Govor

Damir Orehovec

Hvala lepa, predsedujoča, za besedo. Lepo pozdravljeni, kolegi iz vlade, poslanke in poslanci in pa seveda tudi ostali gostje.

Zdaj jaz bi najprej v tem uvodu povedal tisto, kar smo na ministrstvu v tem času naredili, pa tudi tisto, kar bi še želeli narediti oziroma nekaj pa je trenutno v teku.

Zdaj, ministrstvo je že leta 2019 pripravilo pravilnik, ki ureja metodologijo oblikovanja cen vrtcev, kjer se opredeli plačilo torej razlike stroškov delovanja razvojnih oddelkov vrtcev med ceno programa torej normalnega vrtca. In to se od 1. 9. torej krije s strani ministrstva. Od takrat je bilo v Sloveniji vzpostavljenih sedem novih razvojnih oddelkov in seveda na povedana sta še dva. Tako, da trenutno v državi deluje 59 razvojnih oddelkov, kar pomeni, da lahko ti otroci torej obiskujejo vrtcec bližje svojemu domu. In v ta namen na ministrstvu letno zagotavljamo približno 2,5 milijona. Prav tako v taisti pravilnik smo zapisali začasne normative in standarde, da seveda lahko to delo s temi otroki vsaj kolikor toliko nemoteno teče. Seveda končnih normativov brez protokolov sodelovanja med centri za zgodnjo obravnavo in vrtci ni možno - te mora seveda pripraviti Ministrstvo za zdravje, sami tega pripraviti ne moremo. Torej Ministrstvo za izobraževanje, znanost, šport in mladino je pripravilo tudi pravilnik, ki ureja povračilo prevoznih stroškov za starše, ki so vključeni v te torej prenovljene programe predšolske vzgoje, in v ta namen letno namenjamo približno 223 tisoč evrov.

Torej zavedamo se, da na področju urejanja zgodnje obravnave otrok s posebnimi potrebami kljub temu, da smo ves čas tega na našem ministrstvu aktivni, da pač teh stvari nekako ne moremo sami, in se zavedamo, da je potrebno sodelovanje, mislim, da vseh treh ministrster, ki so danes bila omenjena. Na to smo tudi večkrat podali pobudo, ampak najbrž zaradi teh covidnih časov, vsaj kar se tiče tega mandata, nekako se to ni izvršilo. Tako si jaz razlagam. Ministrstvo za izobraževanje, ker pač to ni bilo možno, smo imenovali delovno skupino, ki so poleg predstavnikov ministrstva jo sestavljali tudi predstavnice skupnosti vrtcev in pa seveda tiste udeleženke pilotnega projekta na področju zgodnje obravnave, ki je sodelovala pri nastanku zakona. Torej delovna skupina je pripravila predlog pravilnika, ki bi urejal zgodnjo obravnavo otrok v vrtcih in pa seveda vse potrebne obrazce, ki bi olajšalo delo predvsem vrtcem. Delovna skupina je v pravilniku pripravila predloge kriterijev za vključevanje različnih skupin otrok v posamezne programe in predlagala tudi poti obveščanja in sodelovanja s starši ter opredelila pristojnosti strokovne skupine. Predlog pravilnika je bil posredovan v javno obravnavo, v medresorsko usklajevanje. V tem času smo prejeli 15 mnenj, torej v okviru te javne obravnave, ki pa so si bila med seboj precej nasprotujoča. Največ pripomb je bilo na kriterije, saj v predšolskem obdobju v centrih za zgodnjo obravnavo pri diagnostiki ne želijo, da bi bili vezani na kriterije, ki so iz področja vzgoje in izobraževanja. Nekaj pripomb je bilo tudi na to, da bi moral biti pravilnik skupen vseh treh ministrstev, kar se seveda strinjamo. In pa seveda da je preveč obrazcev v tej zgodbi. Torej postopek sprejemanja pravilnika je ministrstvo zaradi tega tudi začasno ustavilo.

Pripravljena so tudi izhodišča za pogajanja za zdravstveni kader, ki je financiran s strani Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije, ki ga želimo postopoma omogočiti za vse otroke v razvojnih oddelkih. Prav tako so pripravljeni predlogi za spremembe kolektivnih pogodb, ki je v medresorskem usklajevanju. V tarifni del želimo uvrstiti delovno mesto vzgojitelj za zgodnjo obravnavo, vzgojitelj za komunikacijo v slovenskem znakovnem jeziku, vzgojitelj za delo z gluhoslepimi in pa vzgojitelj v prilagojenem programu vrtca. Intenzivno se pripravljajo tudi analize, na podlagi katerih bomo poskušali pripraviti spremembe pravilnika o normativih in standardih za področje predšolske vzgoje, pri čemer bomo upoštevali tudi predloge, ki nam jih bo seveda posredovala Skupnost vrtcev Slovenije. Obremenjenost vzgojiteljev prav zaradi tega zakona, ker je vedno več teh otrok tudi vključeni v predšolsko vzgojo, se je povečala in zato je nujno, da se tukaj spremenijo normativi. Delovna skupina, ki je bila prej omenjena, zaključila svoje delo, tako da bomo sedaj nadaljevali razgovore s Skupnostjo vrtcev Slovenije, Skupnostjo občin in drugimi reprezentativnimi organizacijami. Še vedno pa si bomo, tako kot že v preteklih letih odkar je zakon sprejet, konstruktivno prizadevali sodelovati na nivoju vseh treh resornih ministrstev z namenom, da se ta zakon začne v celoti tudi udejanjati.

Nenazadnje je treba seveda poudariti, da je ravno Ministrstvo za izobraževanje, znanost, šport in mladino tisto, ki je torej pristopilo k pobudam za ureditev tega področja in je pripravilo izhodišča ter predlagalo pilotni projekt, ki je bil financiran iz sredstev evropskega sklada. Seveda po dogovoru med ministrstvi pa se je pač zgodilo tako, da je bilo vodilno resorno ministrstvo za to področje Ministrstvo za zdravje, kjer se tudi večina teh odločitev v njihovih pristojnostih tudi dogaja.

Toliko zaenkrat. Hvala.