Govor

Maja Hostnik Kališek

Hvala.

Spoštovani predsedujoči, spoštovane poslanke in poslanci!

Danes obravnavamo Predlog stališča Republike Slovenije do Predloga uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o evropskih zelenih obveznicah. Gre za pomemben predlog, saj sodijo podnebne spremembe in okoljska problematika med največje izzive današnje družbe. Odziv za pravočasen prehod v gospodarstvo z ničelno neto vrednostjo emisij mora biti odločen, pri čemer so potrebna velika prizadevanja na vseh ravneh gospodarstva in javnega sektorja.

Predlog uredbe o evropskih zelenih obveznicah je tako košček mozaikov obsežnih zakonodajnih paketov, ki so namenjeni pretvorbi podnebnih ciljev v konkretne ukrepe. Gospodarstvo bo deležno strukturnih sprememb, pri čemer bo v veliki meri odvisno od pomoči finančnega sistema, preko naložb v tehnologijo in infrastrukturo.

V Evropski uniji imajo banke tradicionalno najpomembnejšo vlogo, zdaj pa je čas za večjo vlogo kapitalskih trgov, do česar bo vodil tudi ta predlog uredbe.

Zelene naložbe postajajo vse bolj priljubljene, saj okoljsko osveščene stranke pri naložbenih odločitvah upoštevajo okoljske in socialna merila. Na trgih je veliko finančnih instrumentov, ki so označeni kot zeleni, vendar so kriteriji za takšno klasifikacijo vprašljivi. Predlog uredbe tako preko prostovoljnega standarda z visoko kakovostne zelene obveznice z oznako evropska zelena obveznica ali JUQB? odgovarja na ugotovljene tržne pomanjkljivosti. Cilj standarda je: izboljšati sposobnost vlagateljev, da prepoznajo visoko kakovostne zelene obveznice in jim zaupajo, olajšati izdajanje visokih kakovostnih zelenih obveznic z opredelitvijo zelenih gospodarskih dejavnosti v skladu z EU, taksonomijo in tako zmanjšati tveganje izgube ugleda izdajateljev ter standardizirati prakso zunanjega pregleda in izboljšati zaupanje v zunanje pregledovalce z uvedbo registracije in nadzora.

Evropska zelena obveznica se lahko ponudi javnosti v EU šele po predhodni objavi vseh ključnih informacij, ki so zajete v informativnem listu o Evropski zeleni obveznici. Izdajatelj je istočasno zavezan objaviti oceno informativnega lista, ki ga opravi zunanji pregledovalec. Nadalje je izdajatelj zavezan k pripravi in objavi letnega poročila o lokaciji prihodkov iz Evropskih zelenih obveznic, dokler niso dodeljeni vsi prihodki iz obveznice in potem, ko so dodeljeni vsi prihodki pripravi in objavi poročilo o vplivu dodelitve prihodkov zelene obveznice na okolje.

S ciljem zagotoviti spoštovanje standarda predlog uredbe ureja nadzor nad zunanjimi pregledovalci in tudi nadzor nad izdajatelji zelenih obveznic.

Pozivam vas, da podprete Predlog stališča Republike Slovenije, v katerem izraža podporo sprejemu predloga. Republika Slovenija si bo prizadevala za sprejem predloga, ki omogoča prostovoljno uporabo oznake Evropska zelena obveznica, zagotavlja učinkovitost, transparentnost, primerljivost in kredibilnost Evropskih zelenih obveznic ter spodbuja tržne udeležence k investiranju in izdajanju evropskih zelenih obveznic.

Hvala za pozornost.