Govor

Duška Godina

Predsedujoči, hvala za besedo. Vsi prisotni lepo pozdravljeni.

Globalni trendi oziroma prehod na podnebno nevtralno družbo in globalni trendi, ki so s tem povezani, kot so zaton fosilne dobe, vzpon obnovljivih virov energije, demokratizacija, decentralizacija in digitalizacija energetike ter elektrifikacija vseh sektorjev porabe energije vplivajo tudi na poslovanje reguliranih podjetij in na vlaganja v energetsko infrastrukturo. Zavedamo se, da bodo potrebne veliko večje naložbe v elektroenergetsko omrežje, transformacija sektorja pa bo učinkovita le, če bomo zagotovili boljšo izrabo omrežij, povečali in pohitrili vključevanju razpršenih virov energije v sistem in omogočili aktivno udeležbo odjemalcev ter prilagajanje odjema stanju v omrežju. Navedeno postavlja seveda pomembne izzive tudi pred Agencijo za energijo, saj je reguliranje dinamičen proces, ki se mora ustrezno odzivati na spremembe in smeri razvoja. Digitalizacija energetike se mora odvijati v interesu odjemalcev. Prehod na podnebno nevtralno družbo pa moramo izvesti z najmanjšimi stroški. V naslednjem letu bo agencija pripravila novo metodologijo za določitev upravičenih stroškov za elektro operaterje za naslednja 3 leta, torej z začetkom 1. 1. 2023 in naslednja 3 leta, ki mora elektro operaterje z izzivi in cilji, ki sem jih prej omenila, povezanimi cilji in izzivi, ki sem jih prej omenila, še bolj spodbuditi v torej stroškovno učinkovite naložbe, usmerjene k čim večji izkoriščenosti omrežij. V tekočem letu Agencija za energijo zaključuje prvo fazo prenove tarifnega sistema za obračun omrežnine, torej zaključujemo obsežno študijo, ki smo jo izvedli v javnem, v javnem posvetovanju z vsemi deležniki na trgu. V letu 2022 pa na podlagi izsledkov te študije in obsežnega posvetovalnega procesa načrtujemo pripravo nove obračunske metodologije, ki jo bomo postopoma uvajali v naslednjih regulativnih obdobjih. Cilj je zagotoviti učinkovit in nediskriminatoren dostop do omrežij, ki je skladen s potrebami uporabnikov, prav tako pa zagotoviti obračunske elemente omrežnine, ki bodo odjemalcem sporočali, kako lahko njihova dejanja bodisi povečajo bodisi zmanjšajo prihodnje stroške uporabe omrežja na različnih lokacijah, kar vključuje tako stroške priključitve kot stroške uporabe omrežja. Velik izziv ob zatonu fosilne dobe in zapiranju velikih proizvodnih objektov bo predstavljalo tudi pokrivanje sezonskih nihanj glede na volatilne obnovljive vire energije in napovedano povečano rabo električne energije ter s tem povezano sezonsko shranjevanje, ker v ospredje vse bolj prihajajo vodikove tehnologije. Agencija bo tudi v prihodnjem letu oziroma še posebej v prihodnjem letu z udejstvovanjem v delovnih skupinah ACER, torej Agencije za sodelovanje evropskih regulatorjev in evropskega združenja regulatorjev sodelovala pri snovanju novega zakonodajnega svežnja Evropske unije za področje zemeljskega plina, vodika in drugih obnovljivih plinov. Nadaljevali bomo tudi v letu 2022 z izvajanjem podporne sheme in prav tako izvedli 2 javna poziva investitorjem v proizvodne naprave za obnovljive vire energije, pri čemer nova zakonodaja podporno shemo širi tudi na proizvodnjo drugih energentov, kot so plini iz obnovljivih virov, tekoča biogoriva, vodik, in na proizvodnjo toplote iz obnovljivih virov energije za ogrevanje in hlajenje v proizvodnem procesu, proizvodnja električne energije v kombinaciji s hranilniki in drugo. V povezavi s tem se širi tudi obseg dela agencije na področju izdajanja deklaracij proizvodnim napravam in potrdil o izvoru. Ob izpostavljenih izzivih bomo odgovorno izvajali tudi vse ostale naloge s področja reguliranja podjetij na področju oskrbe z električno energijo, zemeljskim plinom in toploto, naloge s področja monitoringa in nadzora energetskega trga ter zagotavljanja njegove konkurenčnosti, preprečevanja tržnih zlorab. Obseg nalog, povezanih s tem področjem, je prav na področju trenutnega dogajanja na veleprodajnih trgih in doseganju rekordnih cen še toliko bolj povečano in pomembno. Izvajali bomo tudi naloge na področju varstva pravic odjemalcev, zagotavljanja zakonitosti izvajanja energetskih dejavnosti na področju učinkovite rabe, bomo spremljali in poročali o doseganju obveznih prihrankov energije in izpolnjevanja obveznih rednih energetskih pregledov v velikih gospodarskih družbah.

