Govor

Marko Noč

[Marko Noč, skupina Zdravstvo.si.]

Zahvaljujemo se za to povabilo na to sejo. V imenu celotne skupine bom pa podal naslednjo izjavo v zvezi s to temo.

Znana korupcijska afera s preplačevanjem žilnih opornic, ki je bila že omenjena v letih 2012 do 2014 je pokazala, da je bila cena iste žilne opornice istega proizvajalca nabavljena preko slovenskih zastopnikov tudi do trikrat višja kot v razvitih in najmanj korumpiranih članicah EU, pri čemer imajo te države istočasno vsaj dvakrat višji letni dohodek na prebivalca kot Slovenija. Ker podobne cenovna razmerja veljajo in še vedno veljajo za večino ostalih zdravil medicinskih pripomočkov, naprav in potrošnega materiala bi s postavitvijo normalnih evropskih cen slovenskemu zdravstvu in bolnikom po naših ocenah na letni ravni lahko prihranili več 100 milijonov evrov. Klasičen izgovor slovenskih zastopnikov, češ, da je slovensko tržišče premajhno za doseganje podobnih cen ne vzdrži. Tudi slovensko avtomobilsko tržišče je bilo v letu 2018 to sem osebno preveril kar 47-krat manjše kot je nemško pa isti avtomobil v Sloveniji ni bil bistveno dražji kot v Nemčiji. Ker slovenski zastopniki kljub temu še vedno vztrajajo na neprimerljivo višjih cenah zdravil, medicinskih pripomočkov naprav in potrošnega materiala mora, zato Slovenija nujno izkoristiti svoje članstvo v EU, ki prinaša tudi eno izmed najbolj ključnih pridobitev to je enotni evropskih trg z / nerazumljivo/ prostim pretekom blaga. To omogoča, da lahko država Slovenija ali posamezne zdravstvene ustanove brez carin in administrativnih ovir kupujejo izdelke tam v Evropski uniji, kjer je zanje naj ceneje in naj ugodneje. Od vladajoče politike in ve se katere stranke ste bile od leta 2012 na oblasti smo, zato opravičeno pričakovali, da se bo po aferi z žilnimi opornicami področje nabav v zdravstvu prioritetno in sistemsko uredilo.

Pričakovali smo, da bo Slovenija izkoristila instrument enotnega evropskega trga ter tako na letni ravni proučevala prej omenjenih milijonov evrov davkoplačevalskega denarja, ki bi ga seveda lahko takoj uporabila za razvoj sodobnega evropskega javnega zdravstva, o čemer tudi lahko še debatiram kaj je to. Žal motiva in volja vladajočih koalicijah po takšnih spremembah zakonodaje nikoli ni bilo in to kljub večletnim pritiskom takratni opoziciji je preko parlamentarne preiskovalne komisije, poslanskih vprašanj in javnosti. Ko je marca 2020 oblast prevzela prejšnja opozicija smo v naši skupini upravičeno pričakovali, da se bo prioritetno lotila zakonskega urejanja tega področja. Žal je vmes prišla tudi epidemija Covid-19 in s tem pričakovana in upravičljiva zamuda. Naš optimizem je dobil dodatni zagon, ko je bila v letošnjem letu na Ministrstvu za zdravje ustanovljena delovna skupina za pripravo sprememb javnega naročanja na področju zdravja. Epilog žal dobro poznate. Po treh mesecih in 7 sejah smo predstavniki Zdravstva.si spoznali, da predlog, ki bi ga bil pripravljen podpreti zaposleni na ministrstvih ne bi upošteval naših ključnih predlogov in bi zato zgolj ohranjal status quo, zato smo iz delovne skupine izstopili. O tem obvestili slovensko javnost naš predlog pa dali na voljo vsem na naši spletni strani.

Kje smo danes? To, da je izredna seja sklicana na zahtevo strank, ki so bile na oblasti od 2012 do 2020 in v tej smeri niso naredile nič jemljemo kot dobrodošlo spoznanje njihove lastne zmote. Po drugi strani pa za enkrat tudi politična opcija, ki je prej opravičeno kritizirala obstoječe stanje ključnih sprememb ni uvedla. Zakaj je temu tako nas niti ne zanima. Smo pa prepričani, da zdravstvo ni ne desno ne levo, ampak od vseh nas in predvsem za vse nas. Zdravniki, ki so zagovorniki bolnikov in vsem dostopnega javnega zdravstva, zato od vseh parlamentarnih strank pričakujemo in tudi zahtevamo, da postavite javni interes, odnos do davkoplačevalskega denarja in interes slovenskih bolnikov na dnevno politične igre ter da strokovno ustrezen zakon čim prej vložite v zakonodajni postopek in ga prioritetno sprejmete. Zato tudi pred to komisijo in vso slovensko javnostjo ponavljamo ogrodje našega predloga za novi Zakon o javnih naročilih v zdravstvu, ki bi Sloveniji prinesel normalne evropske cene, zato bom navedel štiri točke.

