Govor

Franc Vindišar

Hvala lepa, predsednik, za besedo.

Spoštovani poslanke in poslanci, cenjeni gostje!

Področje nabav v zdravstvu že več let predstavlja izzive in potencialna koruptivna tveganja. S tem se je ukvarjalo že več Vlad, več Državnih zborov, preiskovalnih komisij in več ministrov za zdravje. Posledične so bile izvedene številne aktivnosti, ki pa na žalost v večini primerov niso prinesle pozitivnih sprememb, ampak morebiti samo še večje težave in višje cene kot primer skupna javna naročila zdravil medicinskih pripomočkov leta 2016 in 2018, zato preuranjeno sprejemanje odločitev z novimi ukrepi, ki v praksi s področja javnih naročil niso preverjeni oziroma preizkušeni ni smiselno niti ni racionalno. Potrebno je k reševanju problema pristopiti sistemsko in predvsem na manjših primerih v prvi vrsti preveriti učinkovitost in uspešnost predvidenega ukrepa šele na podlagi uspešno izvedenega pilotnega projekta pa temu primeru sprejeti splošne ukrepe, ki bodo veljali za vse naročnike. Za namen sprememb postopkov javnega naročanja za področje zdravstva je bila 17. februarja 2021 imenovana delovna skupina, katere naloga je bila, da pripravi predlog sprememb postopkov javnega naročanja za področje zdravstva in jih posreduje ministru za zdravje ter ministru pristojnemu za javna naročila, ki omenjene predloge po presoji upoštevata pri pripravi zakonodajnih sprememb s področja zdravstva. V delovno skupino so bili imenovani strokovnjaki s področja javnega naročanja Ministrstva za zdravje, Ministrstva za javno upravo, predstavnik Vlade Republike Slovenije in tudi predstavniki Zdravstva.si. Področje javnega naročanja blaga, storitev in gradenje je zakonsko urejeno z manjšimi ali večjimi spremembami že več kot 20 let. Slovenska zakonodaja na tem področju je harmonizirana s pravnim redom Evropske unije. Javni zdravstveni zavodi, bolnišnice izvajajo zdravstveno dejavnost v skladu z veljavno zakonodajo in v pravnem prometu delujejo kot samostojne pravne osebe.

Kumulativni strošek nabave zdravil in medicinskih pripomočkov na letnem nivoju znaša cca 400 tisoč evrov, od tega približno 250 tisoč je namenjeno za zdravila, preostanek za medicinske pripomočke. V okviru delovne skupine so predstavniki Zdravstva.si predstavili naslednja predloga: obvezna pridobitev referenčnih cen medicinskih pripomočkov doseženih v drugih državah Evropske unije in njihova uporaba za zamejitev cen v postopkih javnega naročanja medicinskih pripomočkov in izvajanje javnega naročanja z obvezno uporabo e-dražbe za medicinske pripomočke. V okviru obstoječe zakonodaje je elektronska dražba posebna metoda oddaje javnega naročila, ki se lahko vključi v vseh postopke javnega naročanja razen v konkurenčni dialog, partnerstvo za inovacije in postopek s pogajanji brez predhodne objave. Uporabi pa se lahko tudi za odpiranje konkurence med ponudniki vključenimi v okvirne sporazume ali dinamični nabavni sistem. Izvede se tako, da se po javnem odpiranju ponudb tekmujejo med seboj za pridobitev javnega naročila tako, da do roka, ki ga določa naročnik nižajo vrednost prvotno predložene ponudbe oziroma ponudbo iz prejšnjega kroga dražbe. Delovna skuina je obravnavala predlog e-dražbe za medicinske pripomočke, ki so ga podali predstavniki Zdravstvo.si, ki pa se razlikuje od e-dražbe opredeljene v Zakonu o javnem naročanju. Njihov predlog je bil, da se e-dražbo določi kot obvezni in edini postopek za javno naročanje medicinskih pripomočkov, ker pa se izvaja na elektronski način je potrebna tudi predhodna izdelava novega programskega orodja. V primeru sprejetju tega predloga bo pri oblikovanju zakonodajnih rešitev potrebna zagotoviti, da ne bo neskladje ali nasprotje z Zakonom o javnem naročanju v Direktivi 2014/24 Evropskega parlamenta in sveta z dne 26. februar 2014 o javnem naročanju in razveljavitvi Direktive 2004/18 namreč ni podlag za kreiranje novih postopkov na nivoju nacionalnih zakonodaj s področja javnega naročanja.

