Govor

Najlepša hvala, podpredsednik. Lep pozdrav vsem!

Ta izredna seja oziroma zahteva za sklic te izredne seje s priporočili v zvezi z zaskrbljujočimi razmerami v državi in nujnosti predčasnih volitev so se zgodile po nakopičenju številnih stvari, ki gredo narobe v tej državi, več ali manj so povezane predvsem z delovanjem predsednika Vlade, ki se potem uteleša in pooseblja tudi v posamičnih ministrih. Tisti povod za predlog teh priporočil so bili dogodki 5. oktobra letos, ko je policija skorajda še sredi belega dne zaplenila praktično celotno središče Ljubljane in se z, po naši oceni, prekomerno silo spravila na takrat še mirno in ne razdivjano množico protestnikov. Vprašati se moramo in to moramo iti na nekakšno arheološko izkopavanje vzroka teh dogodkov zakaj je do tega prišlo, pa tu bom mogoče se navezal na tisto kaj je mnenje Vlade k našim priporočilom, ki pravi, če povzamem in preberem, da sprejetje teh priporočil, se pravi odstop Vlade ali pa odstop ministrov ali pa predčasne volitve v nobeni meri ne bi pripomogle k izboljšanju razmer, ampak ravno obratno. Tu gre za nek precejšen zdrs v uporabi logike s strani Vlade. Zdaj trditvi sta dve, če pride do predčasnih volitev se bo povečalo število protestov in če pride do predčasnih volitev se bo povečalo oziroma poslabšalo stanje v zvezi z obvladovanjem epidemije COVID-19. Tisto, kar zgreši Vlada, je to, da pozabi kaj so vzroki za to, da so protesti sploh nastali in kaj so vzroki za to, da imamo takšno situacijo z epidemijo kot jo imamo. Prvič. Protesti prvi so se pojavili pred 80-mi tedni tako imenovani petkovi protesti, so nastali zaradi te Vlade. Ti protestniki zahtevajo odstop Vlade zaradi njenega delovanja, ki je nespoštljivo do ljudi, nespoštljivo do institucij in v bistvu žaljivo do vsakogar, ki razmišlja drugače ali pa je kritičen do te Vlade. Nedavni fenomen tako imenovanih sredinih protestov je v dobri meri tudi uperjen proti Vladi, med njihovimi zahtevami je tudi odstop Vlade. Tako, da ta trditev v tem stališču Vlade ne more držati, ker to kar danes gledamo na slovenskih ulicah in to kar opazujemo v nekem splošnem prevladujočem javnem mnenju je ravno nezadovoljstvo z Vlado in zaradi tega je trditev, ki jo predlagamo predlagatelji, se pravi, da bi predčasne volitve lahko deloma normalizirane to stanje, absolutno pravilna in jo vidimo, seveda kar vsakič tudi poudarimo, kot trenutno edino rešitev, da se ta razgreta situacija in da se skrajno nezadovoljstvo, ki ga povzroča ta Vlada vsaj nekoliko omili.

