Govor

Bojan Režun

Hvala lepa. Spoštovani predsednik, spoštovane poslanke in poslanci. Komisija Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj podpira predlog, da se občini Krško kot gospodarskemu, upravnemu, prometnemu in kulturnemu središču Posavja ter na podlagi njenih razvojnih potencialov iz naslova izvajanja energetske politike Slovenije dodeli status mestne občine.

S tem bi se okrepila njena vloga močnega centra v Posavju in v širšem obmejnem območju Jugovzhodne Slovenije. Obenem bi se izboljšal tudi njen položaj odnosov do drugih razvojnih partnerjev v Sloveniji in v okviru krepitve medsoseskega dialoga s sosednjo Hrvaško. Komisija meni tudi, da je predlog smiseln tudi v povezavi s prizadevanji Državnega sveta za decentralizacijo Slovenije in ponovni poskus ustanovitve pokrajin kot nosilk skladnejšega regionalnega razvoja v okviru katerega so mestne občine predvidene v vlogi regionalnih središč.

V tem oziru se daje razmislek tudi pobuda o ustreznem statusu tako imenovanih somestij mest, ki so hkrati tudi občine in imajo pomembno vlogo v odnosu do druge ravni lokalne samouprave.

Ob navedenem komisija dodatno opozarja, da nekatere sedanje mestne občine že v času pridobitve statusa metne občine leta 1994 niso izpolnjevale zakonskih pogojev in jih še danes ne, kar pomeni, da je sistem metnih občin že na začetku neustrezno opredeljen. Na drugi strani nekatere občine v vlogi regijskih centrov kot na primer Krško, Slovenska Bistrica ali Kamnik opravljajo enake razvojne in upravne funkcije kot mestne občine. Po mnenju večine članov komisije je zakonodajni predlog upravičen, saj občina Krško opravlja enake funkcije, kot ostale mestne občine.

Ob večinski podpori predlogu zakona je bilo na drugi strani poudarjeno, da si vse od vzpostavitve lokalne samouprave soočamo z nekonsistentnim in nesistemskim pristopom pri urejanju teritorialne sestavin lokalne samouprave ter se pri ustanavljanju občin in podeljevanju statusa mestnih občin bolj upošteva argument moči kot moč argumentov oziroma izpolnjevanje zakonskih pogojev.

S priloženim načinom odločanja, s priložnostnim načinom odločanja ne moremo zgraditi kakovostne lokalne samouprave, saj omogoča, da saj omogoča, da se lahko kadarkoli in karkoli spremeni. To pa povzroča veliko negotovost nazadnje na zadevnem področju. Poleg tega lahko tovrstne pobude spodbudijo istovetne pobude v drugih občinah, ki tudi ne izpolnjujejo zakonskih pogojev za vmesno občino so pa prav tako hitro razvijajoči razvojni centri.

Glede na izpostavljene anomalije bi morali po mnenju nekaterih članov prenoviti celoten sistem lokalne samouprave. Hvala lepa.