Govor

Hvala lepa za besedo, predsedujoči. Afera Oshkosh je kot se izkazuje mlajša sestra afere Patria. S tem nakupom oklepnikov 4x4 je šlo že od začetka narobe vse. Najnovejši incident v tej dolgi sagi se je zgodil 4. junija letos, ko je minister za obrambo mag. Tonin v vojašnici v Ljubljani slovesno predstavljal 38 novih vozil Oshkosh 4x4, sočasno pa seveda javnosti ni povedal, da so ta vozila v nevoznem stanju, da niso prestala niti tehničnega pregleda, da niso do konca opremljena, kot je bilo dogovorjeno in podobno.

Zapisnik o kontroli kakovostnih proizvodov, ki smo ga v Levici dobili pravi naslednje: vozilo je dostavljeno brez vseh zahtevanih sistemov oziroma kitov. Eno od vozil je bilo tehtano in ugotovljeno, da je dejanska teža vozila ob tehtanju bila 9,085 kg pri pregledu. Kar pomeni, da je vozilu pretežko do 20% pretežko. Ko bo pa naenkrat dokončno opremljeno pri pregledu brezhibnosti vozil je ugotovljeno, da imajo neustrezen zavorni učinek oziroma po domače rečeno te prevzeti novi oklepniki imajo bremze, ki jim ne delujejo, v vozilu se nahajajo pred inštalacijski kabli za vgradnjo sistemov, ki pa niso ustrezno označeni, ni mogoče potrditi ali so vgrajeni vsi kabli oziroma se nahajajo v vozilu kabli, ki niso del našega vozila.

Če gremo po posameznih vozilih, kaj pove zapisnik o kontroli kakovosti proizvodov? Prvo vozilo, okvara vitla po podatkih proizvajalca je potrebno izvesti zamenjavo. Okvara vitla, spet potrebno izvesti zamenjavo. Na istem vozilu manjkajo vijaki in matice za pritrditev podpora transportnih vozil. Še naslednje vozilo mu manjkajo podpore za transport vozil in to kar 2x. Še naslednje ima poškodovan sprednji levi pozicijski žaromet. Naslednje ima poškodovan zaboj C4I opremo na zadnj, za C4 opremo se pravi za komunikacijsko opremo na zadnjem levem delu vozila, prav tko na tem istem oklepniku manjkajo vijaki in matice za pritrditev podpor za transporta vozil. Še drugo vozilo ima poškodbo balističnega stekla na zadnjih levih vratih, še naslednjemu je potrebno menjat jermen motorja pa na zaključek osmemu primerku naključno izbranega Oshkosha manjkajo vijaki in matice za pritrditev podpore za transport vozil.

Kot je razvidno iz tega prevzemnega zapisnika so nam ZDA dostavile oklepnike 4x4 drugače, kot je bilo to dogovorjeno in drugače, ko t je bilo opredeljeno v investicijski dokumentaciji. Dobili smo skratka škart robo težko več kot 10, težko nekaj 10 milijonov eurov. Seveda je račun izstavljen slovenskim državljankam in državljanom, ki so za ta nakup plačali.

Podobno vojaška investicijska dokumentacija zahteva, da so vozila preizkušena in da so certificirana Oshkoshi 4x4 pa teh certifikatov nimajo, ker gre za prototipno vozila in jih v času njihovega nakupa ni uporabljala prav nobena vojska na svetu. Ob pregledu vozila je komisija, ki je ta pregled izvajala preverila tudi skladnost vozila z zahtevami iz investicijskega programa in zahtevami iz novelacije investicijskega programa do čemer bom prišel malo kasneje in tu ugotovimo, da jim manjkajo naslednji certifikati: skladnost vozila in opreme s standardi, na primer stank mild CT, temperaturno območje uporabe, možnost uporabe vojaških goriv in najpomembneje balistična zaščita vozila protiminska zaščita vozila.

Naj vas spomnim, ti oklepniki so se kupovali z nosilnim argumentom, da bodo zaščitili pripadnike in pripadnice slovenske vojske na misijah v tujini, ker naši fantje in dekleta pa ja morajo biti ustrezno zaščiteni. Kako? Po mnenju vladajoče garniture očitno tako, da prevzema oklepna vozila, ki nimajo ustrezne balistične zaščite niti nimajo ustrezne protiminske zaščite oziroma ta zaščita še ni bila certificirana.

