Govor

Mateja Ribič

Hvala za besedo, predsedujoča. Spoštovane poslanke in poslanci in vsi ostali prisotni. Vlada Republike Slovenije je v maju 2021 v mnenje prejela predlog zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, ki ga je Državnemu zboru predložila skupina poslank in poslancev s prvo podpisanim Francem Juršo.

Predlog vsebinsko predlaga, da se v mesecu decembru 2021 pokojnine izredno uskladijo v višini 3,5%. Naj uvodoma izpostavim, da se Vlada Republike Slovenije pri svojem delu ves čas zavzema za zagotavljanje socialne in materialne varnosti vseh kategorij upokojencev v okviru tega cilja pa tudi za odpravo varčevalnih ukrepov v povezavi z usklajevanjem pokojnin.

Usklajevanje pokojnin je temeljni instrument s katerim se ohranja realna vrednost pokojnin v daljšem časovnem obdobju, upokojencem pa se na ta način zagotavlja socialna in materialna varnost. Na ta način se spoštuje načelo pravne države ter tudi pravna varnost posameznikov in zaupanje le-teh v sistem, ki je bilo pred nekaj leti zaradi večkratnih posegov v sistem pokojninskega zavarovanja z drugimi zakoni omajano.

Vlada Republike Slovenije je imela tekom epidemiološke krize v letih 2020 in 2021 ves čas v mislih tudi upokojence in tako upokojencem z nižjimi dohodki zagotovila solidarnostni dodatek, s katerim so lahko ublažili posledice zdravstvene krize, poleg tega pa je bilo v preteklem letu sprejetih nekaj sprememb zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju ZPIZ-2 zaradi katerih se je socialna varnost upokojencev z najnižjimi dohodki dvignila že v mesecu maju 2021. Z ukrepi za odpravo pretekle gospodarske, ekonomske krize vsi upokojenci niso bili naslovljeni v enakem obsegu, zato je nujna predhodna rešitev vprašanja kateri so bili tisti upokojenci, katerim posledice preteklih ukrepov še niso bile odpravljene v celoti.

V ta namen je bila s strani Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje opravljena analiza predhodnih uskladitev po posameznih letih ter primerjava le-teh z uskladitvami do katerih bi bili upravičeni, če bi se pokojnine usklajevale skladno s sistemsko zakonodajo. Izsledki opravljanja analize kažejo, da bi se morale pokojnine uskladiti v različnih višinah, in sicer bi se pokojnine priznane do vključno 31. 12. 2010 dodatno uskladile za 3,5%, pokojnine priznane v letu 2011 pa bi se dodatno uskladile za 1,7%. Tem izsledkom je sledil tudi amandma, ki so ga vložile koalicijske stranke. Iz omenjenega amandmaja izhaja, da naj bi se z namenom zmanjšanja zaostanka pri usklajevanju pokojnin pokojnine priznane do vključno 31. 12. 2010 s 1. januarjem 2022 dodatno uskladile za 3,5%, pokojnine priznane v letu 2011 naj bi se z istim datumom dodatno uskladile za 1,7%, pokojnine priznane od 1. januarja 2012 dalje ter najnižje pokojnine zagotovljena pokojnina in najnižji znesek invalidske pokojnine iz prvega, tretjega in četrtega odstavka 39. člena tega zakona pa naj bi se z istim datumom uskladile za 1%.

Skladno z navedenim bi z vidika vlade želeli, dodati, da je za odpravo prikrajšanja preteklih usklajevanj torej potrebna izredna uskladitev pokojnin vendar na način, kot izhaja iz vsebine amandmaja koalicijskih strank, sicer cilj, ki ga zasledujemo ne bo dosežen. Uskladitev za vse upokojence v višini 3,5% namreč ne bi pomenila odprave razlik, ki so nastale zaradi ne usklajevanja oziroma omejenega usklajevanja ampak bi ustvarila nove nepravičnosti med generacijami upokojencev glede na leto njihove upokojitve. Hvala.