Dober dan želim!
[Roman Gruden, Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.]
Hvala za dano besedo. Dovolite mi, da najprej na začetku pozdravim vse prisotne. Veseli me, da smo se kljub posebni situaciji, v kateri se že nekaj časa nahajamo, uspeli danes tukaj srečati in da se z nekaterimi vidimo po dolgem, dolgem času, kar je zelo spodbudno in dobra novica in me razveseljuje.
Torej, najprej bi poudaril in podčrtal to, kar je omenila že gospa ministrica, dr. Jaklitscheva, za Slovence v zamejstvu in po svetu. Torej, naše ministrstvo odlično sodeluje z Uradom Republike Slovenije za Slovence v zamejstvu in po svetu in z uradom seveda odlično sodelujemo tudi že odkar urad sploh obstaja. Moram reči, da je naše delo res tesno prepleteno, da poskušamo skupaj reševati razne odprte zadeve, ki se tičejo našega področja in bi se rad zahvalil uradi in vsem sodelavcem na Uradu za Slovence v zamejstvu in po svetu, s katerimi res že vsa leta odlično sodelujemo.
Morda bi samo na kratko orisal ključne aktivnosti, ki jih pokrivamo na našem ministrstvu. Kolegicam in kolegom iz zamejstva, s katerimi tudi že vsa leta sodelujemo, je to že znano, ampak morda vseeno za ta cenjeni zbor, da se še malce izpostavi. Na začetku bi omenil to, kar je bilo tudi že izpostavljeno s strani gospe ministrice. Torej, vse, kar velja za mlade in vse, kar velja, recimo, za učitelje, pedagoške delavce v Sloveniji, je seveda odprto tudi za vse, torej, recimo temu pedagoškemu kadru, izven meja naše Republike Slovenije. Mi seveda ponujamo, prijazno ponujamo, potem je pa seveda odziv takšen, kot je, kdaj malce bolj intenziven, kdaj malce manj. Seveda, treba se je zavedati, da so pedagoški delavci sosednji, torej v zamejstvu in po svetu, javni uslužbenci držav, v katerih živijo in je seveda njihovo delovanje tudi okvirjeno in pogojeno s tem njihovim statusom, če tako malce poenostavim.
Na splošno na našem področju delimo oziroma imamo nekaj večjih sklopov. Prvo seveda najpomembnejše, je področje izobraževanja oziroma strokovna izpopolnjevanja pedagoških delavcev. Tukaj, tako, kot je bilo že povedano, vsa možna izobraževanja, ki obstajajo v Republiki Sloveniji za pedagoški kader v Republiki Sloveniji, so seveda namenjena tudi pedagoškim delavcem v tujini oziroma izven meja Republike Slovenije in se lahko nanje prijavljajo. Mi jih tudi, jim pri tem finančno pomagamo, če je potrebno, s kotizacijami in podobno. Poleg tega za učiteljske zbore, šole, torej glede na potrebe in želje, organiziramo tudi specifične seminarje, bodisi v Sloveniji. No, sedaj, ko je korona, je to malce težje, smo morali biti zelo v mehurčkih, kot je to bilo, drugače pa tako pri nas, kot recimo v zamejstvu ali drugje. Tako, da poleg teh izobraževanj, ki obstajajo za pedagoške kadre v Slovenije, obstajajo tudi zelo specifična strokovna izpopolnjevanja za učitelje, ki bivajo izven meja naše države. Potem bi omenil tudi da kar precej sredstev namenjamo za mlade v smislu spoznavanja matične domovine, tukaj gre tako za razne ekskurzije, za jezikovne kopeli v Sloveniji, ko pridejo mladi za nekaj časa v Slovenijo spoznavati Slovenijo in tukaj moram poudariti, da ne gre za neke običajen ekskurzije, ampak so vse tudi nekako strokovno pogojene in tudi jezikovno, da dobijo še dodatno komponento na tem področju. Na splošno pa velja, da tudi vse aktivnosti, ki potekajo v Sloveniji za učence za dijake, so na razpolago tudi učencem in dijakom izven meja Republike Slovenije. Tako, da tukaj govorimo o raznih tekmovanjih, o bivanju v ŠCC, o raznih takšnih in drugačnih taborih in tako naprej. In tukaj tudi recimo konkretno tudi tekmovanje za Cankarjevo nagrado in take zadev, recimo to kar se dogaja po naših šolah in recimo te aktivnosti so zelo recimo živahno se dogajajo tudi med šolami s slovenskim učnim jezikom recimo v Italiji, ki so morda malce bolj vpete v ta prostor, saj veste vsaka realnost ima svojo stvarnost, ampak zadeva je odprta za vse. Potem imamo tudi organiziramo posebne tabore, jezikovne, poletne šole s pomočjo zavoda za šolstvo, centra za slovenščino, kamor so vabljeni spet vsi vabljeni iz celega sveta, štipendiramo tudi mlade, ki si želijo izobraževati na naših srednjih ali višjih strokovnih šolah, visokošolsko izobraževanje potem v pristojnosti agencije za kadre in štipendirane / nerazumljivo/ našega ministrstva in skrbimo tudi za logično podporo v smislu nabave raznega didaktičnega gradiva, učbenikov, razno raznih materialov, ki jih potrebujejo oziroma jih želijo imeti izven meja Republike Slovenije. Naj morda omenim, da imamo recimo na področju delovanja v Italiji pedagoško svetovalko za slovenske šole v Italiji, ki je fizično locirana na zavodu za šolstvu, ista zgodba je za Porabje, kjer imamo trenutno eno polno, ki je počasi v odhajanju in eno, ki se uvaja polovično za enkrat in bo potem postala tudi 100 %. S Koroško je zadeva malce drugače urejena in tudi s Hrvaško, ker so bil tudi zgodovinski momenti različni, tako da imamo pa zato na zavodu za šolstvo dve osebi, ki se ukvarjata tudi s tem področjem. No, potem bi pa še omenil, da imamo v tujini skorajda 50 učiteljev, ki delajo, ki so bodisi napoteni ali kot ne napoteni učitelji, ca jih dela tudi na daljavo in tukaj gre pa za dopolnilni pouk slovenskega jezika v tujini. Tukaj je zelo velik interes na Balkanu, potem recimo na področju Nemčije, Švice imamo pa trenutno pouk v 20-ih državah, dopolnili pouk slovenskega jezika, v 100 krajih ca tako da je to kar res široka mreža in je veliko dejavnosti na tem področju. Poleg tega kot je tudi bilo v gradivu navedeno kot vest imamo kar široko mrežo lektoratov po celem svetu, tako da naš resor namenja za vse te dejavnosti ca 4 milijone evrov letno. Ampak tukaj bi res še enkrat poudaril, da se zelo odlično dopolnjujemo z Uradom Republike Slovenije za Slovence v zamejstvu in po svetu in nekako dopolnjujemo in iščemo skupne rešitve, kjer je bi bilo potrebno še karkoli urediti. Morda bi se dotaknil še učnih načrtov ali bi potem raje na koncu, recimo, ko boste formulirali sklepe, gospod predsednik, da ne bom predolg, okej, mogoče potem na koncu. Hvala lepa.