Govor

Spoštovani predsednik, dober večer, poslanske in poslanci in lep dober večer. Obrambne nabave oziroma vse nabave v obrambnem in varnostnem sistemu so podvržene strogemu nadzoru, kar je tudi prav. Sam kot minister si absolutno prizadevam, da so stvari popolnoma transparentne, da ovržemo vsakršen sum dvoma. Tudi zato vidim današnjo sejo, kot enkratno priložnost za to, da odgovorimo na vsa morebitna odprta vprašanja in da razjasnimo vse stvari, ki zanimajo poslance in tudi morebiti javnost.

Danes so z mano tudi načelnik Generalštaba generalmajor Robert Glavaš, ki bo pojasnil zakaj tovrstna vozila potrebujemo, ker je zelo pomembno. Danes je z nami tudi polkovnik Močnik, poveljnik prve brigade, ki v vojašnici Edvarda Peperka tudi zdaj uvaja ta vozila, jih testira. Na njih se že usposabljajo slovenski vojaki, delamo posebne inštruktorje, ki bodo tudi sposobni ta vozila opravljati in pa jih tudi vzdrževati. In pa z mano je tudi direktor Direktorata za logistiko, ki skrbi za tovrstne nabave, zato vas bom prosil, če boste lahko po mojem uvodu tudi njim trem dali besedo zaradi tega, da se stvar res celostno razreši in da ne bi ostali pri nekih polovičnih pojasnilih oziroma, da bi celotno širšo sliko dali glede na sklic Levice.

Uvodoma naj rečem, da je to, kar je pojasnil poslanec Kordiš držita samo dve zadevi. Ena zadeva, ki drži je ta, da je pogodbo za nabavo teh 38 oklepnih vozil podpisal moj predhodnik Karel Erjavec in da sem s to pogodbo jaz kot njegov naslednik nadaljeval. Ta informacija drži. Druga informacija, ki prav tako drži je, da v tej pogodbi, ki jo je podpisal moj predhodnik, da sta vključena vozilo in pa oborožitvene postaje, ne pa tudi C4I komunikacijske naprave. Tudi to drži.

Vse ostalo, kar je povedal so pa tak lep kolaž lepljenk, ki so skupaj zlepljene zato, da ustvarjajo vtis, da je šlo vse narobe, da gre za velike pomanjkljivosti in napake. Ogromno je bilo manipulacij in netočnosti. Da a si boste bolj recimo predstavljali kako si je pač poslanec Kordiš drznil na nek način zavajati javnost pa tudi ustvarjat vtis, da je tukaj vozilo popolnoma neprimerno in tudi tehnično neizpravno.

Jaz bi poslanca zaprosil, če si lahko pogledajo osmo stran sklica gradiva, ki ga je predložila Levica, ne Ministrstvo za obrambo.

In na tej osmi strani tega sklica gradiva, ki ga je predložila Levica boste videli, da imate tam izsek poročila komisije, kjer med drugim tudi piše, zanimivo, da ta stvar ni poboldana z rumeno barvo, ampak je čisto tako ostala tam nekje sredi teksta, kjer piše, da je ponovni pregled bil opravljen 16. junija letos. Pri pregledu je ugotovljeno, da so se zavorni učinki popravili ter da so znotraj predpisanih vrednosti. Torej v gradivu, ki ga je predložila Levica praktično zanikajo sami sebe. Poslanec Kordiš je ves čas govoril o tem, kako so to vozila, ki jim niti zavore ne delujejo ampak v gradivu, ki so ga oni predložili je jasno, da je bila ta pomanjkljivost odpravljena že 16. junija in to gradivo so predložili oni. To, da ne bo kdo rekel, da je to gradivo Ministrstva za obrambo.

In ponosen sem na svojo ekipo, ki je po prihodu teh 38 vozil ta vozila temeljito pregledala, od prvega do zadnjega in ugotovila vse morebitne pomanjkljivosti. Ker so vozila v garancijskem roku in je proizvajalec dolžan odpraviti vse napake v roku enega leta. Tako, da je treba naši ekipi čestitat, da se je dela lotila temeljito, ne pa da se iz tega dela cirkus, da se s tega norčujejo nekateri, češ kakšno staro šaro smo pravzaprav kupili.

