Hvala za besedo, gospa predsednica.
Lep pozdrav vsem prisotnim. Ja, veliko je bilo povedano že iz tega pokojninskega področja pa bi jaz vseeno še ene par stvari dodal. Da je v času korona krize dejansko bilo za upokojence finančno tukaj gledam finančno izredno dobro poskrbljeno posebej tistimi z najnižjimi pokojninami. Če samo primerjamo v zvezi z bomo rekli dvema solidarnostnima dodatkoma pa še letnim dodatkom v višini 450 evrov so tisti, ki so imeli 300 evrov pokojnine, kar je zelo nizko so dobili dejansko v enem letu še tri pa pol pokojnine zraven. To ni zanemarljivo. Marsikdo se takrat, ko so bili ti solidarnostni dodatki spraševal ali res upokojenci v primerjavi z delavci, ki so v delovnem razmerju to potrebujejo, ampak je dejansko bilo to zagotovljeno. Tudi če pogledamo usklajevanje pokojnin, ko je bilo v letu 2020 februarja 3,2, decembra izredna uskladitev 2 odstotka, januarja 2 pa pol je to pomenilo dvig pokojnin 7,9 odstotka. Sedaj smo že poslušali koliko je predvideno, ko so bile obravnave v zvezi s proračunom, da naj bi se pokojnine dvignile v naslednjem letu 4 odstotka se pravi redna uskladitev. Jasno bo to znano februarja, ko bo znan porast neto plač – pardon – bruto plač v letošnjem letu. Ne vem kaj se bo zgodilo z izredno uskladitvijo tri pa pol, ko je / nerazumljivo/ vložen, stranka Desus je vložila ali bodo dobili vsi ali samo tisti, ki so še prikrajšani ali nobeden. Ampak če bo recimo prišlo do uskladitve vseh za tri pa pol pa še štiri odstotke uskladitev bo v dveh letih prišlo do uskladitve pokojnin 16 odstotkov. Če pa tri pa pol ne bo, bo pa preko 12 odstotkov, kar ni zanemarljivo. Tudi se bom drugače odzval kot piše poprava krivic. Sedaj je bilo veliko bom tudi s strani zavoda jim rečemo parcialni zakoni, parcialne rešitve, ki pa vse izboljšujejo status položaj predvsem tistimi z najnižjimi pokojninami, ker potem bi tudi nekdo rekel, da vložil zakon pa bi rekel poglejte, včasih so se ženske upokojevale s 40 leti, poprava krivic naj se sedaj spet pardon so se včasih s 35 leti sedaj 40 leti pa bi bila poprava krivic, da se morajo s 35 leti. Se pravi ne govoriti vse kot poprava krivic. So pri spremembi zakonodaje posebej ZPJZ-1 je prišlo kar precej do anomalij. Pri ZPJZ-2h bi samo dopolnil gospo poslanko, ki je omenila, da se je po ZPJZ-2h šteje dokupljena doba do 31. 12. 2012 kot pokojninska doba brez dokupa. Če bi se samo to z ZPJZ-2 bi bila res dodatna krivica povzročena. Takrat sem bil vesel in sem tudi na odboru rekel, če se gremo že, se pravi, če poslanci sprejemate, potem naj se parcialna rešitev celovito reši in se je. Se pravi je tudi za tiste, ki so se upokojili po ZPJZ-1 se jim šteje dokup študije in vojaščine kot delovna doba in teh je več kot jih je tistih po ZPJZ-2 se pravi bom rekel je bilo celovito rešeno. Pri kmetih pa samo za vednost, ko je bilo omenjeno, ko je bilo sprejeto ZPJZ-2h, da tisti, ki so v četrti ali višji razred plačevali tako kot tisti, ki so imeli za širši obseg pravic, ko so bili kot združeni kmetje ti so bili pa drugi kmetje vse skupaj je bilo dejansko 15 pozitivnih odločb. ZPJZ-2i je prinesel bomo rekli skrajšane obdobja. Tukaj bi samo korigiral, odmerni odstotek se pozna samo za nove upokojence. Višji odmerni odstotek naslednje leto bo veljal za moške, ki se bodo naslednje leto upokojili 2023 63 pa pol za tiste, ki se bodo 2023. Tukaj bi še enkrat poudaril, ker tudi, ko včasih spremljam preko televizije še v parlamentu slišim, da so se odmerni odstotki po ZPJZ-2, ko je bil preračun, zaradi višjega / nerazumljivo/ količnika znižali, ne drži. Zavod je pripravil tudi analizo, ki jo je obravnaval 63 pa pol že za žensko sedaj, za moškega v letu 2023 pomeni kot je bilo včasih pa jih nikoli ni bilo, 86,7 se pravi z ZPJZ-2g pa, potem z ZPJZ-2i je bilo glede odmernih odstotkov še dodatno narejeno. ZPJZ-2 je ustavil padanje tukaj so se pa dvignili – še enkrat poudarjam – za tiste, ki so se na novo upokojili. ZPJZ-2i takrat je bilo zelo burno in na koncu mislim, da je bila najdena ustrezna rešitev, da so se najnižje pokojnine dejansko iz različnih obdobij v bistvu dale na isti imenovalec in da so se vse enake, ker prej smo imeli najnižje pokojnine med 229 pa 260. ZPJZ-2i je prinesel, da je najnižja pokojnina v višini 29 pa pol odstotka se pravi se je končalo se je že prehitelo prehodno obdobje za dvig najnižje pokojnine in za vse velja sedaj 279 evrov in zagotovljena pokojnina se je dvignila in nova višina invalidske pokojnine. Takrat pa sedaj še vidim tretja točka predlaganega sklepa je stranka Levica, ki je že leta 2019 pri ZPJZ-2g pa sedaj pri ZPJZ-2i, ko je bil, potem tisti amandma sprejet dejansko s predlogom za 442 – lahko govorimo to ali bom potem – kot tudi sedaj vidim, da predlagajo tukaj gre za rušenje sistema. Samo o številkah povem 442 pomeni, da bi tisti, ki ima 15 let dobe imel samo 70 evrov manj, če govorimo od najnižjih od tega, ki ima 35 let in samo še malo manj kot 180 manj kot ima tisti za 40 let, kjer je zagotovljena pokojnina. 