Govor

Ignacija Fridl Jarc

Hvala lepa za besedo. Lepo pozdravljeni, predsedujoči in spoštovane poslanke in poslanci.

Morda bi samo na kratko podala ozadje. S Predlogom zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o avdiovizualnih medijskih storitvah se v slovenski pravni red prenaša direktiva EU 2018/1808 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 14. novembra 2018 o spremembi direktive, ki je bila veljavna od leta 2010. Rok za prenos te direktive je potekel 19. 9. 2020 in v odgovoru na uradni opomin Evropske komisije smo navedli, da bo Slovenija zakon sprejela do konca maja. Zato je seveda zelo smiselno, da se ta zakon in predlog zakona čim prej ustrezno uvrsti v obravnavo. Direktiva spreminja direktivo iz leta 2010, ki je bila v slovenski pravni red prenesena z ZAvMS-om leta 2011, zato tudi mi zgolj spreminjamo obstoječi zakon in ne gre za sprejem novega zakona. Glavni cilj zakona, predloga zakona je torej uskladiti ureditve področja avdiovizualnih medijskih storitev s pravnim redom EU. Okrepljeno je načelo države izvora z jasnejšimi pravili o tem, katere države članice, o tem, katera pravila za katere države članice veljajo, z usklajenimi postopki odstopanja za izdajatelje televizijskih programov in tudi za ponudnike, storitve na zahtevo, pa tudi z možnostjo odstopanja v primeru resnih tveganj za javno varnost in javno zdravje. V spremenjenem 6. členu je določena jasna pristojnost Agencije za komunikacijska omrežja in storitve, da lahko sprejme ustrezne ukrepe zoper ponudnike avdiovizualnih medijskih storitev, ki nimajo sedeža v Sloveniji, ampak v drugi članici Evropske unije, kot tudi zoper operaterje elektronskih komunikacij, ki omogočajo razširjanje avdiovizualnih medijskih storitev. Med obvezne podatke se dodajajo tudi podatki o lastniški strukturi ponudnika, in sicer na način, primerljiv z ureditvijo v Zakonu o medijih. Zaradi posebne narave avdiovizualnih medijskih storitev, zlasti vpliva teh storitev na to, kako si ljudje oblikujejo mnenje, je v legitimnem interesu uporabnikov, da vedo, kdo je odgovoren za vsebino teh storitev. Prav tako se uvaja obveznost ponudnikov avdiovizualnih medijskih storitev, da postopno in kontinuirano izboljšujejo dostopnost do svojih storitev za invalide in v ta namen vsake 3 leta pripravijo načrt izboljševanja dostopnosti ter nato o izvedbi poročajo agenciji. Poudarek je tudi na večji zaščiti otrok pred škodljivimi vsebinami v spletnem svetu. Nova pravila krepijo zaščito otrok v storitvah videa na zahtevo in širijo obveznost zaščite otrok tudi na platforme za izmenjavo videov, ki morajo v ta namen sprejeti ustrezne ukrepe. Strožje so določbe o prepovedi spodbujanja nasilja ali sovraštva in javnega ščuvanja k storitvi terorističnih kaznivih dejanj v televizijskih programih in videih na zahtevo. Ustrezne ukrepe za zaščito ljudi pred spodbujanjem nasilja ali sovraštva in vsebinami, ki predstavljajo kazniva dejanja, morajo sprejeti tudi ponudniki platform za izmenjavo videov. Povečujejo se obveznosti za promocijo evropskih del v avdiovizualnih medijskih storitvah na zahtevo, ki morajo imeti v svojem katalogu vsaj 30-odstotni delež evropskih del in zagotoviti, da se ta dela postavijo v ospredje. Ustanavlja se tudi sklad za evropska avdiovizualna dela. Vsi ponudniki avdiovizualnih medijskih storitev s sedežem v Sloveniji bodo pospravili v odstotni delež v Sloveniji ustvarjenega prometa. S skladom bo upravljalo Ministrstvo za kulturo. Sredstva bodo namenjena za financiranje področja evropske avdiovizualne produkcije. Večja prožnost bo pri televizijskem oglaševanju. Namesto sedanjih 12 minut na uro lahko delež oglaševanja v televizijskih programih znaša 20 % oddajnega časa med 6. in 18. uro ter 20 % med 18. in 24. uro. Popravljen je 38. člen ZAvMS, ki določa način plačevanja za storitve Akosa. Prav tako gre za razširitev določenih pravil za avdiovizualne medijske storitve tudi na platforme za izmenjavo videov. Spremenjena direktiva zajema storitve, kot so Youtube in avdiovizualne vsebine, ki se delijo prek družbenih omrežij, kot je Facebook. Vzpostavljene so prepovedi v zvezi z oglaševanjem tobačnih izdelkov, in sicer se te prepovedi širijo na elektronske cigarete. V skladu s spremenjenimi določbami zakona so posodobljene tudi prekrškovne določbe.

Hvala lepa.