Govor

Zlatko Ratej

Hvala lepa za besedo. Spoštovani predsedujoči, poslanke in poslanci, predstavniki iz pravosodja.

Na Ministrstvu za pravosodje smo pripravili predlog sprememb in dopolnitev Zakona o sodnih taksah s katerim se zasledujejo naslednji cilji, to je uskladitev taksne ureditve z zadnjo odločbo Ustavnega sodišča s področja sodnih taks, prilagoditev sodnih taks, spremembam veljavni zakonodaji, ki s nastopile v obdobju od uveljavitve novele Zakona o sodnih taksah 1C, leta 2016, predvsem na področju postopkov v družinskih zadevah, naslednji tretji cilj je odprava nekaterih manjših pomanjkljivosti veljavnega zakona zlasti glede taksnih oprostitev ter cilj izboljšanja dostopa odvetnikov do spisnih listin v zadevah, kjer izvajajo obrambo po uradni dolžnosti. Se pravi iz vidika sodnih taks.

V noveli se znižuje zgornja omejitev vrednosti predmeta za odmero sodnih taks za nepravne postopke, in sicer iz 60 milijonov na 1 milijon. Gre za ekvivalent zneskov 500.000 eurov za pravdni postopek. Ta uskladitev gre za uskladitev z judikatom Ustavnega sodišča, ki je razveljavilo naraščanje sodnih taks za pravdni in temu sorodne postopke pri vrednosti spornega predmeta nad 500.000 eurov z omenjeno odločbo Ustavnega sodišča se usklajuje tudi postopek uveljavljanja taksnih ugodnosti. Prosilcu za taksne ugodnosti ne bo več treba pridobiti soglasja družinskih članov za pridobivanje njihovih podatkov s strani sodišča. V zvezi s tem bo urejeno seznanjanje strank, ki zaprosijo za takšno ugodnosti in njihovih družinskih članov z informacijami s področja varstva osebnih podatkov.

Taksna ureditev se usklajuje tudi s spremembami postopkov družinskih zadevah. Se pravi po zakonu o nepravdnem postopku in družinskem zakoniku. Vse takse za te postopke bodo prenesene v preglednico, ki določa takse za nepravdne postopke na splošno. Višina sodne takse za zakonske spore bo enaka kot po uveljavni ureditvi. Gre za 72 eurov. Tudi višina sodne takse za postopek za ugotovitev ali izpodbijanje očetovstva ali materinstva ter za postopek za odločanje o varstvu in vzgoji otroka, preživljanju otroka in otrokovih stikih bo ostala nespremenjena v višini 45 eurov.

Za postopek za izdajo začasne odredbe se bo tko kot po uveljavni ureditvi zračunala taka v višini 30 eurov. Ne bo pa več takse prostih izjem. Če bo sodišče v istem postopku obravnavalo več različnih zadev bo praviloma treba plačati takso za vsako posamezno zadevo, tudi za začasno odredbo. Takse se bodo seštevale. Razlog za taksiranje vsake posamezne zadeve je v prilagoditvi taks na obremenitve, obsegu in zahtevnosti dela sodišč, predvsem množičnosti predlaganih začasnih odredb. Predlagana ureditev ne bo ogrožala načela varovanja koristi otroka, saj plačilo sodne takse v postopkih za ureditev osebnih stanj in družinskih razmerij ni procesna predpostavka.

To pomeni, da bo sodišče obravnavano zadevo ne glede na plačilo sodne takse taksa se izterja posebej, pri tem pa imajo udeleženci možnost uveljavljanja taksnih oprostitev in drugih taksnih ugodnosti.

Predlaga se tudi nova taksna oprostitev za otroka, ki je dopolnil 15 let ter je sposoben razumeti pomen in pravne posledice svojih dejanj ter za otrokovega skrbnika. Poleg tega bo veljalo tudi posebno pravilo, da se bo za odločanje o varstvu in vzgoji otroka, preživljanju otroka in otrokovih stikih zaračunala le ena taksa, in sicer tako v primeru ko se bo v istem primeru odločalo o vseh navedenih zadevah kot v primeru, ko se bo odločalo o eni, dveh ali treh od navedenih zadev.

Manjše spremembe se predlagajo na področju oprostitve odloga in obročnega plačila sodnih taks. Tako se taksne oprostitve na podlagi zakona bodo razširjene na posredne proračunske uporabnike, ki so v celoti v lasti države. Plačila sodnih taks bodo oproščene tudi organizacije, ki kot javno službo opravljajo naloge zaščite, reševanja in pomoči po zakonu, ki ureja varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami. Plačila sodnih taks bo že na podlagi zakona oproščena stranka za postopek, za katerega je bila dodeljena redna ali izredna brezplačna pravna pomoč po Zakonu o brezplačni pravni pomoči. Torej ne bo ji več treba posebej zaprošati za taksno oprostitev.

Položaj zasebnika bo izenačen s položajem za samostojnega podjetnika posameznika. Gre za osebe, kot so zdravnik, notar, odvetnik, kmet ali druga fizična oseba, ki ni podjetnik in kot poklic opravlja določeno dejavnost. Teh oseb ne bo mogoče oprostiti za začetni 44 eurov sodne takse. Nasprotnikov stranke, ki je bila oproščena plačila taks in je v postopku uspela ne bo treba plačati taks te stranke, ki se sicer prevalijo nanj, če je sam oproščen plačila taks. Tudi nasprotnik stranke bo lahko uveljavljal taksne ugodnosti.

