Govor

Mateja Toman

Hvala za besedo.

Jaz sem Mateja Toman, predstavnica Nacionalnega sveta invalidskih organizacij Slovenije v vlogi podpredsednice, kot je že povedal predhodni govornik. Spoštovani, želela bi vam ponovno poudarit, da gre pravzaprav za ohranitev na nek način že pridobljenih pravic. Kot je bilo rečeno, so ti programi v teku že vrsto let. Po svoji vsebini in izvoru izhajajo iz programov ohranjevanja zdravja številnih invalidskih reprezentativnih invalidskih organizacij in humanitarnih organizacij za področje otrok, in sicer so se ti programi razvijali desetletja. V teh programih so se razvila res specialistična znanja za posamezne oblike invalidnosti oziroma dolgotrajnih kroničnih obolenj, ki so prepoznana tudi v mednarodnem okolju. Reprezentativne invalidske organizacije za posamezno invalidnost, ki se povezujemo tudi s sorodnimi organizacijami na evropski ravni, ob predstavitvi teh programov običajno požanjemo res odobravanje in občudovanje in veliko zanimanja, da se ta znanja prenašajo tudi organizacijam v tujino. To poudarjam zato, da poudarim res akumulirana znanja, ki jih je sicer na splošno težko najti. Gre za programe, ki so specializirani do te mere, da se lahko posameznemu rehabilitantu individualno prilagodijo. Rezultati takšne obravnave različnih fizioterapevtskih in drugih spremljevalnih storitev so seveda odlični na področju ohranjevanja zdravja invalidov in pomenijo vzdrževanje in v nekaterih primerih tudi izboljšanje zdravstvenega stanja, kar je pomembno ne le iz zdravstvenega vidika s področja preprečevanja dodatnih stroškov, ki bi sicer nastali zaradi hospitalizacij in drugačnih oblik zdravljenja, ki se jih na ta način prepreči, ampak tudi sicer za boljše delovanje posameznika, da je lahko aktiven v svojem vsakdanjem življenju. Ti programi so v svojem razvoju prinesli tudi to, da so reprezentativne invalidske in druge organizacije razvile posebne kapacitete, tako kadrovske kot tudi prostorske, ki omogočajo res učinkovito in visoko specializirano obravnavo, ki je pa hkrati tudi organizacijsko in ekonomsko učinkovita. S temi predlogi želimo, da se ta sistem ustrezno pravno uredi, zato da se lahko ohrani tudi v bodoče in se tudi ustrezno vsebinsko nadgrajuje, kot bo sama zdravstvena doktrina z nadaljnjim razvojem doprinesla. Seveda pa si želimo, da je urejeno na način, ki pomeni neko ustrezno sistemsko ureditev področja, ki je, kot rečeno, dejansko že vrsto let v teku. Toliko, da ne bom predolga, bi s tem končala. Tako da upam, da ste to razlago sprejeli z razumevanjem, in upam res na podporo k predlogu.

Hvala.