Omenil sem, da je bil investicijski program noveliran. Zakaj je to pomembno? Ker smo dobili oklepnike drugačne, kot jih je v resnici pričakovala slovenska vojska, ki je pripravila podlage za nakup oklepnikov. Ampak namesto, da bi ob prevzemu razsutih nevoznih oklepnikov Ministrstvo za obrambo ta vozila zavrnilo, jih poslalo nazaj in zahtevalo vračilo kupnine je minister Tonin praktično nemudoma oznanil podpis novega posla v vrednosti 45 milijonov eurov za še več taistih vozil, katere so nam v škart različice ZDA ravnokar dobavile.

Novelacija investicijske dokumentacije se je zgodila naknadno in zgodila se je po tem, ko so bila vozila enkrat že plačana. Še več, februarja v letošnjem letu se je investicijski program popravljal za nazaj. To je dobri dve leti po tem, ko so bila vozila že plačana samo za to, da se je naknadno pričakovanja na papirju uskladilo s tem, kar je proizvajalec dobavil. Se pravi mi nismo dobili vozil, kot smo jih kupili ampak smo zakupljena vozila naknadno kot država popravili investicijsko dokumentacijo zaradi tega, ker dobavljeni Oshkoshi tej investicijski dokumentaciji preprosto niso ustrezali. Lahko gremo kar po vrsti. Tudi ta del dokumentacije Morsa držim pred seboj.

Skladnost vozila s predpisi, ki urejajo področje motornih vozil v Evropski uniji zahteva črtana. Talni pritisk kot faktor mobilnosti oziroma prevoznosti izven cestišč, zahteva črtana. Premagovanje ovir na področju premagovanja navpičnih ovir, zahteva črtana. Premagovanje jarkov, zahteva črtana. Nosilnost vozila pripravljenega za vožnjo opremljenega z določenimi podsistemi zahteva črtana. Emisijski razred, zahteva črtana. Električna oprema skladnost s standardi s tank zahteva črtana. Namestite akumulatorjev v skladu s standardi, zahteva črtana. Priključna sklopka v skladu s standardi, zahteva črtana. Zatična sklopka na sprednjem delu vozila prav tko v skladu s standardi, zahteva črtana. Črtana je tudi zahteva za sistem za pritrjevanje vozila pri transportu v skladu s standardi.

To so vse naknadne spremembe investicijske dokumentacije. Namesto, da bi dobili vozila po dokumentaciji, kot je bila zasnovana se je to isto dokumentacijo naknadno spremenilo samo za to, da se je zadostilo točno določenim vozilom enega točno določenega ponudnika. Črtana je bila tudi je bil pogoj referenca tej investicijski dokumentaciji, in sicer, da je vozilo že v uporabi v oboroženih silah vsaj ene države članice Nata in Evropske unije. Kar me pripelje do zaščite vozila že prej omenjene balistične zaščite? Kaj lahko izvemo iz spremembo dokumentacije oziroma prevzemnega zapisnika, katerega priloga le-ta je. Skladnost balistične zaščite, stopnja zaščite ni znana, ker ponudnik ni predložil nobenih dokazil oziroma dokumentov.

Minska zaščita, spet stopnja zaščite ni znana zato ker ponudnik ni predložil nobenih dokumentov. JRKB zaščita zahteva črtana, zahteva črtana, zahteva črtana, protipožarni sistemi, zahteva črtana, detektor laserskega obsevanja, zahteva črtana na vseh mogočih podkategorijah, sistem maskiranja, zahteva črtana, maskirne mreže, zahteva črtana in tako naprej. Integracija oborožitvene postaje v sistem C4, zahteva črtana, laserski daljnomer, zahteva črtana.

Iz tega je zelo jasno razvidno, da smo 1. dobili vozila, ki so izven dogovora, da so ta vozila popolnoma neustrezna, da gre za čisto škart robo ali po domače, da so nas naši veliki zavezniki na drugi strani Atlantika peljali žejne čez vodo. Minister Tonin pa namesto, da bi te njihove škart oklepnike poslal nazaj jih je postavil na ogled javnosti. Na Ministrstvu za obrambo pa smo lahko prebrali, kako so to v resnici poškodbe, do katerih je prišlo v transportu.

Zdaj seveda gospe in gospodje lahko verjamemo, da se pri transportu razbije kakšno steklo, pa žaromet. Tu ni nikakršnega vprašanja. Ne morejo se pa na transportu, verjetno ladijskem transportu kar strgati jermeni, ne morejo zmanjkati vijaki in matice, ne morejo kar čez noči čez krov transportne ladje poleteti certifikati, ki so bili zahtevani v investicijski dokumentaciji. Ne morejo se med transportom zaplesti in odznačiti kabli in ne morejo med transportom izginiti celi oborožitveni sistemi oziroma celi sistemi, med njimi tudi oborožitvene postaje, ki so bile del naročenega vozila in ki bi morale priti že vgrajene z vozilom v Republiko Slovenijo.

