Govor

Lidija Divjak Mirnik

Hvala lepa podpredsednik za besedo. Lep pozdrav spoštovani gospod varuh, gospa državna sekretarka, kolegice in kolegi. Ja, zdaj kar nekaj odborov je to poročilo že obravnavalo. Mene vedno znova na začetku, ko to gledam in berem preseneti predvsem tisto, kar je varuh zapisal, da je bilo pravzaprav najbolj neodzivno Ministrstvo za zdravje, Ministrstvo za šolstvo in pa Ministrstvo za delo, ampak ne bom tega danes tukaj odpirala. Je pa to tako zelo zanimiv pokazatelj pravzaprav, če govorimo o poročilu varuha človekovih pravic.

Kot rečeno, gospod varuh jaz se vam zahvaljujem za to vaše poročilo, vzorno pripravljeno tako kot vsako leto. Opozori se na stvari, na katere se mora opozoriti in se bom zato izključno osredotočila na naš odbor in na priporočila, ki so bila s strani našega odbora pravzaprav najbolj vpijejo v nebo, da tako rečem. Sami ste že o tem tudi govorili. Prvič, zame je nesprejemljivo, da mora varuh človekovih pravic biti tisti, ki spodbuja Ministrstvo za kulturo, naj sprejme ustrezne strategije in po potrebi tudi zakonodajne ukrepe, da zagotovi finančne spodbude za izboljšanje dostopnosti televizijskega programa za slepe in slabovidne.

Naj vas samo spomnim. Prejšnji teden smo imeli sejo, na kateri se je dokončno zavrnilo tisti LMŠ-jev predlog, ki bi v programski odbor RTV izrecno imenoval oziroma bi si invalidi oziroma tudi slepi in slabovidni izrecno sami imenovali programskega svetnika. Žal zadeva ni bila sprejeta, kar me seveda žalosti.

Potem drugo vaše priporočilo, ki stopi v oči, ko človek bere poročilo je, da varuh priporoča, naj Ministrstvo za kulturo in ostala ministrstva nevladnim organizacijam, ki delujejo na Metelkovi 6 in ostalim nevladnim organizacijam pomaga pri uresničevanju njihovega poslanstva in odpravi nepotrebne, nezakonite ali arbitražne omejitve prostora civilne družbe. Še posebej tiste, ki se nanašajo na svobodo zbiranja, združevanja in izražanja. Zdaj državna sekretarka je sicer prej govorila o tej problematiki nekaj. Zdaj ko poslušaš Ministrstvo za kulturo slišiš eno zgodbo, ko poslušaš vse tiste nevladnike, ki na Metelkovi 6 delujejo je zgodba pravzaprav diametralno nasprotna in tisti, ki nismo bili v tem kao dialogu, ki ga očitno ni bilo pač vidimo, da je osnovni problem točno v tem, da ni dialoga ali pa da je dialog preprosto da ne rečem neustrezen, oziroma ni očitno na najboljši ravni.

Jaz bi si želela, da tega v 21. stoletju pravzaprav več ni,k er osnova vsake civilizirane družbe je pač dialog takšen ali drugačen, ampak o tem še bomo verjetno kar nekaj tudi govorili v nadaljevanju.

Potem tretjič, kar je zelo zaskrbljujoče, da mora varuh ministrstvo pozvati naj v okviru svojih pristojnosti naredi vse, da bi se glede uresničevanja določbe o prepovedi širjenja sovraštva v medijih pravzaprav to le sankcioniralo in nekako prosi ministrstvo, naj se začne sankcionirati tiste medije, ki dopuščajo objavo sovražnega govora. Zdaj ne bom spet odpirala teme raznoraznih portalov za katere se vedo v kateri lasti so, kakšen sovražni govor širijo. Je pa nesprejemljivo in v LMŠ to ostro obsojamo, da se dopušča, da se širi sovražni govor tak na raznoraznih portalih kot seveda tudi na vseh možnih družbenih omrežij in to je pravzaprav v Sloveniji vsaj v zadnjem letu in pol postalo popolnoma nevzdržno. Da o tem niti ne začnem razpravljati kaj se dogaja in kaj se vse piše o poslancih ki ne podpiramo te koalicije, da tega niti ne začnem odpirati, ker to niti ni več grozljivo, to je nadgrozljivo ali kako se stopnjuje besedica grozljivo, tako da se vam varuh tukaj zahvaljujem, da na to opozarjate, vendar se bojim, da pač papir prenese vse ker modus operandi te vladajoče koalicije žal pač takšen in kot rečeno za LMŠ popolnoma nesprejemljiv.

