Govor

Franc Vindišar

Ja, hvala lepa za besedo.

Jaz bom poskušal biti čim bolj kratek, glede na to, da nas je kar nekaj bilo že včeraj tukaj. Da predstavim stališče; področje nabave v zdravstvu je že vrsto let problem slovenske družbe. Predstavlja res velika potencialna koruptivna tveganja. S tem se je ukvarjalo zadnja leta, mislim da vse Vlade, več Državnih zborov, preiskovalnih komisij, da ministre za zdravje niti ne naštevam.

Izvedene so bile številne aktivnosti, poskusili smo tudi s skupnimi javnimi naročili, ampak marsikdaj se je pokazalo, da so bili rezultati zelo pičli ali pa celo negativni. In zato absolutno zagovarjamo sistematičen pristop pri preverjanju učinkovitosti in pa uspešnosti sprejetih ukrepov. Področje javnega naročanja blaga, storitev je pri nas zakonsko urejeno več kot 20 let in je harmonizirano s pravnim redom Evropske unije.

Javni zdravstveni zavodi, med njimi seveda največ bolnišnice, izvajajo samostojno in delujejo kot samostojne pravne osebe. Rad bi še enkrat poudaril, da je kumulativni strošek nabave zdravil in vseh medicinskih pripomočkov bolnišnic na letnem nivoju po podatkih Intravisorja cirka 400 milijonov evrov. Od tega za medicinske pripomočke gre slaba polovica. Malo večji delež je pa namenjen za zdravila. V okviru delovnih skupin je na Ministrstvu za zdravje, ki je bila imenovana 10. 2. letos, so predstavniki Zdravstvo.si predstavili dva pomembna predloga – obvezna pridobitev referenčnih cen medicinskih pripomočkov, doseženih v drugih državah Evropske unije in njihova uporaba za zamejitev cen v postopkih javnega naročanja medicinskih pripomočkov, in izvajanje javnega naročanja z obvezno uporabo e-dražbe za medicinske pripomočke.

Delovna skupina v okviru Ministrstva za zdravje, je predlog e-dražbe obravnavala, ampak je opozorila na neskladnost z Zakonom o javnem naročanju, predvsem glede predloga, da gre za samostojni postopek. Sicer postopek e-dražbe absolutno je zakonit v določeni fazi. Pri oblikovanju zakonodajnih rešitev pa bo potrebno zagotoviti, da bodo le-ta skladna z evropsko zakonodajo.

Na podlagi navedenega, je bil na delovni skupini podan predlog, da se pred njunim sprejemom pred uvedbo tako referenčnih cen, kot e-dražbe, kot obveznega postopka, potrdijo, preverijo in nato v praksi se v obliki pilotnega projekta vse to preveri in po potrebi modificira. Tukaj bi rad še posebej – glede na to, da gre za Odbor za zdravstvo, izpostavil, da je v okviru prizadevanj za izboljšanje varovanja javnega zdravja in zagotovitev nemotenega delovanja trga z medicinskimi pripomočki, Evropski parlament in Svet Evropske unije leta 2017 sprejel uredbo 2017/745 o medicinskih pripomočkih, ki se po enoletnem zamiku zaradi covida, ki se je začela uporabljati 26. maja 2021.

S to uredbo se modernizira in krepi evropski zakonodajni okvir za medicinske pripomočke. Med drugim se vzpostavlja register medicinskih pripomočkov EUDAMED. Ta register bi lahko predstavljal osnovo za postavitev nacionalne evidence cen medicinskih pripomočkov v Sloveniji. Ob tem pa je potrebno izpostaviti, da bo modul o medicinskih pripomočkih na evropskem nivoju vzpostavljen šele v drugi polovici 2021, register v celoti šele naslednje leto.

Sama uredba se je sicer pripravljala 13 let, 5 let so trajala pogajanja. Glede na navedeno, Ministrstvo za zdravje izvaja naslednje aktivnosti, ki sledijo predlogom skupine Zdravstva.si. V sprejem Vladi se pripravlja predlog sklepa, na podlagi katerega se izvede pilotni projekt, v katerem morajo naročniki, javni zdravstveni zavodi od 1. 7. 2021 do 31. 12. 2022 za vsa nova javna naročila izvajati javno naročanje z vključitvijo elektronske dražbe, skladno z ZJN-3, za vse medicinske pripomočke razreda skupine 3. Gre za vse medicinske pripomočke, kjer se nekaj vgrajuje v telo pacienta.

Javni zdravstveni zavodi so dolžni kvartalno poročati Ministrstvu za zdravje o poteku javnega naročanja z elektronsko dražbo in podati tudi končno poročilo do konca februarja 2023. Združenjem zdravstvenih zavodov Slovenije bo v tem mesecu sklenjen dogovor o medsebojnem sodelovanju pri nadgradnji enotne baze cen. Namreč v Republiki Sloveniji imamo že nekaj let bazo cen medicinskih pripomočkov, tako imenovan Intravisor z namenom, da postane še učinkovitejše orodje pri nadzoru cen, ki jih dosega posamezna bolnišnica za posamezen medicinski pripomoček, saj se bo z analizami lahko določalo predmete skupnih naročil in povezovanje bolnišnic pri skupnih nabavah.

Tretjič, ministrstvo pripravlja poziv bolnišnicam v tujini. Tukaj je vključeno 29 držav z več kot 70 bolnišnicami, in sicer do 18. 6. bo ta poziv posredovan. Za posredovanje cen posameznih medicinskih pripomočkov in sicer za javne bolnišnice, tako, da bi na ta način pridobili informacije. Rok, do katerega bi te cene pridobili, je postavljen 15. 7. 2021.

In četrtič, da se pripravi metodologija izračuna referenčne cene iz Intravisorja in pridobljenih cen iz tujine, da se nadgradi šifrant v Intravisorju v skladu z evropskimi registri in da se seveda tudi prouči možnost predlagane e-dražbe s strani Zdravniki.si.

Hvala lepa.