Na podlagi navedenega je bil na delovni skupini podan predlog, da se oba predloga v praksi preverita in po potrebi modificirata pred njunim sprejetjem oziroma potrditvijo pa je vsekakor preden se sprejme odločitev, da se jo posreduje resornima ministroma za zdravje in javno upravo. Menimo, da je glede obeh predlogov potrebno opraviti preverjanje v praksi, v okolju dejanskega javnega naročanja z vzpostavitvijo testnega obdobja, v katerem bi bolnišnice bile obvezane, na podlagi odloka Vlade za določene izbrane medicinske pripomočke izvajati e-dražbo, s čimer bi se preverila njena funkcionalnost in učinkovitost. Z vidika porabe časa za prevetritev danih predlogov v tesnem obdobju pa to ne pomeni izgube časa, saj bi ob ugodnih rezultatih lahko bil to že začetek trajnega obveznega uporabljanja e-dražbe, ki bi ob hkrati izdelavi programskega orodja in s sprejemom potrebnih dopolnitev zakonodaje v nadaljevanju samo še razširili na ostale medicinske pripomočke, ki jih nabavljajo bolnišnice. Ministrstvo za zdravje je pripravilo predlog optimizacije nabave za potrebe bolnišnic, ki temelji na povezovanju bolnišnic pri nabavah.

Glede na navedeno, ministrstvo izvaja naslednje aktivnosti; Prvič. V sprejem Vladi je pripravilo predlog sklepa, na podlagi katerega se izvede pilotni projekt, v katerem morajo naročniki bolnišnice od 1. 7. 2021 do 31. 12. 2022 za vsa nova javna naročila izvajati javno naročanje z vključitvijo elektronske dražbe skladno z ZJN-3 za vse medicinske pripomočke razreda 3. Gre za vse medicinske pripomočke, ki se vgrajujejo v telo pacientov. Javni zdravstveni zavodi so dolžni kvartalno poročati Ministrstvu za zdravje ob poteku javnega naročanja z elektronsko dražbo in podati končno poročilo o učinkih javnega naročanja do konca februarja 2023.

Drugič. Z združenjem zdravstvenih zavodov bo v juniju 2021 sklenjen dogovor o medsebojnem sodelovanju pri nadgradnji enotne baze cen, ki jo imamo v Republiki Sloveniji tako imenovani intravizor. Baza cen se bo nadgradila z namenom, da postane učinkovitejše orodje pri nadzoru cen, ki jih dosega posamezna bolnišnica za posamezen medicinski pripomoček, saj se bo z analizami lahko določalo predmete skupnih naročil in povezovanje bolnišnic pri skupnih nabavah.

Tretjič. Ministrstvo pripravlja poziv bolnišnicam v tujini skupaj je na seznamu 29 držav več kot 70 javnih bolnišnic za posredovanje referenčnih cen posameznih medicinskih pripomočkov. Vse javne bolnišnice bo ministrstvo pozvalo k pridobitvi referenčnih cen kot zahtevek za informacije javnega značaja.

Četrtič. Priprava metodologije izračuna referenčne cene iz intravizorja in pridobljenih cen iz tujine, postopna nadgradnja šifrantov v intravizorju, proučitev možnosti predlagane e-dražbe s strani zdravnikov.si za evidenčno naročanje.

Hvala lepa.