Govor

Uroš Lampret

Spoštovani predsedujoči, hvala. Se bom na kratko poskušal dotakniti tistih zadev, ki so bile vsaj delno povezane s temo današnje razprave. Glede zakaj se spreminja srednjeročni obrambni program. Ravno zaradi tega, ko je minister že na začetku mandata in ob situaciji, ki smo jo imeli, je jasno postavil prioritete tega obrambnega sistema. Vse prioritete, ki so navedene v zakonu, Zakonu o investicijah, so določene z resolucijo iz leta 2010. Ob situaciji, ki smo jo imeli lansko leto smo tukaj prioritete spremenili in srednjeročni obrambni program na primer iz leta 2018, ki govori o vozilih 8x8 in drugi vojaški opremi, taktičnega lahkega transportnega letala nima notri. Zato to zadevo dodajamo, se pravi spreminjamo prioritetno lestvico. In tudi to je prva prioriteta pri investicijah s katerimi smo začeli takoj. Ampak nakup lahkega taktičnega transportnega letala ni enak nakupu osebnega vozila, to ni isto kot vstop v avto salon. Prve številke, in na to zadevo sem jaz na tem spoštovanem Državnem zboru že odgovarjal in tudi pred sabo imam eno množico poslanskih vprašanj z dolgimi odgovori iz katerih smo dane slišali zelo selektivne navedbe kot vprašanja. Zdaj, o teh številkah ne bi več, mi smo investicijsko dokumentacijo začeli pripravljati in zaključili, ko Zakon o investicijah je bil začasno zadržan, ustavljen, smo mi s postopki nabave prenehali in ko je bilo to začasno zadržanje dvignjeno, smo mi s postopki nabave oziroma s pripravo pogajanji nadaljevali. In do podpisa pogodbe še ni prišlo.

Glede transparentnosti te investicije oziroma nabave taktičnega transportnega letala, od samega začetka smo o tem govorili že pri predstavitvi zakona, mi poskušamo, da bi čim več teh investicij speljali na način vlada vladi. Ta način umakne vse posrednike iz takšnega načina nabave oborožitvene zmogljivosti. To je ena zadeva.

Druga zadeva. Glede helikopterjev oziroma tipa helikopterja smo že tudi pojasnjevali, da mi ne kupujemo specialistični helikopter, ki je v bistvu uporaben samo za specialne sile. Da bodo te helikopterje uporabljale specialne sile je nekaj drugega kot da je to specialistično prilagojen, da je temu platforma specialistično prilagojena. Pa ne bi bil rad predolg. Govorimo predvsem o izurjenosti posadke, nočno letanje, nalet in tako naprej. Slovenska vojska ima več platform trenutno v uporabi helikopterjev, predvsem za ta civilni del za HNMP za reševanje v gorah se je uporabil Belli(?) 412. In te helikopterje načrtujemo tudi nadgraditi, dodatno investirati za opravljaje teh istih nalog, ki jih dnevno opravljajo. Slovenska vojska ima tudi štiri srednje transportne helikopterje danes tipa Kugar (?). In odločitev o helikopterjev o tipu specifično še ni bila sprejeta, gledamo pa v to smer, da bi bili ti dve novi platformi podobni tem / nerazumljivo/ transportnim helikopterjev tipa Kugar, to niso neki novi. In ti isti helikopterji tipa Kugar se lahko uporabljajo za celoten spekter nalog. Ko mi izpostavljamo civilne naloge za platforme, ki jih kupujemo, mi ne govorimo, da bo to izključno za uporabo za civilne namene, seveda bodo za uporabo tudi za namene Slovenske vojske, seveda bodo pri njihovi nabavi upoštevane tudi vojaške zahteve tako glede naleta tako glede modificiranosti platforme. Kot sem prej poudaril, te zmogljivosti se ne kupujejo of the / nerazumljivo/ vsakič, ko takšno zmogljivost kupiš, kot recimo lahko transportno letalo, postaviš kakšne zahteve imaš do proizvajalca in se ta ista zmogljivost prilagodi in zato se prilagodi tudi cena.

Glede operacij, dve stvari, pa bi potem zaključil. Mi smo bili zelo jasni pri tem gradivu katere so vojaške potrebe, pa bom govoril o vojaških potrebah, recimo evakuacija oskrbovanje naših kontingentov in tako naprej. Zdaj, če govorimo o treh zadevah, treh trenutnih operacijah so to na severu Maila v Erbilu, je to operacija v Maliju in je to operacija v Libanonu. Nobena od teh treh ni zavezniška operacija, nobena od teh treh ni operacija Zveze Nato.

Glede uporabe obstoječega letala, se pravi Turboleta iz leta 1989. Uporabljal se je v svoji dolgi zgodovini, ko nam je služil za celoten spekter nalog. V zadnjem času, če govorim samo v zadnjem letu, da boste videli kakšne naloge pa ima zračna komponenta Slovenske vojske, se je uporabljal pri … zaščitne opreme v Bosno, na Kosovo, pri cepivih, ko smo jih peljali prav tako v Bosno in na Kosovo za naše pripadnike in tako naprej. Za nekatere te polete, ki jih opravljajo pripadniki Slovenske vojske, opravljamo tudi z VIP prevozom z letalom Falcon / nerazumljivo/. S tem ne govorim, da mi izključno kupujemo to letalo, novo letalo lahko transportno samo za te civilne zmogljivosti, vendar zagotovo, ko bo Republika Slovenija to zmogljivost imela, najprej eno letalo, jo bo uporabila za celoten spekter nalog, tako kot se to uporablja tudi letalo Falcon in pa Turbolet. Predsedujoči, na tej točki bi zaključil. Hvala.