Govor

Marko Bandelli

Hvala, predsednik, za besedo.

Spoštovani gostje!

V 55. členu Zakona o prevozih v cestnem prometu, občasni prevozi potnikov definira kot prevoz vnaprej določene skupine potnikov, ki se prevaža v skladu z dokazilom o občasnem prevozu potnikov. Občasni prevoz ne sme vsebovati ponavljajočih se elementov linijskega oziroma posebnega linijskega prevoza kot so relacije, čas odhoda in prihoda ter mesto vstopanja in izstopanja potnikov.

Sektor je pred pojavom pandemije ustvarjal izključno dodano vrednost in pozitivno prispeval svoj delež v državni proračun. Šlo je za povsem neodvisen sektor, ki nikoli ni potreboval finančnih spodbud ali injekcij s strani države. Z epidemijo Covid-19 so se marca stvari korenito spremenile za vse izvajalce javnega prevoza. Republika Slovenija je zaradi epidemije večkrat omejila potniški promet, dvakrat ga je tudi v celoti ustavila. V času prvega »lockdowna« je bila izvajalcem prevozov, z izjemo taksi prevozov, skoraj tri mesece popolnoma onemogočena možnost delovanja in ustvarjanja prihodkov, zato so tedaj vsi beležili enormne izgube. V času prvega zaprtja države so sicer lahko uveljavljali nadomestila plač za zaposlene na čakanju, niso pa še bili upravičeni do nadomestila za stroške, ki so jih kljub temu imeli. Toda, če so se po koncu prvega vala s ponovno vzpostavitvijo prometa za nekatere oblike prevozov kljub vsemu začeli boljši časi so avtobusi izvajalcev občasnih avtobusnih prevozov še naprej ostali popolnoma ustavljeni.

V okviru ukrepov s področja infrastrukture je vlada s protikoronskim paketom 5 izvajalcem občasnih prevozov in izvajalcem mestnih prevozov v luči ohranjanja delovnih mest priznala upravičenost do nadomestila stroškov, ki so jih izvajalci teh prevozov imeli, ker od 18. marca do 11. maja 2020 niso izvajali prevozov. Prvi skupini je v skladu s 119. členom pripadlo dnevno nadomestilo stroškov v vrednosti 33,30 evra na avtobus, drugi skupini pa v skladu s 120. členom dnevno nadomestilo stroškov v vrednosti 79,30 evra na avtobus. Izvajalci občasnih prevozov so v želji po preživetju pristali na številko 33,30 in sploh jo ne problematizirajo. Toda v Poslanski skupini SAB kljub temu zahtevamo pojasnila in natančno formulo po kateri je vlada prišla do obeh številk. Znano dejstvo je namreč, da morajo turistični avtobusi izpolnjevati izjemno visoke zahteve kar se tiče ekoloških in vseh ostalih standardov, zato so tudi nabavne vrednosti teh avtobusov v povprečju vsaj za 20 % višje od nabavne vrednosti avtobusov, ki obratujejo v mestnem in medkrajevnem linijskem prevozu. Ne razumemo kako je potem takem mogoče, da je med dodeljenimi zneski nadomestil za izvajalce iz 119. in 120. člena takšna razlika. V protikoronskem paketu 6 je obema skupinama v obdobju upravičenosti do nadomestila stroškov podaljšal za čas od 1. oktobra 2020 do 31. decembra 2020. Protikoronski paket 7 pa je za čas od 1. januarja 2021 do 31. marca 2021, za izvajalce mestnih in medkrajevnih linijskih prevozov pa je razširitev zajemala drugačno obdobje. Tudi od 1. junija 2020 naprej. V primerjavi z izvajalci občasnih prevozov je bila torej ta skupina 4 mesece dlje upravičena do nadomestila stroškov. Popolna ustavitev občasnih prevozov še vedno traja. Prevozniki so tudi v navedenem obdobju obeležili enormen upad prometa v primerjavi z letom poprej, njihovi avtobusi pa praktično niso opravili nobene vožnje in so bili popolnoma ustavljeni. Izvajalce občasnih prevozov je po našem mnenju doletela dvojna nedopustna in neupravičena diskriminacija. Tako pri izražanju pripadajočega zneska za nadomestilo stroškov na avtobus kot pri določitvi časovnega odboja za upravičenost do nadomestila stroškov.

Da bi opravili vsaj eno od dveh diskriminatornih komponent smo v poslanski skupini SAB socialnih liberalcev ob sprejemanju zakona predlagali amandma, ki bi izvajalcem občasnega prevoza zagotovil pravico do nadomestila stroškov od 16. marca 2020 do junija 2021, vendar dopolnilo ni bilo sprejeto. Marca 2021 je minister Vrtovec dejal, da je na tem področju storil vse kar je bilo v njegovi moči in je žogo predal ministru za finance. Kakšno je sedanje stanje? V obrazložitvi členov, ki jih je v protikoronskem paketu 8, izraženo predvidevanje, da se bo v mesecu aprilu trg občasnih prevozov začel postopoma odpirati, toda april je pokazal, da se trg niti približno še ne bo začel odpirati in da za zdaj ni pričakovati niti približno še ne bo začel odpirati in da za zdaj ni pričakovati niti postopnega odpiranja, kaj šele konkretnejših premikov. In kaj medtem počnejo izvajalci občasnih avtobusnih prevozov? Že ves čas se skušajo znajti kakor vedo in znajo. Nekateri so za reševanje svojih podjetij uporabljali lastna sredstva, drugi so se delno preusmerili v transport blaga, tretjim sta rešitev predstavljala ukrepa čakanje na delo in povračil nekritih fiksnih stroškov. Leasing hiše podjetja obveščajo, da podaljšanja niso več mogoča. Vozila prevoznikov iz dejavnosti občasnih turističnih avtobusnih prevozov pa ne obratujejo in to že 14 mesecev. Mnoge med njimi je tako že doletel črn scenarij leasingi in banke so jim zasegli vozila. Za zaključek tega prvega dela. Propadanje panoge ogroža ogromno delovnih mest, spoštovani gostje. Po nekaterih podatkih več kot 3000.

V poslanski skupini SAB menimo, da je treba vložiti vse napore v njeno reševanje in da je treba nemudoma pristopiti k določanju ukrepov, s katerim bo dejavnosti omogočeno preživetje.

Za enkrat toliko. Hvala z moje strani.