Govor

Uroš Lampret

Spoštovani gospod predsednik, članice in člani odbora. Srednjeročni obrambni program Republike Slovenije 2018-2023 je Vlada Republike Slovenije sprejela aprila 2018 leta in temelji na sprejeti obrambnih izdatkih z dodatnimi sredstvi za leti 2018 in 2019 ter na postopnem nominalnem povečanju obrambnih izdatkov od leta 2020 do 2023. Glede na čas, ki je potekal od sprejema srednjeročnega obrambnega programa je razumljivo, da so se v tem obdobju prioritete nekoliko nadgradile. Obseg investicijskih sredstev za Slovensko vojsko je povečan, prav tako pa je bil sprejet Zakon o zagotavljanju sredstev za investicije Slovenske vojske v obdobju 2021 do 2026. Srednjeročni obrambni program se dopolnjuje z dvema investicijama, ki kljub dejstvu, da jih predvideva ta resolucija o splošnem dolgoročnem programu razvoja in opremljanja Slovenske vojske do leta 2025 in cilji zmogljivosti Nata 2017 za Republiko Slovenijo nista bila uvrščena v SOPER 2018-2023. Gre za začetek postopkov nabave taktičnega transportnega letala ter dveh srednjih helikopterjev za potrebe specialnih sil. Dovolite mi, da vam na kratko pojasnim razloge zakaj je Ministrstvo za obrambo ocenilo, da so spremembe in dopolnitev SOPER 2018-2023 potrebne. Prvič. Razvoj zmogljivosti letalskega in helikopterskega taktičnega transporta je načrtovan v splošnem dolgoročnem programu razvoja in opremljanja Slovenske vojske do leta 2025. Republika Slovenija si strateški zračni transport zagotavlja s sodelovanjem v programu za zagotavljanje zmogljivosti strateškega zračnega prevoza tako imenovani SAK, ki poleg nekaterih članic Nata združuje še Švedsko in Finsko, dve nevtralni državi. S slabšanjem varnostne situacije v svetu, povečevanjem sodelovanja Slovenske vojske v operacijah kriznega odzivanja in s povečevanjem geografske oddaljenosti teh operacij od Republike Slovenije se povečuje tudi potreba po lastni zmogljivostih zračnega transporta. Nabava taktičnega transportnega letala je načrtovana že zadnjih 15 let. Leta 2007 je bil izveden razpis, vendar do sklenitve pogodbe ni prišlo. Ne gre le za več kot nujno potrebno Slovenske vojske temveč za potrebo celotne države, kar se je posebej nazorno pokazalo v začetku epidemije koronavirusa lansko leto, ko je bil letalski transport ena naših glavnih težav pri zagotavljanju potrebne zaščitne opreme. Zmogljivosti obstoječega letala Slovenske vojske Turbolet L 410 iz leta 1989 leta. Poleg dotrajanosti omejuje zelo kratek domet, dolet, majhna nosilnost ter odsotnost ostalih vojaško tehničnih zahtev za ustrezno podporo prenesljivih sil Slovenske vojske ali opravljanje drugih zahtevnejših nacionalno varnostnih nalog. Slovenska vojska teh zmogljivosti potrebuje za izvajanja premeščanja sil, redno oskrbo in vzdržljivost enot Slovenske vojske ter morebitno nujno evakuacijo moštva z območja operacije. Naj ob tem samo spomnim na postopke izmika naših pripadnikov iz operacije na severu Iraka. Zaradi navedenega na področju vojaškega letalstva ena od prvih prioritet predstavlja nabava taktičnega transportnega letala in s tem namenom tudi potrebo po spremenitvi in dopolnitvi srednjeročnega obrambnega programa Republike Slovenije 2018-2023. postopki za nabavo taktičnega transportnega letala bodo izvedeni v letošnjem letu. V obdobju 2021 do 2023 pa bodo izvedeni tudi postopki za nabavo dveh srednjih transportnih helikopterjev tudi za podporo specialnih sil v skladu z zavezami cilji zmogljivosti 2017. Z namenom doseganja ustrezne ravni povezljivosti Slovenske vojske s helikopterji sodeluje že v večnacionalnem programu letalstva specialnih sil, ki je stacionirano v Zadru. S sprejetimi spremembi in dopolnitvami vsebina srednjeročnega programa odraža prilagoditev prioritete razvoja vojaških zmogljivosti do leta 2023, ki bodo nadalje podrobneje določene v dolgoročnem programu razvoja Slovenske vojske do leta 2035 in srednjeročnem / Nerazumljiv/ programu od 2021 do leta 2026. Najlepša hvala, predsednik.