Prvič. Pridobitev uradnih referenčnih cen na enotnem evropske trgu za konkretne pripomočke, kar mora preko ustaljenih diplomatskih poti pridobiti organ v sestavi Vlade. Predlagamo povprečje cen v Nemčiji in ene ali več Skandinavskih držav, saj so tam cene, zaradi nizke stopnje korupcije praviloma najnižje na področju EU. Z referenčnimi cenami država pridobi zgolj dopustne cene, ki jih domači zastopniki ne smejo prekoračiti. Če bi se domači zastopniki kot vemo iz preteklosti prijavljali z višjimi ponudbami lahko država ali posamezne ustanove željenih produkt kupijo na prostem evropskem trgu.

Druga točka. Obvezna elektronska dražba pod okriljem ustreznega državnega organa v slovenščini, vendar prevedena v glavne evropske jezike: angleščina, nemščina, francoščina, italijanščina in objavljena na ustreznih mednarodnih portalih z naslednjimi elementi. Prvič, strokovna specifikacija artikla. Drugič, uradna referenčna cena Republike Slovenije. Tretjič, oddaja zavezujočih ponudb z nerazkritimi ponudniki in prehodno določenim časovnim trajanjem e-dražbe. Štiri, združevanje naročil z namenom doseganja večjih količin in nižjih dobavnih cen. Pet, učinkovite sankcije kršiteljev in pravna zaščita ponudnika iz področja EU preko države Slovenije. Ob objavi e-dražbe je potrebno aktivno iskanje in privabljanje ponudnikov iz enotnega evropskega trga tako s strani kupca kot tudi slovenske gospodarsko diplomatske mreže preko veleposlaništev.

Tretja točka. Pravna zaščita ponudnika iz področja Evropske unije. Ker je pričakovati, da bo zastopstvo proizvajalca za Evropo poslušalo uveljaviti teritorialno načelo in pri prodaji na slovenski trg ovirati cenejše ponudnike iz drugih delov EU, čemur smo bili priča na razpisu UKC za žilne opornice v letu 2012 in kar predstavlja nesprejemljivo kršenje evropske zakonodaja mora država Slovenija v naprej transparentno vzpostaviti mehanizem za zaščito in ponudnike s področja EU s tem naprej seznaniti na e-dražbi. Ob sprejemu morebitne prijave ponudnika ali naročnika ob pritiskih evropskega zastopstva proizvajalca in sumu omejevanja načel prostega evropskega trga s strani dobaviteljev mora država Slovenija takoj sprožiti postopek pri Agenciji za varstvo konkurence in v roku 14 dni zaključiti s pravno močno odločbo, ki bo zaščitila ponudnika in naročnika. Drugič. Prijaviti evropsko zastopstvo proizvajalca ustrezni instituciji Evropski uniji, ki ščiti delovanje enotnega evropskega trga. Tretjič. Obvestiti samega proizvajalca, kar je praviloma multinacionalka o dogajanju na slovenskem trgu. Četrtič. O kršenju pravil enotnega evropskega trga obvestiti največje svetovne medije. Pri tem je potrebno navesti slovensko referenčno ceno, ponujeno ceno s strani slovenskih zastopnikov in njihovo morebitno izigravanje javnega razpisa z bistveno višjimi cenami, kartelno dogovarjanje čemur smo bili priča tudi v preteklosti in neprijavljenim na razpis, zaradi česar ne prijavljanje na razpis, zaradi česar bi slovenski bolnik ostal brez ustrezne medicinske oskrbe.

Prehajam še na zadnjo točko, četrto točko, sankcije in kazni za domače ponudnike. V primeru prej opisane izigravanje javnega razpisa s strani domačih distributerjev ji mora država Slovenija izreči prepoved poslovanja z državnim zdravstvenimi zavodi oziroma drugimi, kjer se porablja davkoplačevalski denar za določeno časovno obdobje.

Mnenja so, da bi sprejem takega zakona bil nedvoumno lepa popotnica za predsedovanje Slovenije v Evropski uniji in vsebina, s katero bi bila naša država tudi pozitivno prepoznana znotraj Evropske unije, kar bi lahko postala ena glavnih dediščin tokratnega slovenskega predsedovanja. Predlagani model naročanja bi bil lahko tudi precedenčni primer poštenega in transparentnega naročanja za celotno področje zahodnega Balkana, ki naj bi bil tudi ena izmed prioritet slovenskega predsedovanja Evropski uniji. Poleg tega bo v luči verjetne post Covid ekonomske krize vsak prihranjen evro v našem zdravstvenem sistemu zelo dobrodošel, če seveda želimo vsaj približno ohraniti raven zdravstvene oskrbe naših bolnikov in končno po 30 letih vzpostaviti moderno evropsko javno zdravstvo.

Spoštovani poslanke in poslanci, s tem smo zaključili svoj prispevek k današnji seji in smo vam na razpolago za morebitna dodatna vprašanja in pojasnila.

Hvala lepa.