Kot ste vsi prisotni seznanjeni, v Sloveniji poteka proces nastajanja nove energetske zakonodaje, ki prenaša določbe svežnja čista energija za vse Evropejce v naš pravni sistem. Energetski zakon trenutno veljavni že razpada torej na 6 področnih zakonov, od katerih sta v času priprave tega programa dela bila sprejeta Zakon o učinkoviti rabi energije in Zakon o spodbujanju rabe obnovljivih virov energije. V tem trenutku, torej v trenutku obravnave v Državnem zboru pa je prav tako sprejet že tudi Zakon o oskrbi z električno energijo. Vsak od navedenih zakonov agenciji poleg obstoječih nalog prinaša dodatne pristojnosti in s tem povezane naloge. Najobsežnejša nova pristojnost agencije iz pravkar sprejetega Zakona o oskrbi z električno energijo je potrjevanje razvojnih načrtov elektro operaterjev, ki morajo zagotoviti stroškovno učinkovit razvoj varnih, zanesljivih in prožnih sistemov za prenos in distribucijo električne energije s posebnim poudarkom na priključevanju novih proizvodnih zmogljivosti, novih odjemalcev in objektov za shranjevanje energije ter na energetski učinkovitosti. Vsaki 2 leti bo agencija morala pripraviti poročilo o razvoju pametnih omrežij ter operaterjem podati predloge izboljšav, ki jih bodo pri nadaljnji pripravi razvojnih načrtov morali upoštevati. Nadzirati bomo morali priključevanje naprav za samooskrbo in energetske skupnosti državljanov ter skrbeti za odpravo morebitnih ovir na tem področju. Na področju zemeljskega plina bo agencija poleg dosedanjih nalog izvajala tudi nove naloge, ki so napovedane v okviru Predloga zakona o oskrbi s plinom. V zvezi z načrtom prilagoditve za prevzem plinov v sistem, katere namen je dekarbonizacija plinskega sektorja, ter naloge v okviru zanesljive oskrbe s plini, določitev metodologije za izračun nadomestil in cene plina ob neprostovoljnem zmanjšanju ali prekinitvi odjema plina. Na področju toplote bo agencija morala dodatno pripraviti in sprejeti splošni akt, ki bo uredil pregled načrtovanih ukrepov in podatkov, vezanih na trajnostni načrt distributerjev toplote. Agencije bo morala izdati sistemom daljinskega ogrevanja, ki niso energetsko učinkoviti, soglasje k trajnostnemu načrtu in prav tako bo agencija imela novo nalogo ureditve pravic končnih odjemalcev toplote do odklopa, če sistem ni energetsko učinkovit in če je odjemalec celovito energetsko prenovil stavbo v skoraj 0-energijsko stavbo. Na področju nadzora energetskega trga in varstva odjemalcev bo agencija izvedla nadgradnjo metodologije monitoringa trga zaradi novih vlog in odgovornosti na trgu z električno energijo, na primer aktivni odjemalci in agregatorji, ter novih storitev in produktov na maloprodajnem trgu, kot so dinamične cene in produkti prožnosti. Vse navedeno se ustrezno vzpostavlja v novo sprejetem Zakonu o oskrbi z električno energijo. V programu dela, ki je danes v obravnavi, smo glede na opisano stanje sprejemanja zakonodaje prikazali obstoječe naloge, ob tem pa izpostavili nove naloge. Pri predlogih zakonov je nekatere naloge bilo seveda težko ocenit, tako po obsegu kot glede začetka izvajanja, zato agencija v programu dela v času priprave programa dela za leto 2022 v kadrovskem načrtu ne načrtuje dodatnih zaposlitev, ampak bomo izvajanje teh nalog zagotovili z notranjo reorganizacijo ter zasedbo trenutno odprtih delovnih mest. Pri vseh nalogah smo poleg ciljev in opisa izpostavili tudi tveganja za izvedbo posameznih nalog. Največje tveganje je razpoložljivost načrtovanih kadrovskih virov, pa ne samo zaradi svetovne epidemije in s tem povečanih odsotnosti zaposlenih z dela, temveč tudi zaradi vse večjih težav na področju zaposlovanja novih in odliva obstoječih kadrov, ki ga zaznavamo zaradi izrazite razlike v ravni plač v javnem sektorju, kamor sodi agencija, in ravnjo plač v energetiki, kamor sodijo podjetja, ki jih agencija regulira. Reguliranje podjetij postaja vse bolj strokovno zahtevno delo, ki odločilo vpliva na preobrazbo energetike. In glede na to, da se obseg nalog regulatorja širi, mi dovolite, da na tem mestu poudarim, da je nujna sprememba oziroma izločitev agencije iz sistema plač v javnem sektorju, kar se lahko zagotoviti že ob sprejemanju Zakona o energetski politiki, ki je eden izmed zakonov, izmed 6 zakonov na področju spreminjanja Energetskega zakona. Navedeno je toliko bolj smotrno in izvedljivo, ker agencija ni uporabnica proračunskih sredstev, pretežni vir prihodkov agencije predstavljata letni nadomestili operaterja prenosnega sistema električne energije, to je ELES, in operaterja prenosnega sistema zemeljskega plina družbe Plinovodi. Agencija stroške poslovanja skrbno načrtuje in za leto 2022 sta nadomestili obeh operaterjev načrtovani v enakem obsegu kot v letu 2021 in skupaj z ostalimi razpoložljivimi viri zagotavljata potreben obseg sredstev za realizacijo v programu dela opredeljenih nalog. Drugi načrtovani prihodki izvirajo iz uporabe evropskega energetskega certifikatnega sistema EECS in sodelovanja agencije v programu Evropske unije na področju raziskav in inovacij Obzorje 2020. Vsi prihodki načrtovani za leto 2022 izhajajo iz izvajanja javne službe agencije. Odgovorno, učinkovito in v interesu vseh udeležencev energetskega trga bomo tudi v letu 2022 izvajali v programu dela začrtane naloge, delovali bomo proaktivno, ob tem pa na poti k podnebno nevtralni družbi spodbujali sodelovanje vseh deležnikov na trgu.

Hvala.