Teh 38 lahkih oklepnih vozil 4x4 je bilo na podlagi podpisane pogodbe iz leta 2018 dobavljenih v mesecu maju letošnjega leta. Prišla so v Luko Koper. Dobava daljinsko vodenih oborožitvenih postaj predvidena v začetku prihodnjega leta, to je v letu 2022 in dobava in vgradnja sistema C4I pa v začetku leta 2023. Dinamika dobav je bila dogovorjena ob naročilu, to je v letu 2018 v mandatu prejšnje vlade in ga naša vlada v ničemer ni spreminjala. Postopek prevzema dobavljenih 38 oklepnih vozil je potekal v mesecu maju in juniju, in sicer po predpisanem postopku kontrole kakovosti in količine, ki je predviden za prevzem blaga na Ministrstvu za obrambo. Namen prevzemnih postopkov je ugotoviti, ali so v celoti izpolnjene tehnične oziroma funkcionalne lastnosti predmeta pogodbe oziroma morebitna odstopanja od pogodbenih določil.

Torej, kot sem dejal, ekipa se je temeljito lotila in preiskala vse morebitne napake, pomanjkljivosti, nepravilnosti, tudi poškodbe zaradi transporta. In v tem primeru smo seveda izdelali tudi zapisnik, ki ga je sodelavec Levice gospod Grašič očitno dostavil njim in zdaj iz tega delajo neko težko zgodbo. Češ do kakšnega razkritja je prišlo. Te zapisnike smo mi sami delali zaradi temeljitega prevzemnega postopka.

V primeru prevzema 38 lahkih kolesnih oklepnih vozil so pooblaščeni predstavniki Ministrstva za obrambo izvedli količinski prevzem navedenih vozil. Istočasno pa so ugotovili tudi določene poškodbe ter odstopanja od pogodbenih zahtev. Kasneje bo te zadeve predstavil direktor Korošec. In vse to je tudi zapisano v zapisnikih ob prevzemu. Nekatere poškodbe, kot na primer poškodbe stekla, poškodbe na vitlih, odrgnine in praske so nastale med transportom in so bile opažene ter potrjene z ameriške strani že v Luki Koper ob pregledu vozil.

Vozila so bila na ladji naložena in razložena z žerjavi, pri čemer je seveda prišlo do vidno nekaterih poškodb. V mesecu juniju in juliju je proizvajalec vozil Oshkosh dostavil tudi večino delov, za katere je bilo v prevzemnem zapisniku ugotovljeno, da so poškodovani oziroma da manjkajo. V mesecu avgustu in septembru je predstavnik Oshkosha v sodelovanju z mehaniki slovenske vojske izvedel zamenjavo praktično vseh reklamiranih delov na vozilih. Od ugotovljenih napak ni dobavljeno le še neprebojno steklo za vrata enega vozila. Toliko o tem, kako so ta vozila še vedno nevozna in neprimerna.

Napake so bile odpravljene v preteklih mesecih. Neustreznost glede zavornih učinkov je bila ugotovljena pri postopku registracije vozil, saj morajo skladno s pravilnikom Ministrstva vsa vozila, ki nimajo homologacije pred pričetkom registracijskih postopkov opraviti tehnični pregled. Ob testiranju zavor je bilo ugotovljeno, da so zavorni učinki manjši od prepisanih. Po pojasnilih predstavnika Vlade ZDA je bil vzrok za nastali problem, da so vozla večino časa od proizvodnje mirovala in da so bili zavorni sistemi tudi konzervirani.

Skladni z navodili proizvajalca smo izvedeli torej odtekanje vozil in vključno s tistimi vozili, ki so bili na prvem tehničnem pregledu neustrezna, da bi ugotovili ali se zavorni učinek izboljša in poveča. Po testiranju je bilo ugotovljeno, da se zavorni učinek na vseh vozilih izboljša, kar je imelo za posledico da je bil na naslednjih tehničnih pregledih pri vseh vozilih, pri katerih je bil postopek odtekanja zavor izveden kakovostno ustrezen in da so zavore delovale. O tem govori tudi gradivo, ki ga je preložila Levica na osmi strani lahko ugotovite, da 16. junija letos so vse zavore normalno delovale potem ko se je so se zavorni sistemi ustrezno dekonzervirali in zavore odtekle.

