Govor

mag. Dejan Židan

Hvala gospa predsednica za besedo. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, pozdravljeni tudi visoki predstavniki Vlade Republike Slovenije, spoštovani vabljeni. Vsem lep pozdrav.

Takoj en popravek, ki ga moram narediti gospa predsednica. Ta sklic ni zaradi sklica Socialnih demokratov, ampak je sklic zaradi Socialnih demokratov, Liste Marjana Šarca, Stranke Alenke Bratušek, Nepovezanih poslancev ob podpori stranke Levica.

Na začetku, pobuda za sam sklic temelji na prepričanju nas predlagateljev, da ukrepi za preprečevanje širjenja epidemije koronavirusa v Republiki Sloveniji zanemarjajo vlogo erogenega prenosa kot ključnega mehanizma, s katerim se okužba širi med ljudmi in vztrajajo pri kapljičnem prenosu, ki ga je znanost vse od začetka epidemije vse bolj relativizirala in mu danes pripisuje le manjšo vlogo. Zaradi vztrajanju pri kapljičnem prenosu Slovenija ne uvaja ukrepov, ki bi lahko prispevali k omejevanju okužb in vztraja pri drugih, katerih pomenijo vsaj precenjen, če ne povsem odsoten. Mogoče čisto na začetku kakšna je razlika. Ko govorimo o kapljičnem prenosu, govorimo o kapljicah premera več kot pet mikronov, ki temelji na kapljicah, ki nastajajo pri govorjenju, petju, pitju, kašlju, kihanju iz nosu, iz ust in odletijo nekje do metra in pol, mogoče dveh metrov in hitro padejo na površino. Te kapljice na površini potem površino lahko tudi okužijo in to je tako imenovani kapljični prenos, neposreden ali posreden. Zanemarja pa se, da je poleg teh kapljic, še mnogo drugih kapljic, ki so bistveno manjše in za razliko od teh kapljic velikosti, ki enostavno padejo na tla, lebdijo v zraku. In lebdijo v zraku tudi takrat, ko je bolna kužna oseba že prostor zapustila in lebdijo v zraku na način, da tudi običajna zaščita preko običajnih mask niti približno ni zadostna. Tu je potrebno povedati, da na začetku epidemije, pandemije je bilo stališče Svetovne zdravstvene organizacije, svetovnih centrov za nadzor bolezni in obvladovanja epidemij, potem tudi samih regionalnih, tudi našega, zelo enostransko. Govorilo se je zlasti in predvsem o kapljičnem prenosu in temu so bili doptrinarno namenjeni vsi ukrepi, ki se na nek način vzdržujejo tudi sedaj. Vendar tisto, kar se spregleda je pa naslednje, da je znanost zelo hitro začela odkrivati naslednje in sicer tole, da se velika večina okužb na nek način realizira v zaprtih prostorih. Govorilo se je o 95, na koncu 99 %, da smo prišli do tega, da je zadnja študija, ki je postala na nek način skorajda svetovno znana, prihaja pa s strani nemške stroke, govori, da se izven zaprtih prostorov mogoče realizirajo do en promil okužb. Kar spregledano je bil dopis 239 znanstvenikov iz julija 2020, ker so podpisali odprto pismo, kjer pozivajo medicinsko skupnost in relevantna nacionalna in mednarodna telesa naj prepoznajo pomen aerogenega prenosa covid-19. Zapisali so med drugim tudi, zaskrbljeni smo, da bo neprepoznavanje tveganja za aerogeni prenos covid-19 in odsotnost jasnih priporočil v nadzornih ukrepih proti virusu v zraku imela pomembne posledice. Ljudje bodo mislili, da so zaščiteni, da so v celoti zaščiteni, če spoštujejo obstoječa priporočila. V resnici pa so potrebni dodatni ukrepi za zmanjševanje erogenih okužb. Posamezne države so se pričele relativno hitro prilagajati.