Odvetnikom, ki izvajajo obrambo po uradni dolžnosti bo lajšan dostop do spisnih listin na naslednji način, da sodno takso za fotokopije spisnih listin v teh primerih bo treba plačati šele na koncu postopka. Posodobljeno bo taksiranje izvajanja nosilca podatkov zaradi česar bo manj potreb po fotokopijah.

Naj še omenim ostale pomembnejše spremembe, ki jih prinaša predmet novele, ki so sodna taksa za postopek v katerem lahko stranka vlogo za začetek postoka vloži v fizični ali elektronski obliki saj za primer, ko vlogo za začetek postopka vloži v elektronski obliki zniža za 20%. Zavezanec za plačilo sodne takse za prvostopenjske postopke o delovnih in socialnih sporih bo tisti, ki ga bo kot zavezanca za plačilo določilo sodišče v odločbi o stroških postopka se smiselno uporabo pravil pravdnega postopka o povrnitvi stroškov. To bo poenostavilo delo sodišč.

Ob upoštevanju narave in pomena delovnih in socialnih sporov ter posebnega položaja strank se predlaga nova taksna oprostitev za delavce in zavarovance, kot tožnike v postopkih o individualni delovnih sporih in socialnih sporih ter za tožečo stranko v postopku po zakonu o kolektivnih tožbah o katerem odloča delovno sodišče. V povezavi z navedenimi taksnimi oprostitvami se predlaga povišanje sodnih taks za postopke o delovnih in socialnih sporih za 20%. Sodna taksa za zahtevnejše upravne spore se s sedanjih 148 eurov določa na 444 eurov. Gre za kompleksne zadeve z zapletenimi dejanskimi stanji in zahtevno materialno pravno podlago, zato se sodna taksa za te spore določa v sorazmerju z obsegom in zahtevnost dela sodišč v teh postopkih.

Poleg tega se v Zakonu o sodnih taksah prenaša sodna taksa za upravni spor po Zakonu o pravdnem varstvu v postopkih javnega naročanja, ki pri tem ostaja v nespremenjeni višini 4440 eurov.

Iz razloga ekonomičnosti poslovanja sodišč se predlaga oprostitev plačila sodne takse za fotokopije listin iz sodnih spisov, če bo znesek takse nižji od 4 eurov.

V nadaljevanju bi podal še nekaj pojasnil glede mnenja Zakonodajno-pravne službe. Ta uvodoma opozarja, da je sočasnost s predlogom novele v zakonodajnem postopku tudi predlog gradbenega zakona, ki v osmem odstavku 142. člena določa, da se do uskladitve zakona o sodnih taksah za postopek v upravnem sporu pred sodiščem prve stopnje v zadevi za izdajo integralnega gradbenega dovoljenja zaračuna sodna taksa v višini 0,1% investicijske vrednosti objekta, vendar največ 1000 eurov in ne manj, kot 200 eurov. Zakonodajno-pravna služba je predlagala naj se oceni, ali je mogoče predlog novele zakona o sodnih taksah dopolnitvi z določitvijo te sodne takse za postopek v upravnem sporu za izdajo integralnega gradbenega dovoljenja.

Za prenos te takse v predlog te novele o sodnih taksah se nismo odločili, ker nov gradbeni zakon še ni sprejet in ne velja, obenem pa naj bi se v skladu s končno določbo pričel uporabljati šele 1. junija naslednjega leta, kar bo predvidoma po uveljavitvi predmetne novele zakona o sodnih taksah.

Če bi bil torej zakon o sodnih taksah usklajen z novim gradbenim zakonom še pred začetkom uporabe le-tega bi to lahko kršilo načelo pravne države, saj bi bila ureditev nejasna in zavajujoča. Gradbeni zakon bi napovedal bodočo uskladitev zakona o sodnih taksah, ta pa bi bil že vnaprej usklajen.

Dalje, Zakonodajno-pravna služba v svojem mnenju navaja, da bi bilo treba pretehtati višino sodne takse za postopek za sodno varstvo po zakonu, ki ureja pravno varstvu v postopkih javnega naročanja, in sicer z vidika razmerja med obsegom in zahtevnostjo dela sodišča v posameznem postopku ter taksno obremenitvijo strank, da naj bi njeno višino učinkovala že kot nedopustnost omejevanja možnosti dostopa do sodnega varstva in do pravnega sredstva. Tukaj gre za takso po novi tarifni številki 6113, ki se v nespremenjeni višini 4440 eurov prenaša iz Zakona o pravdnem varstvu v postopkih javnega naročanja, kjer je trenutno določeno. Ta taksa je po našem mnenju ustrezna glede na visoke vrednosti predmetov postopka in posledično zahtevnosti teh postopkov.

Pomemben vidik pri določitvi višine te sodne taks je tudi taksa za preverizijski ozirom revizijski postopek v primeru odločitve o oddaji naročila, ki znaša 2% ocene najugodnejše dopustne ponudbe vendar ne manj kot 500 eurov in ne več kot 25.000 eurov.

Glede na dejstvo, da je upravni spor dopusten pri naročilih večjih vrednosti naročilo male vrednosti pa so izključena gre tudi finančno gledano za spore velike vrednosti zaradi česar je primerno določiti sodno takso, ki temu ustreza. Nesorazmerno nizka sodna taksa bi omogočila zlorabo postopkov upravnega spora.

Toliko uvodoma z moje strani. Hvala.