Govor

Branko Simonovič

Hvala lepa predsednica za besedo in lep pozdrav vsem prisotnim. Predlagatelji zakonske dopolnitve ZPIZ-2 želimo odpraviti posledice preteklih zamrznitev pokojnin in nadomestil iz invalidskega zavarovanja, ki so se zaradi gospodarske in finančne krize na podlagi fiskalne politike Republike Slovenije in posledično uvedbe prikritih ukrepov na področju pokojninskega in invalidskega varstva pričele v letu 2010.

V obdobju od leta 2010 do vključno 2015 se pokojnine niso usklajevale v skladu s sistemsko ureditvijo po ZPIZ -1 in ZPIZ 2, kar je po izračunih Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje povzročilo prikrajšanje v uskladitvah za 8,4%.

V poslanski skupini DeSUS smo t primanjkljaj v pokojninah po koncu krize o ponovni gospodarski rasti in izboljšanjem javno finančnem stanju skušali odpraviti in sicer z vložitvijo predloga zakona že v letu 2017. Žal je takratna politična scena preprečila obravnavo in sprejem zakona vendar smo si v naslednjih vladah še nadaljnje prizadevali zaostanek pri usklajevanju pokojnin nadoknaditi.

Ob rednem usklajevanju pokojnin z letom 2018 se je konkretno pričelo z nadomeščanjem izgubljenega oziroma prikrajšanega usklajevanja. Tako so bile pokojnine v letu 2018 usklajene dva krat redna uskladitev v začetku leta je znašala 2,2% v mesecu aprilu pa so se pokojnine uskladile izredno še za 1,1%. Že v letu 2019 so bile prav tako pokojnine usklajene dva krat. Redna v januarju za 2,7% in v decembru za 1,5%. V letu 2020 so bile pokojnine prav tako dva krat usklajene za 3,2% v januarju in izredno ob koncu leta še za 2%.

Obstoječ primanjkljaj do želele ravni iz naslova usklajevanja je po zadnji izredni uskladitvi decembra znašal še 3,5%. Z vložitvijo zakonskega predloga v mesecu maju lanskega leta smo ciljali na dokončno odpravo, ki bi se realizirala v mesecu decembru. Zaradi postopkovnih razlogov v okviru časovne dimenzije vrstnega reda obravnave predloženih zakonov, ki vsebinsko urejajo odvisno tematiko je prišlo do zamikov obravnave, kar je povzročilo, da navedeni zakon ni obravnavan in sprejet do konca leta 2021.

Ker so upokojenci že leta prikrajšani na račun varčevalnih ukrepov za čas gospodarske krize, ki pa je že zdavnaj minila pri čemu je prikrajšanje upokojencev trajno nova zdravstvena kriza pa starejšo populacijo še dodatno posebej ogroža smo z vložitvijo zahteve za izredno sejo želeli pospešiti zamujeno proceduro. Hkrati pa po drugi tudi omogočati da se ta manjkajoča uskladitev opravi še pred redno uskladitvijo, ki se jo praviloma izvede v mesecu februarju.

V poslanski skupini se zavedamo finančnih posledic. Vemo, kaj 200 milijonov pomeni za vzdržnost pokojninske blagajne. Kljub temu pa menimo, da je starejša generacija, torej vsi upokojenke in upokojenci plačala izjemno visok davek pri blažitvi gospodarske krize. V zadnjih dveh letih pa žal ta generacija plačuje še nov dodatek, ki se imenuje covid. Po našem mnenju je skrajni čas, da se upokojencem dokončno in v celoti povrne prikrajšanje, ki so ga v preteklih 10 letih občutili zardi precej večletnega nerednega usklajevanja pokojnin. Prepričani smo, da tako imenovane popravek krivic upokojencem podpirajo poslanci vseh političnih opcij in verjamemo, da bo dopolnitev zakona sprejeta z veliko večino glasov v parlamentu, če ne kar soglasno.

Pa ker sem že pri besedi se tudi kot predstavnik predlagatelja zahvalim tudi Zakonodajno-pravni službi za izčrpno mnenje, ki je ki so ga podali na naš predlog novele. Verjamemo to kar ste napisali, da pokojninski sistem predstavlja sistem socialnega zavarovanja, kar pomeni, da so pravice, ki se iz zavarovanja priznavajo vezana na obdobje zavarovanja in niso in na višino zavarovalnih osnov od katerih so bili plačani prispevki, saj je od višine teh praviloma odvisna tudi višina pravice. To je gotovo neko spodbudno, da se ne ponavljamo in druga zadeva prav tako razumemo vaše pomisleke glede prehodnih odločb s katerim urejamo to področje, da je to morda najbolj primeren način pa vendar prepričani smo, da če želimo nekaj skupaj narediti bomo najdli tudi pot. Hvala, da ste me poslušali.