Govor

Hvala za besedo, predsedujoča.

To zakonodajno akcijo skozi parlamentarni mlin v Levici peljemo že drugič. Prvič, ko smo to vprašanje odprli in ga sprožili, smo sočasno povprašali ljudi naj delijo z nami svoje življenjske zgodbe, ki jih imajo pri vprašanjih enostarševskega gospodinjstva in ko materi samohranilki preživnina ni plačana itd.. Zakaj to omenjam? Ker smo v borem tednu dni prejeli 50 raznoraznih zgodb iz različnih vstopnih točk v ta postopek, ki vsaka na svoj način zelo zgovorno pričajo o tem v kakšni stiski so se matere samohranilke znašle pri obstoječih sodnih postopkih, ki morajo priti do predloga za izvršbo glede na to s kakšnim partnerjem so imeli prej opravka.

To mislim, da zelo glasno počrtava nujnost, da se postopki uveljavljanja nadomestila za preživnino pokrajšajo in poenostavijo in ne da se ljudje v njih zgubljajo s strahom, da se bodo morali z nekdanjim partnerjem še v živo soočiti.

Takrat ko smo najprej to vprašanje odprli in začeli pripravljati za zakonodajo, je bila stvar sicer zavrnjena z pravno-formalnimi argumenti, da nismo napisali zadeve dovolj koncizno in dovolj točno in da smo izpustili raznorazne abc-je. To mislim, da v tem slučaju ne velja. Vlada je pripravila amandmaje. Amandmaje beremo v Levici kot predlagatelji dobronamerno, smo jih pa zgolj še malo dotesali s tistim amandmajem, ki smo ga vložili. Natančneje gre za vprašanje Zakona o pravnem postopku osemdnevnega roka, ker je tam v zakonu določena spodnja meja, ne pa zgornja meja postopka in je bilo to treba nekako zavezati, zato da se ne bodo postopki, kjer se mora preživninski zavezanec, ki ne plačuje preživnine, izreči kot stranka v postopku v okviru teh osmih dni, da potem imamo te postopke, ki se vlečejo dalje in dalje, ker do konca dneva, če dopustimo, ne bomo naredili nič. V resnici s tem našim amandmajem na vladne amandmaje realiziramo opozorilo in vsebina, ki je bila k originalnim amandmajem predložena.

Tu ne pričakujem nikakršnega zadržka. Mislim, da smo prišli na skupni imenovalec, da je to neka vsebina, o kateri se lahko strinjamo in jo soglasno na današnjem odboru tudi podpremo. Saj smo slišali tam, gospoda Cveta Uršiča državnega sekretarja, ki je vsebinsko spregovoril v prid tej akciji in smo na isti valovni dolžini, kar je super.

Zadnja stvar, ki bi jo izpostavil, pa je predlog za amandma odbora, ki smo ga predložili. To je ta 4. člen. Konkretno besedilo 4. člena spreminjamo na način, citiram: »Ta zakon začne veljati 15 dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporablja pa se od 1. julija 2022. Do takrat se uporablja dosedanja zakonska ureditev.« To sta zgolj dva stavka. Izpostavljam pa jih, ker imata tudi dva ločena elementa.

Nekaj je to, da se razloči kdaj začne zakon veljati in kdaj stopi v uporabo. Kot smo lahko slišali komentar Zakonodajno-pravne službe, je lepo pojasnila, da to nista ena in ista stvar in če to skonvergiramo? tja do 1. 9. 2022 bi to pomenilo, da bomo zakon, ki skoraj eno leto ali pa do septembra počiva, po njem se ne da popravljati, ne da se ga spreminjati. O tem govori uvodna vrstica našega predloga za amandma odbora, da začne zakon veljati 15 dan po objavi v Uradnem listu in se potem šele na kasnejši datum začne uporabljati. Tako da tu odgovarjamo na ta pomislek.

Druga stvar, ki je vključena v ta amandma, je pa dejansko kdaj stopi v uporabo in začnejo organi vključeni v te preživninske postopke z njim rokovati.

Originalni rok, kot smo ga v zakonu dali, je bil 1. 4. 2022. Vlada je v svojemu amandmiranju predlagala 1. 9. 2022, mi pa smo to zamaknili na 1. 7. 2022 v iskanju kompromisa med eno in drugo možnostjo. Lahko razumem, da je za organe 1. 4. 2022 prezgodnji datum, vendarle morajo prilagoditi svoje postopke, prilagoditi svoje delovanje, seznaniti zaposlene s tem, da se dela po novem itd.. Včasih ne glede na to koliko si morda to želimo, tovrstne prilagoditve terjajo svoj čas. Ta del popolnoma razumem. Ne razumem pa čisto zakaj je bil rok premaknjen iz 1. 4. 2022 na 1. 9. 2022. Tukaj poskušamo loviti nek manevrski prostor med tem kolikor organi rabijo, da se prilagodijo na nova pravila in temu, da vendarle vsebino zakona poskušamo spraviti čimprej v uporabo in da čimprej tem materam samohranilkam gremo naproti in od tod ta naš datum v amandmaju 1. 7. 2022.