Hvala za besedo, predsedujoči. Spoštovane poslanke, poslanci!
Policija varuje ustavno pravico do zbiranja in združevanja. Zakonske omejitve teh pravic so dopustne, če to zahteva varnost države ali javna varnost ter varstvo pred širjenjem nalezljivih bolezni. Ugotavljamo, da organizatorji javnih shodov praviloma ne prijavljajo na policijski postaji oziroma si ne pridobijo dovoljenja, zaradi česar policija nima sogovornika, da bi z njim skupaj opredelila ukrepe za zagotavljanje reda in javne varnosti. Organizator tudi ne vzpostavi rediteljske službe niti policija ni seznanjena s programom in namerami organizatorja. Posledično mora policija sama predvideti potrebne ukrepe glede na zbrana obvestila in angažirati večje število kadrovskih, materialnih resursov, kot bi jih sicer na organiziranih in prijavljenih javnih shodih. Od 1. 5. 2020 do 30. 9. 2021, je bilo po državi 699 javnih shodov na katerih so udeleženi izražali predvsem nestrinjanje z odrejenimi ukrepi za zajezitev novega koronavirusa. Policija je pri varovanju teh prireditev oziroma shodov uvedla zaradi ugotovljenih kršitev tisoč 108 postopkov v zvezi z ugotovljenimi prekrški in obravnavala 57 sumov kaznivih dejanj. Za potrebe civilno-pravnih odškodninskih postopkov je policija predložila dokazila o stroških v višini 972 tisoč 166 evrov. Zaradi nasilja na neprijavljenem javnem shodu 15. 9. 2021, je policija 22. 9. 2021, Upravni enoti Ljubljana predlagala prepoved javnega shoda. Upravna enota je o predlogu policije odločila s sklepom v kateri je predlog zavrgla, ker javni shod ni bil prijavljen, upravni organ pa po določbah 65. člena Zakona o pravnem postopku posledični ni pristojen za odločanje o predmetnem predlogu. Policija je zato Ministrstvo za notranje zadeve predlagala, da se določbe Zakona o javnem zbiranju spremenijo tako, da bi bilo mogoče javni shod prepovedati, četudi ga oseba ni prijavila na policijski postaji oziroma si zanj ni pridobila dovoljenje upravne enote. Ugotoviti je mogoče, da organizator v prihodnjem praviloma ne bodo prijavljali javnih shodov na policijski postaji oziroma si zanj pridobili dovoljenje upravne enote, ker s tem tvegajo njegovo prepoved, s tem pa namen določbe Zakona o javnem zbiranju v tem delu niso skladne s svojim osnovnim namenom, zagotavljanje ustavno varovane pravice do vzdrževanja na mirnih shodih. Policija tudi meni, da ne sprejem vloge za shod ne bi smel biti odločujoči dejavnik za pristojnost odločanja o dopustnosti javnega shoda, temveč njegova narava. Narava shoda bi naj ob pristojnega organa terjale njegovo prepoved ne glede na to ali je organizator znan ali ne, ali je zanj podala ustrezno vlogo ali ne. Policija še meni, da je pravica do mirnega javnega zbiranja nad pravico do organizacije le tega zaradi česar smo na ministrstvu tudi predlagali njegovo spremembo.
Hvala za pozornost.