Govor

Robert Polnar

Hvala za besedo, gospa predsednica. Gospe poslanke, gospodje poslanci!

Premajhne investicije v proizvodni kapital so splošno ugotovljeno na slovenskem problem. Zakaj proizvodni kapital je neizogiben za kakršenkoli gospodarski napredek.

Pri obravnavi Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o sofinanciranju investicij se nam zelo hitro zgodi, da razprava zaide v meglico ukvarjanja s specifiko sredstev, ne pa z bistvenostjo cilja. Bistvenost cilja, ki ga mi danes obravnavamo, je kako pridobiti nepovratnih, v tem konkretnem primeru, 88,5 milijonov evrov, direktno povedano, iz primarne emisije, ki jo bo izdala Evropska centralna banka. Govorimo torej predvsem o spodbujanju investicij in o investicijah kot vlaganih v razširitev in obnovo proizvodnega potenciala. Tukaj gre dejansko za pretvarjanje finančnih sredstev v elemente realnega kapitala. Pri tem je potrebno z vidika nacionalnega dohodka poudariti vsaj dve vlogi investicij. Najprej povečanje investicij pomeni povečanje kapitalne opremljenosti dela. Takšno povečanje investicij pa vpliva na povečanje proizvodnje oziroma nacionalnega dohodka na strani ponudbe. Po drugi strani pa je investicijska potrošnja izredno pomembna komponenta agregatne potrošnje. Njene spremembe s procesi multiplikatorjev pomembno vplivajo na spremembe velikosti nacionalnega dohodka. In to je bistveno. Mi danes ne govorimo o finančnih investicijah, ki pravzaprav niso nič drugega kot transferji finančnih sredstev med gospodarskimi subjekti, ampak govorimo o realnih investicijah, ki so vrednost nacionalnega dohodka, ki se porabi za opremo zgradbe in zaloge. Govorimo predvsem o tistih investicijah, ki se jim pravi investicije v osnovna sredstva. Se pravi investicije v opremo in zgradbe.

Investicijska politika je izredno važen del, pomemben del ekonomske politike države, zato ker odločilno vpliva na pomembne gospodarsko-politične odločitve, na težnje in cilje. Z investicijsko politiko mi pravzaprav določamo smeri gospodarskega razvoja države, določitev dejavnosti, sektorjev in projektov, ki bodo imeli prednost pri spodbudah. Z investicijsko politiko določamo izbiro olajšav in stimulacij za določene investicijske podjeme. Z investicijsko politiko določamo ustvarjanje pogojev, ki omogočajo in zagotavljajo uresničevanje investicijskih odločitev.

Slovenija je članica Evropske unije in iz instrumenta načrta za okrevanje in odpornost ima možnost v tem razvojnem področju pridobiti 157,5 milijonov evrov. Konkretno pa je z Zakonom o spremembi Zakona o investicij možno pridobiti 88,5 milijonov evrov, kar je posebno treba poudariti, nepovratno. Mi govorimo tukaj o enem od štirih razvojnih področij načrta za okrevanje in odpornost, in sicer se to področje imenuje pametna, trajnostna in vključujoča rast. Znotraj tega govorimo o komponenti številka 2 tega razvojnega področja. Ta pa se imenuje dvig produktivnosti, prijazno poslovno okolje za investitorje.

O nekaterih podrobnostih kakšne so omejitve glede proizvodnih podjetij, glede storitvenih podjetij in glede razvojno raziskovalnih podjetij smo slišali. 12 milijonov je zgornja omejitev, 3 milijone pri storitvenih in 2 milijona pri raziskovalno-razvojnih. Bistveno pa je, da se ta reforma nanaša tudi na program, ki se mu pravi »razvojno področje zelenega prehoda«. To se pravi, da govorimo o dveh razvojnih področjih, ki sta medsebojno povezana in sta znotraj celotnega načrta za okrevanje in odpornost odločilnega pomena pravzaprav, ker poleg teh dveh govorimo še o digitalni preobrazbi in o zdravstvu in socialni varnosti.

To so razvojna področja, ki so bila kolektivno dogovorjena in usklajena na nivoju celotne Evropske unije. To se mi zdi tudi pomembno poudariti zakaj ne moremo biti osamljeni otok in ne moremo, tudi ni nobenih tehničnih možnosti, da bi lahko pridobivali sredstva iz tega programa, pa se ne bi držali osnovnih pravil, ki v tem programu veljajo.

Torej, meni je bistveno pomembnejše bistvo cilja kakor pa specifika sredstev. S specifiko sredstev se bodo ukvarjali tisti ljudje na Javni agenciji Republike Slovenije za spodbujanje podjetništva, internacionalizacije tujih investicij in tehnologije, ki se bodo ukvarjali z razdeljevanjem sredstev v obliki javnih razpisov. S specifiko sredstev se bodo ukvarjali tudi tisti, ki bodo na teh javnih razpisih za razpisana sredstva kandidirali. Bistveno pa je, da zagotovimo pogoje, da Slovenija pridobi teh 88,5 milijona evrov nepovratnih sredstev. Pogoj za to pa je, da sprejmemo danes predlagane spremembe in dopolnitve Zakona o sofinanciranju investicij.

Ravno s tem namenom bom danes ta zakon tudi podprl.

Hvala lepa.