Potem 4. opozorili ste tudi na nekega umetnika z najvišjimi državnimi nagradami za katerega se očitno kar nekaj let ni uredila ta izjemna pokojnina. Me veseli, če sem prav razumela, da je to urejeno, tako da to je vsekakor treba potem ministrstvu dati priznanje, da je to zadevo rešilo.

Pod peto bi se pa rada dotaknila položaja samozaposlenim v kulturi. To je pravzaprav tisto s čimer smo se v tem letu in pol te vlade nenehno ukvarjali sploh v tudi v tem času pandemije covid. Namreč mi vemo, da so samozaposleni v kulturi na podlagi zakonodaje in pa seveda določenih strogih pogojev vezanih na izjemne kulturne prispevke oziroma izjemno visoko strokovno usposobljenost za delovanje na področju kulture v zadnjih petih letih upravičeni do plačila prispevkov za pokojninsko, invalidsko ter zdravstveno zavarovanje.

Veste vsi, da smo sklicevali v poziciji odbore na to temo, da se enostavno gospod minister odločil, da ne bo izdal odločb. Namreč ne bo izdajal odločb tistim umetnikom, ki mu niso všeč, tistim umetnikom, ki niso o volji vladajoči stranki oziroma tistim umetnikom, ki so kritični do delovanja obstoječe koalicije. In seveda kaj je najlažji način? Ja pipico vzameš, ne. To je ta modus operandi, ki je napačen.

Zdaj zanimivo je sicer to da se je minister v preteklosti v javnosti zavzemal za oblikovanje nekega novega tako mu je takrat rekel novega modela statusa samozaposlenih v kulturi, ki ga pa še do danes žal ni. On je takrat celo govoril o celostnih rešitvah, govoril je celo na hiringu je celo to izpostavljal, d bi to bilo potrebno naredit zato ker imamo, takrat se je on tako izražal državne reveže, preko 3000 jih je kot veste, vendar še do danes do teh obsežnih zakonskih sprememb ni prišlo. Jaz se bojim, da tudi na način, kot si je to minister predstavljal, ne bo možno priti do njih.

Namreč minister Simoniti si je to seveda po njegovo predstavljal. Najprej pregledaš kdo je moteči element in z njim obračunaš tako ali drugače, nato se seveda lotiš sprememb zakonodaje po vzoru medijskega paketa. Če se spomnite tri dni javne razprave čez poletje in zdi se da je namen pravzaprav izčrpavanje tako finančno kot moralno do trenutka ko pač več teh motečih elementov enostavno ni in potem tudi teh zakonskih sprememb v prid samozaposlenih v kulturi in slovenske kulture ne rabiš več narediti. Tako se zdi v tem trenutku, bom pa zelo vesela, če me bo gospa državna sekretarka tukaj popravila.

Zdaj od vseh teh visoko letečih besed novega koncepta je pravzaprav ostalo kaj, to, da je minister izboljšanje in urejanje statusa samozaposlenih v kulturi poskušal urejati tako, da je ukinil dialoške skupine in nato deložiral vse tiste NDŽOJE, ki niso povšeči, ki niso ta pravi na drugi strani pa nagradil tiste, ki so pa v navednicah naši, ne. Pa ne bom zdaj spet začela govoriti o tistem društvu, ki katerega predsednik je poveličeval Hitlerja kot heroja in tako dalje ne. To je pač stanje, ki je danes.

Jaz bi si seveda želela da do takšnega stanja ne prihaja, jaz bi si tudi želela, da varuh za človekove pravice ne bi rabil opozarjati na kršitve 87. člena ZUIKA niti na petega odstavka 11. člena Uredbe o samozaposlenih v kulturi niti na 22. člen Zakona o splošnem upravnem postopku, kjer so se evidentno kršili z neizdajanje tistih odločb za samozaposlene, zato si želim gospod varuh, da še naprej opozarjate na te stvari in da smo pri vsem tem opozarjanju tudi maksimalno uspešni vsi skupaj in želim si, da ministrstvo od besed preide k dejanjem, da bodo vsi samozaposleni v kulturi lahko preživljali svoje družine.

Kot rečeno pa hvala za tole poročilo. Jaz ga bom seveda podprla in se nadejam, da o tem, o čemer sem zdaj govorila ne bo potrebno več govoriti. Hvala lepa.