sistema blagovnih rezerv v posameznih primerih iz prvega odstavka 2. člena ZBR, pošlje Vladi predlog programa blagovnih rezerv na katerega podaja mnenja ostala ministrstva. Daje zavodu soglasja k izbiri proizvajalcev oziroma pridelovalcev in tako naprej.

Minister, pristojen za preskrbo, daje predhodna soglasja k spremembam in dopolnitvam pogodb. Torej po Zakonu o državni upravi je minister na MGRT alfa in omega pri nabavah pa najsibodo po ne vem kakšnem postopku. Vse, kar gre, če Zavod za blagovne rezerve je odgovoren minister in ministra danes ni tukaj. Minister je bil isti pred prejšnji mandat, prejšnji mandat in ta mandat in sedaj sam sebi izgleda očitno govori, da sam ni delal naloge, ni opravljal naloge, ni poročal prejšnji Vladi ni poročal tej Vladi, če Vlada ni odgovorna. Dajte se enkrat že zmeniti! Nekdo mora prevzeti odgovornost, nekdo po zakonu nosi odgovornost, ampak očitno je to v nekem transentalnem stanju, ne vem. Sedaj vas pošiljajo po kostanju žerjavico ne gre tako. Še eno zadevo, sicer sem čakal na ta prazna skladišča. Samo ena nabava pred 13. 3. zanemarljive nabave pred tem datumom. Gremo pogledati kaj je ugotovilo Računsko sodišče, kar se teh zanemarljivih nabav tiče. Prav tako je Ministrstvo za zdravje 13. marca izvedlo nekatere aktivnosti za naročilo milijon in pol mask v skupni vrednosti 5,4 milijona evrov brez DDV pri čemer pa do sklenitve pogodbe ni prišlo, čeprav naj bi šlo za preverjenega dobavitelja. Iz pridobljene dokumentacije izhaja, da je Ministrstvo za zdravje 16. marca po pridobitvi ocene tehnične ustreznosti poslanki Državnega zbora poslalo elektronsko sporočilo – poslanki Državnega zbora poslalo elektronsko sporočilo -, v katerem je navedlo, da je treba sporočilu priložena dokumenta torej Pogodbo za nakup mask in odločitev o oddaji naročila opremiti z oznakami MGRT ter, da predlaga takojšnji podpis vsaj naj bi bila zadeva nujna. Do sklenitve pogodbe ni prišlo razlogov za to revidiranci niso pojasnili. Torej, kar na enkrat se je nekdo na MGRT odločil, da te pogodbe ne bo podpisal, potem pa seveda lahko očitate za nazaj. Korupcijska tveganja res, da niso bila nikjer niti z besedo omenjena – jaz sem govoril o korupcijskih tveganjih ne o korupciji, to bodo še ugotavljali -, ampak že to, kar sem sedaj povedal je sum korupcijskega tveganja. Kaj ima poslanka v Državnem zboru torej visoka funkcionarka v tej državi početi v procesih nabave zaščitne in medicinske opreme? Kaj ima minister za gospodarstvo klicati edino državno banko in ji naročiti dajte garancijo temu pa temu pa temu oziroma samo enemu? Če to niso korupcijska tveganja, potem ne vem, v kakšnem svetu mi živimo. Pa takih citatov tukaj notri je ogromno.

Ne rabim jaz biti kaj dosti selektiven pa iskati kaj bi mi najbolj ustrezalo, ker kjerkoli kaj odprem vedno bo nekje se izkazala odgovornost, ampak vsaj niti vodijo do Vlade. Najlažje bo sedaj zvračati odgovornost na Zavod za blagovne rezerve, na uslužbence na Zavodu za blagovne rezerve, na Medresorsko delovno skupino, na Upravo za zaščito in reševanje. Ja ne, vi ste zamolčali, vi ste popolnoma zgrešili in vzpostavili tak nepregleden sistem, v katerega ste tako mimo grede eden dan po ustanovitvi medresorske delovne skupine ustanovili še projektno skupino to pravzaprav nezakonito, ker so v njej delovali zunanji sodelavci ne pa javni uslužbenci. Kar nekoga ste s ceste vzeli in mu dali možnost razpolaganja z milijoni evrov ali to ni korupcijsko tveganje? Ne gre, res ne gre. Sem bil prepričan, da bomo vsaj enkrat začeli na osnovi teh dokumentov iskati, če že ne morete sprejeti odgovornosti vsaj način kako se to ne bo nikoli več ponovilo, ampak ne tudi priporočil, v katerih bi vas dejansko samo prosili, ker naložit vam ne moremo, prosili bi vas, da se držite zakona pa tudi to ni v redu. Jaz res ne vem več kako, na kakšen način pa s čim naj vam še argumentiramo, da to pa res ni v redu.