V najboljšem primeru Ministrstvo za obrambo s tako držo do očitno zgrešenega posla v najboljšem primeru zavaja v najslabšem primeru pa odkrito laže kot govorijo in prevzemni zapisniki in vsa dokumentacija, ki smo jo v Levici pridobili. Navsezadnje kar pet od teh osem naključno izbranih oklepnikov, ki so šlo skozi preverbo ni izvedlo tehničnega pregleda. Niso šli čez tehnični pregled. Vsak, ki kupuje avtomobil v tej državi, ki bi dobil razsut avtomobil izven vseh standardov, izven vseh dogovorov, ki so bili sklenjeni bi tak avtomobil zavrnil. Ampak ne država, ne Ministrstvo za obrambo ne za oklepnike Oshkosh 4x4. Tu politična garnitura, ki je odgovorna za ta nakup v tej zablodi še naprej vztraja. Še več, kot sem uvodoma že izpostavil v resnici jo celo stopnjuje.

V Levici smo to sejo sklicali za to, da zahtevamo odpoved pogodbe o nakupu oklepnikov Oshkosh 4x4, da se te oklepnike pošlje nazaj in da se zahteva vračilo kupnine. Treba je pošteno povedati, da ni minister edini, ni minister Tonin edina izpostavljena politična figura v tej zgodbi. O Oshkosh 4x4 in o njihovem nakupu smo lahko prvič slišali od nekdanjega ministra za obrambo Karla Erjavca, ki je koncem leta 2018 stopil pred kamere in javnosti obelodanil nakup teh oklepnikov kot izvršeno dejstvo. To je bil nakup, o katerem prej ni vedel nihče ničesar. Številka, ki jo je javnosti ponudil minister Erjavec je v začetku znašala 15,5 milijonov eurov.

Seveda je to dvignilo vse alarme, zvonce pri nas v Levici, zato smo sklicali sejo Odbora za obrambo, na katerem smo ministra Erjavca in ostale predstavnike Ministrstva za obrambo podrobneje povprašali o tem nakupu oklepnikov, ki ga načrtujejo. No na tej seji Odbora za obrambo se je izkazalo, da se v resnici ne pogovarjamo o 15,5 milijonih eurov, da je to zgolj strošek za osnovna vozila za gola vozila brez vgrajenih kakršnihkoli oborožitvenih postaj in drugih sistemov. In takoj se je izkazalo v praktično enemu mesecu, da številka 15,5 milijonov eurov ni tisti strošek, ki ga bodo nosili državljanke in državljani v tej državi, ampak se je cena podvojila.

Še kakšen teden oziroma dva kasneje smo izvedeli, da niti ta številka ni končna. Da v ta znesek ni vključen davek na dodano vrednost. To je ceno postavilo na 32 milijonov eurov. A tudi to še ni vse. Je šla svoj čas top šop reklama. Malo kasneje smo izvedeli, da tudi teh 32 milijonov eurov ni zaključna cena, ker vanjo ni vpisana cena C4I komunikacijskih sistemov brez katerih so tovrstna oklepna vozila na bojišču gluha in slepa in popolnoma neuporabna. Se pravi, če želimo kupovati uporabne oklepnike za delovanje na bojišču moramo kupiti še komunikacijske sisteme C41.

Koliko naj bi strošek teh sistemov znašal v resnici ne vemo. Lahko zgolj sklepamo iz tega, da je za 37 novih istih vozil, ki jih je kupil minister Tonin potem, ko je prevzel 38 razsutih in nevoznih, ta oprema znašala 10, 6 milijonov eurov brez davka na dodano vrednost. Se pravi, če to prevedemo lahko ocenimo, da bo cena opremljena že prevzetih 38 vozil iz posla ministrovanja Karla Erjavca znašala 10,9 milijonov eurov brez DDV oziroma dobrih 13 milijonov eurov z DDV. Končna cena 38 vozil, ki jih je Erjavec menda kupil za 15,5 milijonov eurov se bo torej na koncu gibala okoli 55 milijonov eurov. To je 350% več, kot je vlada komunicirala na začetku. Če to niso seje simptomi zgrešenega posla prežetega s korupcijskimi sumi od začetka do konca, potem ne vem kaj je. Niti se samo pri stopnjujoči rasti cene oklepnikov ne moremo zaustaviti.

Tu je še vprašanje, kako so bila ta vozila plačana. Prevzetih 38 oklepnikov Oshkosh 4x4 je bilo že zdavnaj plačanih v dveh tranšah. V eni tranši koncem leta 2018, drugi tranši konec let 2019. Se pravi, država se je obrnila in neverjetno pohitela tako kot ne zna ukrepati za praktično nobeno drugo stvar. Ampak pazite, vsa ta nakazila so bila izvedena mimo proračunskih postavk. Plačana so bila iz proračunskih postavk, ki niso bila namenjena oklepnikom kot prvo in kot drugo na teh postavkah za plačilo oklepnikov niti ni bilo dovolj denarja.