Glede mase vozila lahko pojasnim, da je bilo v mesecu juliju 2021 stehtanih osem kolesnih vozil z vso že dobavljeno opremo. Masa vozila z vso opremo dobavljeno do 28. julija in polnim rezervoarjem goriva znaša 9.154 kg. Največja dovoljena masa vozila po podatkih proizvajalca pa znaša 10.206 kg. To verjamem, da sem odgovoril tudi na vprašanja povezana z maso vozila, ki je bila problematizirana.

Potem glede dokumentacije, ki naj bi odfrčala. Dokumentacija o balistični in proti minski zaščiti je s strani vlade ZDA označena s stopnjo tajnosti in se mora posledično z njo rokovati v skladu z določbami Zakona o tajnih podatkih. Ministrstvo za obrambo torej razpolaga, poudarjam razpolaga z ustrezno dokumentacijo glede balistične in protiminske zaščite, ki se glede na določeno stopnjo tajnosti hrani v zato ustreznih postopkih. Je pa jasno, ker gre za vrhunsko in dovršeno vozilo, ki je novo na trgu, da teh balističnih karakteristik proizvajalec ne želi razkriti, ker bi potem nasprotniku na pladnju praktično ponudil vse.

Dejstvo je, d so vsa dobavljena vozila nova, ker so se nekateri posmehovali in delali norca, češ da smo kupili rabljena vozila. Ne, vsa dobavljena vozila so nova in vse ugotovljene napake oziroma pomanjkljivosti, ki so nastale so med tem več ali manj odpravljene. Manjkajoče dele, govoril sem o steklu pa bodo tudi dobavljene v okviru garancije in tudi zamenjane. Postopek kakovostnega prevzema se bo zaključil, ko bodo vozila v celoti opremljena tudi z oborožitvenimi postajami in komunikacijsko informacijskim sistemom pred predajo vozil v enote slovenske vojske pa bo izveden še ponovni tehnični pregled vseh lahkih oklepnih vozil. Torej, ko bo zgodba celotna bodo šla vsa vozila še enkrat na tehnični pregled in šele takrat se bodo potem tudi formalno predala v uporabo Slovenski vojski.

Po dobavi lahkih kolesnih oklepnih vozil 4x4 so se že izvedle tudi osnovna usposabljanja za uporabo in vzdrževanje vozila v vojašnici Edvarda Peperka v Ljubljani in usposabljanje voznikov inštruktorjev in to v septembru letošnjega leta, in sicer pri proizvajalcu vozil Oshkosh.

Kot sem že uvodoma pojasnil v času mojega mandata nadaljujemo z aktivnostmi v projektu, ki so bili zastavljeni v prejšnjem mandatu v skladu s sprejetimi v Državnem zboru oziroma na Vladi Republike Slovenije saj gre to za enega izmed ključnih elementov srednje bojne bataljonske skupine. Več o tem pa seveda kasneje načelnik.

Naj ob svojem zaključku povem še enkrat naslednje. Da ne gre za popolnoma nobeno afero. Gre pa za poskus ustvarjanja neke neobstoječe afere, kjer bi poskušali zamazat vsakršno modernizacijo Slovenske vojske in prikazat še tako transparentne in dobre postopke kot problematične. In seveda na to ne morem pristajat, zato tudi ne podpiram prvega prvega, drugega in tretjega sklepa, ki ga je predložila Levica v gradivu. Podpiram pa njihov četrti sklep in se mi zdi nezaslišano, da tega gradiva še ni bilo dostavljenega v Državni zbor in lahko napovem, da t četrti sklep podpiram in da kar ni storila Šarčeva vlada bo torila naša vlada in bomo seveda to gradivo tudi Državnemu zboru dostavili.

Prosim vas pa zdaj predsedujoči, če lahko date najprej besedo direktorju Direktorata za logistiko Korošcu, ki bo tudi s slikovnim gradivom dokazal za kakšne napake je šlo in da so bile te napake odpravljene, potem načelniku generalštaba za pojasnitev, zakaj ta vozila potrebujemo in na koncu še polkovniku Močniku, kjer se v vojašnici Edvarda Peperka ukvarjajo z uvajanjem teh vozil, da lahko deli tudi uporabniško izkušnjo, da boste imeli poslanci celostne informacije pri presoji teh stvari. Hvala lepa.