Govor

Jože Podgoršek

Hvala lepa. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, spoštovani direktor, nekdanji direktor in predstavniki nadzornega sveta Družbe, torej vabljeni na to današnjo sejo. Naj najprej dodam, da sem vesel, da je ta seja sklicana, kajti tudi sam želim predvsem delovati v jasnem okviru delovanja, kar se tiče te Družbe, in pa predvsem v predvidljivem okviru tega delovanja. Naj dodam, da je bila en od mojih prvih nalog, ko sem pred 15 meseci postal minister, ravno naročilo forenzične preiskave oziroma pobuda nadzornemu svetu, naj poslovodstvu naroči forenzično preiskavo za delovanje te Družbe. Kajti vsi smo si želeli razčistiti situacijo, ki se je dogajala, v medijih, in sem zato, kot sem že dejal, vesel, da danes o tem lahko govorimo. Govorili smo tudi že na Odboru za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano v tem Državnem zboru. Ravno tako o tem poročilu te Družbe.

Pa vendarle mi dovolite samo nekaj datumskih dejstev. Nadzorni svet je 5. 11. 2020 Družbi naročilo, naj izvede postopke javnega naročila za izvedbo forenzične preiskave za obdobje od 1. 7. 2016, torej od ustanovitve družbe, do 30. 9. 2020, kar je bilo že povedano. Pri tem je nadzorni svet naročil Družbi, da naj ta forenzični pregled obsega: pregled poslovanja Družbe, pregled finančnega poslovanja Družbe, pregled vseh pogodb, vezanih na sečno in spravilo lesa, gozdno-gojitvena dela in prevoze gozdno-lesnih sortimentov, pregled postopkov javnega naročanja, pregled sklenjenih pogodb v skladu z zakonom, ki ureja javno naročanje, pregled organizacije in izvajanja odločb o sečni in spravilu gozdno-lesnih sortimentov ter izvajanje gozdno-gojitvenih del ter celovit pregled izvajanja investicij v Družbi.

11. 11. 2020 je bilo javno naročilo objavljeno.

1. 12. 2020 je bila podpisana pogodba z izbranim izvajalcem, družbo Ernst&Young.

20. 1. 2021 tudi poslovodstvo obvesti nadzorni svet o izbrani družbi in 2. 3. 2021 Družba izdela prvo poročilo z naslovom Pregled poslovanja Družbe SiDG d.o.o.

Nadzorni svet se je s poročilom seznanil sredi aprila, 15. 4., in predlagalo, naložilo revizijski družbi tudi izdelavo dodatka k Poročilu o poslovanju Družbe, kar je Družba tudi naredila. In 15. 5. na zahtevo nadzornega sveta je podjetje Ernst&Young izdelalo dodatek k Poročilu o poslovanju Družbe.

S samim, samo sekundo.

Poročilo smo obravnavali tudi na Vladi v vlogi skupščine, in sicer se je 16. 9. Vlada v vlogi skupščine Družbe SiDG d.o.o. seznanila z navedenim dokumentom. Poslovodstvu Družbe je naložila, da v roku enega meseca pripravi in posreduje terminsko opredeljen načrt odprave v poročilu ugotovljenih tveganj, ter zdaj tudi dvakrat letno poroča, o realizaciji načrta odprave teh tveganj. Poslovodstvo Družbe SiDG d.o.o. je ponovno Vladi v vlogi skupščine Družbe SiDG d.o.o. posredovalo načrt izpolnjevanja priporočil in dokument Spremljanje izvajanja načrta realizacije priporočil. In Vlada se je v vlogi skupščine z obema dokumentoma seznanila 18. 11. 2021.