442 pomeni toliko kot je za moškega, ki je bilo skozi plačevano od najnižjih osnov njegova dejanska osnova. In tisti, ki je delal 40 let že dobi tam nekje moški 180 evrov zraven. Jaz mislim, da imamo s temi inštrumenti res veliko socialnih korektivov. Kaj je bila še napaka teh 442? Kar počez bi jih dali ne glede na premoženjsko stanje. Tudi varstveni dodatek, ko je bil včasih v sistemu vsako leto smo preverjali premoženjsko stanje varstvenega dodatka tukaj pa ne bi. Lahko ima za konec tisoč 500 evrov ali pa ne vem še kaj. Večkrat smo videli, ko nekateri espeji neke skoraj 80 odstotkov plačuje od najnižjih osnov pa imajo pa še veliko premoženja. Tisto vi ne bi nič upoštevali, ampak bi dali kar 442 vsem. Se pravi bom rekel, kar smo že večkrat rekli pa pisal pa tudi na odboru 2019 sem rekel, ko se imel to možnost, da rušenje sistema, grob poseg v sistem, demontaža sistema, populistična zadeva je to. Ne pogovarjam se o tem pardon, ampak to sem sedaj prebral. Tukaj je bilo za najnižje pokojnine za ZPJZ-2i ogromno narejeno. In če pogledamo pri najnižjih pokojninah, ko so dobili od 20 do 50 evrov več to pri teh najnižjih ni malo to so dejansko veliki odstotki. ZPJZ-2j je bil sprejet, ker se v osmih, devetih ni nič zgodilo na tem področju v zvezi s telesnimi okvarami. ZPJZ-2n je bil omenjen kot predlog, ki ga je bil dan tam pa, da bi tudi kmečkimi zavarovancem, ki so zavarovani za ožji obseg pravic in imajo 40 let pokojninske dobe dali v višini 41 odstotkov letošnje najnižje pokojninske osnove to je 388. Tukaj je treba poudariti, da kmetje plačujejo samo prispevek delojemalca, prispevek delodajalca plačuje država in to je na letnem nivoju lansko leto je bilo blizu 10 milijonov evrov, kar pomeni, da bi v neenakopraven položaj postavili vse tiste, ki so plačevali kot kmečko za širši obseg pravic, ker 388 bi pomenilo, če pogledamo, če je skoz od najnižje osnove nekdo plačeval bi bila za 40 let njegova pokojnina manj kot 140 evrov, že sedaj dobi 280 evrov. Pa še ena pomanjkljivost je. Spet izpostavljamo samo kmete, druge, ki so zavarovani za ožji obseg pravic pa bi pustili na stran pa so imeli tudi 40 let dobe. Jaz se strinjam kot je tudi napisano in vsi vemo, da ljudje težko s takimi nizkimi pokojninami živijo, ampak državna sekretarka je lepo rekla, da je že v sistemu veliko socialnih korektivov in da je potrebno se pravi tukaj je potrebno socialno varstveno politiko reševati izven sistem pokojninskega invalidskega zavarovanja / nerazumljivo/ inštrumentov, ki jih poskušajo nekateri iz socialnih korektivov spraviti v sistem pokojninskega, invalidskega zavarovanja. Sistem je pomemben in je tudi nevarnost teh parcialnih rešitev kljub temu poudarjam, ker je točka temu namenjena. Ja, ogromno, veliko se je za gmotni položaj upokojencev naredilo bomo rekli v času korona krize. Ene parkrat sem že tudi izjavil, da je že bojazen. Kaj bo to pomenilo čez nekaj let, ker bo dejansko z vsemi temi novimi spremembami, ki pomenijo finančne učinke pomenilo to dejansko na dolgi rok?
Da ne bom predolg bom še omenil pri letnem dodatku je bila tudi velika sprememba za tiste z najnižjimi pokojninami, kjer se do prvega cenzusa lansko leto je bil 525, letos je bil 525, naslednje leto bo 570 se tudi tisti, ki prejemajo sorazmerni del pokojnine in njihova pokojnina iz tujine ne dosega skupaj z našo ne dosega tega cenzusa dobijo letni dodatek v celoti in tukaj je bilo zelo zadovoljnih, potem preko 37 tisoč upokojencev. Še enkrat, da zaključim. Res je bilo veliko narejeno, ampak nekdo, ki ima… Pomembno je, da obdržimo sistem, kjer je še vedno vrednota delo in da je pokojnina v glavnem obsegu odvisna od višino plačanih prispevkov in obdobja plačevanja jasno so pomembni tudi socialni korektivi, ki jih je pa po moji oceni v danem trenutku že zelo veliko morda celo preveč v samem sistemu.
Hvala lepa.