Govor

Urška Ban

Najlepša hvala, spoštovani predsednik, za dano besedo!

Spoštovani poslanci in poslanke!

Pred vami je Predlog stališča Republike Slovenije do Predloga uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o določitvi harmoniziranih pravil o umetni inteligenci in spremembi nekaterih zakonodajnih aktov unije.

Naj najpre uvodoma pojasnim, da je Evropska komisija predlog tega zakonodajnega akta poslala v obravnavo 23. aprila 2021, pri čemer se zadeva prednostno obravnava v okviru pristojne delovne skupine Sveta za telekomunikacije in informacijsko družbo. V okviru predsedovanja Sveta EU bo Republika Slovenija aktivna pri usklajevanju predloga uredbe, pri čemer si bo prizadevala za njeno izboljšanje v smislu večje jasnosti, konsistentnosti in predvidljivosti za vse relevantne deležnike. Po zaključku predsedovanja bo Republika Slovenija stališče ponovno proučila, ga dopolnila, v kolikor bo le to potrebno, glede na razvoj pogajanj in glede na potrebo po oblikovanju specifičnih nacionalnih pogledov na besedilo takrat aktualnega dokumenta. Na ta način se bo vključila v nadaljnje postopke priprave uredbe.

Mogoče povzamem oziroma naštejem nekaj glavnih poudarkov uredbe o umetni inteligenci. Predlog uredbe uresničuje politično zavezo Evropske unije za harmoniziran pristop k obravnavi človeških in etičnih posledic umetne inteligence v Evropski uniji. Predlog temelji na vrednotah in temeljnih pravicah, njegov namen pa je ljudem zagotoviti zaupanje v rešitve, ki temeljijo na umetni inteligenci, ter spodbuditi podjetja, da jih razvijajo. Z določitvijo usklajenih pravil na področju umetne inteligence, uredba omogoča učinkovito delovanje notranjega trga, ter uporabnikom v EU zagotavlja visoko raven varstva temeljnih pravic pri njeni uporabi. V predlogu uredbe so opredeljene skupne zahteve, ki veljajo za načrtovanje in razvoj nekaterih sistemov umetne inteligence, predvsem za tiste z visokim tveganjem, preden so ti dani na trg.

Predlog uredbe določa metodologijo ocenjevanja tveganja za opredelitev visoko tveganih sistemov umetne inteligence, ki predstavljajo bistveno tveganje za zdravje in varnost ali temeljne pravice oseb. Jasne obveznosti so naložene tudi ponudnikom in uporabnikom teh sistemov, da se zagotovita varnost in spoštovanje obstoječe zakonodaje o varstvu temeljnih pravic v celotnem življenjskem ciklu sistemov umetne inteligence. Predlog uredbe temelji na obstoječih pravnih okvirih, ter določa harmonizirana pravila na podlagi sorazmernega pristopa, ki temelji na tveganju. To pomeni, da se regulativna bremena uvajajo le, kadar je verjetno, da bo sistem umetne inteligence predstavljal veliko tveganje za temeljne pravice in varnost.

Naj povzamem, Evropska komisija predlaga regulativni okvir za umetno inteligenco, ki je pomemben za razvoj enotnega trga, za uporabo zakonitih, varnih in zaupanja vrednih sistemov umetne inteligence, ter preprečevanje razdrobljenosti trga Evropske unije. Zelo pomembno je, da regulativni okvir zagotavlja pravno varnost za lajšanje in spodbujanje naložb in inovacij na področju umetne inteligence, tako da jasno določi, katere zahteve, obveznosti, ter postopke za skladnost je treba upoštevati za uvedbo ali uporabo sistema umetne inteligence na trgu Evropske unije.

Še nekaj razlogov podpore Republike Sloveniji uredbi o umetni inteligenci. Republika Slovenija podpira predlog zakonske ureditve razvoja in uporabo umetne inteligence, ki prinaša sistemski način ureditve različnih vplivov, učinkov in izzivov, ki jih uvajanje umetne inteligence prinaša v družbo. Republika Slovenija podpira pripravo enotne horizontalne uredbe o umetni inteligenci, na ravni Evropske unije, da bi tako vzpostavili koherenten okvir za bodoči razvoj in uporabo umetne inteligence, predvsem visoko tveganih sistemov umetne inteligence na način, da se urejanje ne začne iz nič, temveč gradi in zagotavlja skladnost na podlagi že obstoječe zakonodaje.

Republika Slovenija se strinja z usmeritvijo, ki temelji na oceni tveganja in ki ne regulira same tehnologije, temveč njeno uporabo, s tem, da opredeli hierarhijo različnih segmentov uporabe glede na potencialna tveganja, ter za različne segmente opredeli ustrezne zahteve regulacije v tem okvirju, pa jasno definira, kaj in kje je potrebna posebna pozornost. Republika Slovenija se prav tako zavzema za vse tiste rešitve, katerih namen je zagotoviti pravni okvir, ki bo zagotavljal spoštovanje človekovih pravic, temeljnih svoboščin, pri razvoju in uporabe sistemov umetne inteligence.

Spoštovani, toliko na kratko. Predlagam, da predlog stališča podprete. V primeru, če imate vprašanja, pa sva s sodelavcem tukaj na razpolago za odgovore.

Hvala lepa.