Poenostavljeno povedano država je te oklepnike kupila na črno, vsaj kar se tiče odnosa do državljank in državljanov in kar se tiče odnosa do proračuna, ki ga sprejema Državni zbor Republike Slovenije. Izvoljeni Državni zbor. Šele naknadno z rebalansom proračuna se je v dokumentih znašla postavka, ki naj bi omogočila in nazaj skolegitimirala nakup in plačilo oklepnikov Oshkosh 4x4 ta istih, ki jih je sedaj minister Tonin prevzel v nevoznem stanju.

Seveda smo pobarali ministra Erjavca ob vseh teh razkritjih že takoj kakšni so ukrepi, ki jih ministrstvo načrtuje ali se lahko nadejamo kakšne preiskave pa iz te zgodbe ni bilo nič. V Levici smo sklicali več sej, sklicali smo tudi sejo Komisije za nadzor javnih financ in 4. 4. 2019 celo sprejeli sklep, da naj citiram: Ministrstvo za obrambo sproti obvešča Komisijo in javnost o ugotovitvah notranje revizijske službe Ministrstva za obrambo v zvezi z nakupom oklepnikov Oshkosh 4x4. Karl Erjavec je nato na seji maja 2019 zatrjeval, da je notranje revizijska služba svoje delo opravila, se pravi so šli, so pregledali cel nakup in da so se izsledki predstavili predstojnemu organu, ampak na Komisiji, ki danes zaseda, Komisiji za nadzor javnih financ te dokumentacije še do danes niso videli in jo nismo dobili v roke. O poslu, ki na prav vsakemu koraku kriči o nesmotrnosti, nesposobnosti in o korupciji.

Če vse, kar smo v Levici prejeli vzdrži, potem imamo kot češnjico na torti za povrh vsega to vozila, ki niso niti v garanciji. Vsak štedilnik, ki ga kupiš v tej državi, vsak hladilnik, sesalec in drugi gospodinjski pripomoček pride v garanciji. Praktično edina stvar, ki je očitno brez garancije so oklepniki Oshkosh 4x4, ki jih je minister Erjavec kupil, minister Tonin pa v nevoznem stanju prevzel. In to tako, da so na Ministrstvu za obrambo predhodno novelirali še enkrat po poudarjam, novelirali investicijski program narejen na podlagi pričakovanj in potreb zahtev slovenske vojske zato, da so ustregli enemu samemu konkretnemu proizvajalcu za eno samo konkretno vozilo. In to so počeli v februarju letošnjega leta dve oziroma tri leta po tem, ko so bila vozila ne samo naročena, ko je bila investicijska dokumentacija ne le sprejeta ampak ko je bil ko so bila vsa ta vozila tudi že plačana. Za zaključek naj znova ponovim, d jih je potrebno oklepnike vrniti, pogodbo prekiniti, zahtevati vračilo kupnine, ker smo več kot očitno dobili škart robo in odstopiti od vseh nadaljnjih nabav, še posebej od nabav od istega proizvajalca v sodelovanju z ZDA, kjer očitno te gospe in gospodje ne vidijo niti individualnih življenj posameznih vojakov kjerkoli že na misijah v svetu se že nahajajo, ampak vidijo zgolj in samo dobiček ne oziraje se na vse in so za ta dobiček pripravljeni nategniti tudi svoje zaveznike in jim dostaviti oklepnike, ki v resnici sploh niso vozni.

Vprašanje, kdaj jih bomo zares dobili sploh v uporabo, paše to izrekam zgolj na predpostavki, da bi bili dejansko uporabni. Cel koncept nakupa oklepnikov je popolnoma zgrešen. To so vozila, ki niso namenjena za rabo obrambe domovine in niso namenjena za uporabo na terenu Republike Slovenije ampak za to, da bodo servisirala imperialne interese tudi 10.000 km izven meja naše domovine.

Tega danes nisem postavil v predstavitev zahteve za sklic preprosto zato, ker je v oči tako zelo bijoče, da tudi če namero o nakupu oklepnikov resno se zatakne pri tem, da smo dobili vozila, ki jim bremze ne delajo, da smo dobili vozila, ki nimajo certificirane protibalistične in protiminske zaščite, pa strgane jermene, zbrkljane kable in tako naprej in tako naprej. Vozila, za katere je zelo veliko vprašanje, kdaj jih bomo dejansko sploh lahko uporabili.