Mogoče dovolite, da povem primer Nemčije, ki je že od maja lanskega leta pričela korigirati svoje ukrepe, zlasti pa z ukrepi, ki so bili sprejeti jeseni lani. Od ukrepov obveznega zračenja, šolske razrede recimo na vsakih 20 minut za pet minut, do ukrepov, ki jih opažate tudi v naši neposredni okolici. To da v Avstriji, da v Nemčiji, tam kjer je velika koncentracija ljudi v zaprtem prostoru, kakor je transport, kakor so trgovine, so obvezne drugačne maske, kakršne uporabljamo v Sloveniji, ni modna muha gospe Angele Merkel. Je odziv na priporočila stroke. Jaz sem vesel, da danes med nami je kar nekaj ljudi, strokovnjakov, ki jih večine niti ne poznam, ampak to so strokovnjaki, to so inovatorji, ki so svoja stališča na nek način tudi pogumno, včasih v tej državi tudi pogum da poveš jasno svoje stališče, povedali preko raznih mnenj, člankov in tudi na druge načine. In to je bil kriterij po kateri smo predlagateljice in predlagatelji, strokovnjake povabili in vsem se zahvaljujem, da ste se našemu vabilu tudi odzvali. Rad bi pa povedal, da predlagatelji danes s svojimi predlogi posegamo zgolj na področja omejevanja okužb. Pravimo, da se je potrebno preusmeriti na dejstvo, da se koronavirus pred našo aerogeno, nekateri govorijo v tem trenutku zlasti aerogeno. S svojimi predlogi ne posegamo v odpravljanje drugih slabosti dosedanjega obravnavanja epidemije, ki izvirajo iz odsotnosti sodelovanja številnih strok, na primer pedagogov, psihologov, sociologov, pravnikov, ekonomistov. Pričakujemo, da tudi ta mnenja bodo prišla v Državni zbor. Predlagatelji si tudi ne prilaščamo vlogo nadomestne svetovalne skupine vlade. Naše predloge, ki temeljijo na dobrih praksah v svetu in nasvetih nekaterih strokovnjakov, mora ustrezno sestavljena svetovalna skupina proučiti in tudi dopolniti. In sedaj dovolite, da vam preberem predloge sklepov. Prvi predlog, Odbor za zdravstvo priporoča vladi, da pripravi oziroma dopolni celovito strategijo ter akcijski plan obvladovanja epidemije, s katerim bodo opredeljeni ukrepi, ki so izvedljivi takoj, preventivni ukrepi, ki so potrebni za obvladovanje oziroma za zajezitev epidemije, pred morebitnim novim jesenskim izbruhom ter dolgoročnejšimi ukrepi namenjeni obvladovanju epidemije prihodnosti. Drugi predlog sklepa, Odbor za zdravstvo priporoča Ministrstvu za zdravje, da popolni svojo strokovno svetovalno skupino, zlasti strokovnjaki ustreznih inženirskih ter morebitnih drugih strok, ki bi lahko s svojim znanjem in izkušnjami doprinesli k zajezitvi oziroma obvladovanju epidemije covid-19. Tretji predlog sklepa, Odbor za zdravstvo priporoča vladi, da nemudoma okrepi kampanjo ozaveščanja o nujnosti ter potrebni intenzivnosti prezračevanja prostorov. Četrti predlog, Odbor za zdravstvo priporoča vladi, da v sodelovanju z ustrezno inženirsko in drugo stroko prilagodi in posodobi standarde prezračevanja javnih, stanovanjskih in drugih zgradb, ter pripravi okvirni načrt sanacije obstoječih zgradb, ki imajo neustrezno ventilacijo, ter pri tem prioritetno obravnava javne zdravstvene ustanove, javne socialnovarstvene zavode ter javne vzgojno-izobraževalne ustanove in v ta namen načrtuje in zagotovi potrebna finančna sredstva. Predlog petega sklepa, Odbor za zdravstvo priporoča vladi, da aktivira pristojne javne službe, da v najkrajšem možnem času in prioritetno odpravijo meritve prezračenosti. V javnih zdravstvenih ustanovah, v javnih socialnovarstvenih zavodih ter javnih vzgojno-izobraževalnih ustanovah ter nudijo tudi pomoč vsem omenjenim ustanovam pri pripravi načrtov učinkovitega prezračevanja. In kot zadnji predlog, Odbor za zdravstvo priporoča vladi, da spodbudi in uvede obvezno uporabo zaščitnih mask FFP2 na delovnih mestih, kjer upoštevaje naravo dela oziroma delovno okolje obstoji večja verjetnost širjenja okužb s covid-19.

Spoštovane in spoštovani, želim vas tudi informirati, da smo se poslanke in poslanci opozicije danes dogovorili, da ne bomo nastopali kot klasična opozicija. Naš namen danes ni kritizirati. Naš namen danes ni iskati vzrokov za dosedanje ukrepe tudi zato, ker je bila strategija na ravni sveta takšna, kakršna je bila in se je spreminjala in se še vedno spreminja. Naš namen danes je, da damo v skladu s pristojnostmi, ki jih imamo nek pospešek prilagoditvi ukrepov, da bodo upoštevala najnovejša strokovna dognanja in da bomo ljudi, državljanke in državljane še bolj učinkovito v naši državi zavarovali.

Hvala za besedo.