Te datumi, zakaj izpostavljam te datume. Zato ker, kot ste uvodoma predlagatelji že omenili, samo izvajanje forenzične preiskave je potekalo relativno hitro. In od, tudi moje pobude v vlogi ministra, in verjetno je bilo to ena mojih prvih nalog v vlogi ministra, ko sem sredi oktobra prevzel to ministrstvo, naročilo ravno te forenzične preiskave. Torej, kadarkoli pred mojim prihodom na to ministrstvo, bi lahko v relativno kratkem času naročili nadzornemu svetu izvedbo tega forenzičnega poročila in pridobili podatke o delovanju Družbe in se na podlagi tega potem odločali tudi o morebitni menjavi vodstva. Forenzični pregled je potekal izjemno hitro učinkovito in je bi dobra podlaga za kakršnokoli nadaljnje odločanje.

Naj dodam, da je bilo Družbi na podlagi forenzičnega pregleda podano 42 priporočil. Podrobnosti kasneje. Verjetno bodo predstavniki družbe Ernst&Young podali podrobnosti. Za vseh 42 priporočil je Družba pripravila načrt realizacije teh priporočil in ob sprejemanju na Vladi smo pri poročilu sprejemanja izvajanja načrta realizacije pri poročilu ugotovili, da je Družba že v celoti izpolnila 13 priporočil, 5 priporočil večinoma ali delno je že izpolnjenih, in o vseh nadaljnjih priporočilih, pa kot že rečeno, bo Družba poročala dvakrat letno.

Samo par stavkov o bistvenih ugotovitvah, ki še niso podrobnosti. Gre za ugotovitve, ki jih lahko strnemo v štiri sklope. Glede korporativnega upravljanja, glede investicij Družbe SiDG d.o.o., glede izvajanja odločb Zavoda za gozdove Slovenije in pogodb z izvajalci in glede na javna naročila.

Sam, kot pristojni minister, ki o nekem delu tudi, ja, pristojen minister tudi za področje gozdarstva, ki po zakonu naše ministrstvo spremlja delovanje Družbe, danes lahko ugotavljam, da so priporočila, ki smo jih dobili, izjemno pomembna, vendarle pa ne nakazujejo na, po mojem poznavanju materije, na resno oškodovanje Družbe, ki bi lahko usodno vplivalo na nadaljnje delovanje te Družbe.

Naj pa dodam, da v Družbi ravno zaradi razjasnitve situacije še vedno poteka pregled Računskega sodišča, in sicer za učinkovitost Družbe od 1. 1. 2019 do 30. 6. 2020. Postopek še poteka in nimamo še niti predhodnega mnenja oziroma osnutka poročila, tako da o tem je še prezgodaj o zaključkih Računskega sodišča je še prezgodaj kakor koli ugibati. In ravno tako lahko poudarim, da za nekatere sume morebitnih kraj ali kaj podobnih kaznivih dejanj, potekajo tu še vedno nekatere kriminalistične preiskave, še tudi niso končane.

Naj pa dodam še, ob zaključku stavek, da sem ob imenovanju potem poslovodstva s polnim mandatom, tudi od direktorja in od vodstva Družbe, pričakoval, da bodo v najkrajšem možnem času vzpostavili sistem notranjih kontrol in procesov za obvladovanje tveganj, zlasti v duhu gospodarjenja, sečnje, prodaje gozdno-lesnih sortimentov, torej pri tem najbolj bistvenem in tudi, verjetno najbolj rizičnem delu poslovanja te družbe. In danes lahko zagotovim, da Družba je vzpostavila te sisteme notranjih kontrol in procesov, tudi na podlagi izhodišč, ki jih je pripravila družba Ernst&Young pri tem forenzičnem pregledu.

Zato bomo tudi v nadaljevanju podrobno spremljali delovanje te Družbe, ravno zaradi tega, da ne bi prihajalo do podobnih klevetanj, kot se je to dogajalo v preteklosti, kajti vsako namigovanje na nečednosti delovanja Družbe brez jasnih dejstev, je za družbo škodljivo. Ker meče slabo luč na delovanje te Družbe, zgolj zaradi nekaterih ugibanj. In zato kot minister tudi vedno prisegam, in tudi tisti, ki me verjetno poznate pri mojem delu, prisegam na dejstva, na podatke in na podlagi tega potem želim tudi ukrepati, v kolikor je potrebno. Hvala lepa.