Kar se tiče obvladovanja epidemije in epidemiološke slike je pa podobno. Videli smo od začetka, da je število ukrepov in predvsem način na katerega je ta Vlada sprejemala ukrepe, bil eden od glavnih vzrokov, da so se pojavili tako imenovani protesti, ki nasprotujejo pogojem PCT. Predlagatelji, upam si trditi, seveda zagovarjamo vse smiselne ukrepe, ki lahko pripomorejo k zmanjševanju oziroma preprečevanju širjenja okužb, jaz osebno tudi s PCT pogojem nimam težav, je pa vprašanje na kakšen način se je Vlada tega lotila. Vemo, da so odloki, ki jih je sprejemala Vlada zato, da ureja upravljanje z epidemijo, se spreminjali prepogosto, konfuzno in brez nekega ustreznega roka v katerem bi se lahko ljudje na te ukrepe pripravili in se jih tudi privadili. Tako, da trditev, da z predčasnimi volitvami in z oblikovanjem nove Vlade lahko pride tudi do drugačnega upravljanja s to epidemijo, ki bi bilo bolj učinkovito in predvsem ljudem bolj razumljivo in prijazno, po našem mnenju še enkrat, tudi utrdi in Vlada je tisti krivec zaradi katerega imamo takšno stanje. Če nadaljujem po teh priporočilih, problem, ki se je zgodil 5. oktobra je ta, da je nasilje, ki se je razvilo po ulicah Ljubljane, bilo sproducirano s političnimi pritiski. V tej državi smo imeli kopico podobno številnih protestov, še bolj številnih protestov kot so se zgodili v torek, 5. oktobra, ki jih je policija in policistke in policisti vsakič obvladala brez uporabe vodnih topov, brze uporabe latinatornih(?) sredstev, pač solzivec ni bil nekaj kar je na dnevnem redu vsakršnega protesta. Tako, da tu ni šlo za varovanje javnega reda in miru, tu je šlo za podleganje pritiskom, ki sta jih izvajala predvsem minister Hojs in predsednik Vlade s svojimi twitti neposredno pred temi torkovimi protesti. En je pozival k večji uporabi sile na izkušnjam preteklega sredinega protesta in predsednik Vlade z direktno kritiko vodstva policijske uprave Ljubljana in zahtevo, da Ministrstvo za notranje zadeve naredi tisto kar mora storiti. To so jasni politični pritiski na delo policije in nasilje je bilo očitno politično zahtevano in reakcija, ki je po naši oceni prekomerna na mirne protestnike, je bila sila, ki je povzročila novo silo. To je tudi vprašljivo z vidika tega, da se je aktiviral 9. člen Zakona o nalogah in pooblastilih policije, ki je bil prvič uporabljen v naši državi, ki je bil tudi zelo verjetno v neskladju s predpisi sprejet, če ne drugo je bil sprejet prepozno, se pravi dve uri preden je začel veljati, v Uradnem listi je bil objavljen nekaj ur po tem, ko je bil sprejet na seji Vlade, v njem ni bilo točno zastavljenih in določenih lokacij, predvsem pa, kar je ključno, ni bila odredba policija objavljena v Uradnem listu, kar je morda v nasprotju z zakonom in Ustavo, predvsem pa, in to je bila največja težava, o tem nihče v Ljubljani praktično ni vedel pravočasno. Zato smo gledali v torek popoldan ljudi, ki odvažajo otroke iz šol, vrtcev, iz dejavnosti skozi središče mesta, skozi oblake solzivca, solzivec je letel na vse strani po otroških igriščih. Jaz se še vedno ne morem otresti tiste podobe tistega starejšega gospoda z nakupovalno vrečko in robcem pred obrazom, ki se prebija skozi tiste oblake dima. S temi dejanji na tem torkovem protestu je Vlada dokazala vsaj dve stvari. Prvič, da ni več sposobna obvladovati situacije v tej državi, da zna na težave, ki jih proizvaja odreagirati samo na en način in to je s silo, kar doživljamo praktično od njenega nastanka in drugič, da je vzrok za takšno nezmožnost v tem, da nima ta Vlada nobene legitimnosti več. Kot rečeno, javno mnenje, ki je v veliki večini v 70 % nenaklonjeno delovanju te Vlade in situacije v Državnem zboru, kjer je razmerje med koalicijo in opozicijo v prid opoziciji, s tem, da ima opozicija več glasov kot koalicija, nihče pa dovolj, da bi lahko normalno sprejemal zakone, kliče po tem, da bi morali iti na predčasne volitve. Tudi sprejemanje odlokov, ki bi na upravljali z epidemijo, je zelo verjetno oziroma je gotovo v nasprotju z Ustavo in vsaj z ustavnimi načeli pravne države. Vse ostale države v Evropi so sprejemale za obvladovanje epidemije zakone, ki so šli čez ustrezne procedure, skozi parlamente, skozi zgornje in spodnje domove parlamentov v široki javni razpravi in potem so bili sprejeti. Naša Vlada se je odločila, ko je ugotovila, da nima ustrezne večine, da bo začela vladati z odloki in se na tak način v bistvu vzdržuje pri življenju. To vladanje z odloki je problematično, kot sem že dejal, iz osnovnega vidika demokratičnosti predvsem pa zaradi sledljivosti, zato ni čudno, da je Ustavno sodišče številne od teh odlokov razveljavilo, verjetno bo tudi še kakšnega in da je situacija eskalirala to takšne točke kot je. Tako, da to so neki osnovni obrisi razlogov zakaj bi ta Vlada morala oditi, situacijo, ki jo gledamo, je gotovo ne samo zaskrbljujoča, ampak je prešla vse meje nekega dobrega okusa in predvsem dobrih političnih praks in govori predvsem o enem in to je to, da nam trenutno vlada skupina ljudi, ki na to državo gleda z enačajem s svojo stranko. Država ni več v vlogi neke širše skupnosti, v kateri bi Vlada delala v korist te skupnosti, v kateri bi Vlada služila ljudem, ampak je razumljena in dojeta kot nek fevd, na katerem lahko nek ozek krog politično povezanih ljudi uveljavlja svoje artikularne interese in to vidimo skozi politizacijo policije s kadrovskimi menjavami na policiji in s splošnimi težnjami po podrejanju vseh državnih in ostalih institucij v tej državi. Tako, da iz tega vidika je ne samo nekaj kar bi morali priporočati, ampak, če želimo, da se ta država ne razsuje popolnoma, čeprav smo na robu tega, zahtevamo oziroma priporočamo te predčasne volitve, ki bi se v vsaki sodobni, zdravi, demokraciji 21. stoletja zgodile že same od sebe. Če pogledate v Avstrijo, najbližji primer, je predsednik Vlade odstopil zaradi suma neke zadeve. Mi pa imamo v tej državi celo kopico ministrov, ki so ujeti v spornih dejanjih, ki so v sodnih preiskavah, ki so neposredno odgovorni za določene politične odločitve, ki so imele za posledico tudi ogrožanje življenj ljudi, če govorimo o ministru Poklukarju in tako naprej. Skratka, cel kup ljudi, ki ne želi odgovarjati zaradi tega, ker jim ni treba, zato, ker nad njimi ni več niti zakonov, ni več Ustave, ni Državni zbor, ki je po Ustavi tisti, ki Vlado postavlja, ampak je očitno samo modro nebo, tako da iz tega vidika priporočamo pet stvari. Prvo je to, da predsednik Vlade predlaga razrešitev ministra za notranje zadeve Aleša Hojsa, ki je glavni frontmen pri ustvarjanju teh neustreznih razmer v policiji, kot drugo, da se priporoča Vladi, da se razreši generalnega direktorja policije dr. Olaja, ki je glavni pribočnik gospoda frontmena gospoda Hojca pri teh mahinacijah v policiji in tretje, da Državni zbor priporoča Vladi, da zagotovi politično in strokovno neodvisnost policije, da Vlada prepreči oziroma preneha omejevati temeljne pravice in svoboščine s podzakonskimi akti, ki nimajo ustrezne zakonske podlage in končno kot peto priporočilo, da Vlada Republike Slovenije odstopi in s tem omogoči predčasne volitve, da omogoči ljudem, da vsaj malo zadihajo v tej državi in da se postavi na podlagi novih volitev neka nova koalicija, ki bo znala z ljudmi delati kot s takimi kar so, se pravi kot z ljudmi.